Taximetriștii, la capătul puterii! "Se vrea eliminarea de pe piață a firmelor legale?!"

Marţi, 30 Iunie 2020
4702
Firmele de ridesharing, de genul Uber, se răspândesc la nivelul țării, deja spre furia taximetriștilor. Aceștia reclamă că în ciuda protestelor și a numeroaselor sesizări, autoritățile statului le-au permis șoferilor de la ridesharing să funcționeze în ilegalitate, ani la rând, iar acum chiar îi ajută să se dezvolte, în detrimentul taximetriei. "Va fi distrusă taximetria!", reclamă vocile din domeniul transportatorilor autorizați.

De jumătate de deceniu, firmele de ridesharing au început să împânzească România. Rețele de șoferi dispuși să își pună la dispoziție mașinile personale, pentru cei care au nevoie să ajungă dintr-o parte în alta a localităților sau chiar și în afara lor au fost bine puse la punct în orașe mari ale României, precum București, Brașov, Cluj, Timișoara, Iași. Așa se face că, în prezent, sunt mii de șoferi în orașele menționate care instalează aplicațiile necesare, încheie înțelegeri cu firmele de ridesharing prin care le dau o cotă parte, și ies pe stradă pentru a-și suplimenta veniturile.

Încă de la apariția acestora pe străzi, taximetriștii dar și reprezentanții lor din Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) au vociferat, au protestat și au trimis memorii la toate forurile de decizie, atrăgând atenția că firmele respective funcționează în ilegalitate și le fac concurență neloială. Nu au avut sorți de izbândă, căci după cum se știe, firmele de ridesharing continuă să funcționeze, ba chiar se extind. De exemplu, de săptămâna trecută Uber a intrat și pe străzile din Constanța.

Iar prin extindere, atrag atenția taximetriștii și COTAR, se înțelege și faptul că, în curând, șoferii de la ridesharing vor putea să iasă pe șosele cu microbuze cu 8 +1 locuri, dacă parlamentarii vor vota o propunere de modificare a legislației în vigoare.

Legea transporturilor, așteptată de opt ani

"O lege a transporturilor întârzie să apară de peste opt ani, dar se face lobby pentru introducerea unor noi prevederi, care să elimine de pe piață firmele de taxi, pentru a le face loc celor de ridesharing. Acum s-a introdus o nouă propunere de modificare a art. 19 din OUG 49/2019, privind activitățile de transport alternativ, prin care doar acestea vor avea dreptul să transporte călători, în regim de taxi, cu vehicule de 8+1. Firmele de taxi nu au voie, doar cele de ridesharing! Parlamentarii ar trebui să se gândească la bugetul statului și la siguranța călătorilor, înainte de a vota această modificare, pentru că deja au votat două legi diferite pentru același tip de activitate, pentru a le facilita firmelor de ridesharing accesul pe piața din România", a afirmat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

"Cum se mai încadrează cursele făcute de acești șoferi la conceptul de «ridesharing», de «împărțire», de vreme ce li se permite să facă transport de persoane, în toată regula, cu microbuze! Este o bătaie de joc la adresa noastră, a celor autorizați", reclamă taximetriștii.

"Deja este clar pentru noi, după ce s-a introdus în lege și transportul alternativ pentru mașini cu 7 – 8 locuri, că se încearcă distrugerea transportatorilor din România, în favoarea unor firme aduse din afară. Ar trebui să se țină cont de faptul că legislația în vigoare nu permite circulația taxiurilor sau autocarelor neautorizate și nelicențiate, dar permite circulația, în aceste condiții, fără autorizații, fără licențe, pentru firmele care fac ridesharing. Cerem respectarea principiilor concurenței și garantarea egalității", au mai adăugat reprezentanții COTAR.

"Ni s-a promis că firmele acestea nu vor avea acces pe șoselele din Constanța!"

Indignare este și în rândul taximetriștilor din Constanța, în condițiile în care, așa cum precizam, de săptămâna trecută, Uber este prezent pe șoselele de la malul mării. "Atunci când au fost organizate protestele în Capitală, la Constanța nu am fost lăsați să ieșim în stradă, ne-au promis autoritățile locale că niciodată nu vor permite intrarea platformelor de transport alternativ. Ba mai mult, ni s-a promis că taximetriștii vor putea cumpăra mașini electrice la jumătate de preț. Cum rămâne cu aceste promisiuni? Dacă se schimbă și legea, care va fi pasul următor?! Ies cu mașinile de opt locuri pe străzi, fac curse între localități, deci și transportul județean va avea de suferit. Am ajuns să ne luptăm cu morile de vânt, pentru că este clar că este un interes în promovarea acestor firme", ne-a transmis un taximetrist constănțean.

Reamintim că, potrivit taximetriștilor, ei trebuie să aibă un teanc de acte pentru a putea face transport: autorizații emise de Primăria Constanța, licențe, atestat de taxi, casă de marcat, RCA dublu, document de agreare RAR, mașini mai noi de 10 ani. În schimb, firmele de ridesharing ies pe stradă cu o autorizație de transport pasageri în regim de închiriere și un atestat de la RAR, într-o mașină mai nouă de 15 ani. 



Pagina a fost generata in 0.4547 secunde