Mizerie și împuțiciune! Gara Constanța - o biată haltă într-un colț uitat de lume

Marţi, 03 Septembrie 2019
3116
Mii de turiști s-au perindat, vara aceasta, prin Gara CFR Constanța. Nu sunt mulți, dar nici puțini. Au venit sau au plecat cu trenul de la mare. Toți au fost întâmpinați de o gară care aduce mai mult a haltă într-un colț uitat de lume. 


Gara din Constanța este numită, de mulți, poarta de intrare într-unul dintre cele mai mari orașe turistice ale țării. Aici coboară din tren mulți dintre cei care ajung pentru prima dată pe litoralul românesc sau dintre cei care revin după ani buni de absență și care speră să găsească o gară modernă, curată, primitoare. În schimb, sunt întâmpinați de peroane vechi, cu dalele sparte, cu bănci distruse, pline de gunoaie, fără rampe pentru cărucioare sau persoanele cu handicap. Tunelul de trecere de la liniile 2 - 3 și 4 - 5 este mizerabil, treptele sunt sparte, murdare, pereții scorojiți, măcinați de la infiltrațiile de ani de zile, iar mirosul greu de suportat. 


Dacă reușești să treci cu bine, după ce cobori din tren, cobori în pasaj cu toate bagajele în cârcă, urci din nou alte trepte, îți ții respirația când ajungi în dreptul toaletei, ajungi în sfârșit în gară, unde simți că ești întâmpinat de civilizație. Nici aici aerul nu este prea respirabil, căldura resimțindu-se foarte puternic, mai ales ziua, când bate soarele. Dar măcar este spațiu deschis. 
Fix deasupra ieșirii din tunel este afișat Mersul trenurilor. Lângă el sunt mai multe plăcuțe cu informații. Toate au o parte din litere și cuvinte șterse, așa că nu se înțelege mare lucru. Panourile cu orele de sosire sau plecare ale trenurilor par și ele din alte vremuri, demult apuse. Pe o biată tablă albă, este desenat un tabel și acolo apar toate trenurile ce vin și pleacă din cea mai mare gară de la malul mării. 


Un panou de pe vremuri și un cinematograf inutil 
În holul principal al gării, cele câteva scaune de așteptare sunt deja ocupate. Oamenii stau tăcuți, ușor amorțiți. Ceva mai multă animație este în încăperea cu casele de bilete. La vreo două ghișee este coadă, iar la informații, un cuplu de vârstnici se străduiește să înțeleagă cele câteva cuvinte oferite cu zgârcenie de angajată. Se lămuresc în cele din urmă și pleacă hotărâți spre peron, cu speranța că vor avea mai mult aer și vor găsi două scaune să stea să-și odihnească oasele până când se vor urca în tren. 


Bănci suficiente și goale sunt în sala de așteptare din zona spațiilor comerciale. De altfel, zona este pustie. Toate magazinele de la parter sunt închise. Doar la etaj este un spațiu de joacă pentru copii.  Cinematograful este ferecat - nici nu a fost folosit vreodată. A fost de la început o investiție neinspirată, realizată cu bani mulți, care sigur ar fi fost mai de folos, de exemplu, în modernizarea sistemului de afișaj al Mersului trenurilor sau poate a toaletelor din gară ori pentru amenajarea unor rampe pentru persoanele cu dizabilități. 


Urmează renovări 
Recent, o constănțeană a povestit cum a avut parte de o experiență umilitoare în Gara Constanța. Aceasta a trimis o petiție conducerii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, de unde chiar a primit și un răspuns oficial. Reprezentanții CFR SA anunță lucrări de reabilitare la tunelele pietonale ale Gării Constanța. 


"În anul 2018, la pasajul pietonal subteran din Gara Constanța, s-a efectuat o expertiză tehnică și DALI, care a avut drept scop stabilirea deficiențelor și lucrărilor de reparații necesare pentru tunelul pietonal. În cadrul contractului de Reparație capitală a tunelului pietonal km 224+883 și liniile I-IV subtraversate din stația CF Constanța - Proiectare și execuție, lucrările vor demara în septembrie 2019 și vor consta în rezolvarea problemelor apărute în urma infiltrațiilor apelor în tunel, asigurarea scurgerii apelor, refacerea drenurilor și consolidarea tunelului, a terasamentelor și a liniilor de deasupra tunelului. Sunt prevăzute lucrări de reparare a rampelor scărilor de acces în tunel, la peroanele liniilor 2-3 și 4-5. Stratul de uzură al treptelor scărilor va fi realizat din gresie ceramică, iar, la marginea lor, vor fi prevăzute benzi de atenționare, contratreptele urmând a fi, de asemenea, placate cu gresie. Totodată, în cadrul acestui proiect, se va realiza repararea locală a peroanelor în zona tunelului pietonal", se arată în răspunsul CFR SA, semnat de directorul general Constantin Axinia. 


Rampe și elevatoare pentru persoanele cu dizabilități
Potrivit acestuia, pentru accesul persoanelor cu dizabilități, se va realiza o rampă, din tunel spre clădirea de călători, în zona scărilor existente în tunel. De asemenea, din tunelul pietonal, spre peroane, se vor monta platforme elevatoare pentru persoanele cu dizabilități, câte una la fiecare scară din capătul dinspre Mangalia al stației. 


"Nu în ultimul rând, vă informăm că igienizarea pasajului se face cu regularitate, existând un contract de salubrizare în desfășurare. Toate lucrările plănuite vor conduce la tranzitarea tunelului pietonal de către publicul călător în condiții de siguranță și confort", mai adaugă șeful CFR. 


Oare când o fi fost acesta ultima oară la Constanța? 


Pagina a fost generata in 0.2429 secunde