Flota comercială a României, acum 20 de ani. SLN și Petromin fumează pipa păcii

211
Flota comercială a României, acum 20 de ani. SLN și Petromin fumează pipa păcii - flota-1580413952.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


După negocieri tensionate, care au culminat cu declanșarea conflictului colectiv de muncă, Sindicatul Liber al Navigatorilor și compania de navigație Petromin au reușit să se înțeleagă la masa verde. Pe baza datelor economice prezentate de armator și ținând cont de posibilitățile sale financiare, cele două părți au căzut de acord cu o creștere de 50% peste salariul existent la 1 august 1996, pentru întregul personal angajat la Petromin (cu aplicare de la data menționată). 


Negociatorii au convenit să se păstreze neschimbată grila pentru diurna în valută, față de nivelul contractului colectiv de muncă pe 1995/1996. Sindicatul a mai obținut: menținerea neschimbată a normativului personalului ambarcat, declararea Zilei Marinei Române ca zi liberă pentru navigatori, includerea în timpul de muncă a unui număr de patru ore pe săptămână pentru igienizarea navei, deplasarea la bordul navei, pe cheltuiala companiei, a comisiilor mixte patronat-sindicat instituite pentru cercetarea sesizărilor și reclamațiilor echipajelor. 


În noul contract colectiv de muncă se prevăd, de asemenea, măsuri suplimentare pentru o mai bună asigurare a navigatorilor. Astfel, cu ocazia reînnoirii poliței de asigurare, va fi pusă în discuție, de fiecare companie, creșterea despăgubirilor de Ia 10.000 de dolari la 15.000 de dolari, în caz de deces, și de la 15.000 de dolari la 20.000 de dolari, în caz de accident cu invaliditate permanentă, care necesită însoțitor. De asemenea, se prevăd obligativitatea asigurării suplimentare a fiecărui navigator la îmbarcare, realizarea asigurării și pentru cazurile de invaliditate care nu duc la pierderea capacității de muncă. 
Noul contract colectiv de muncă reprezintă o victorie a ambelor părți, sindicat și patronat, și un câștig important pentru navigatori și familiile lor. (18 septembrie 1996) 


Unde se duc cotizațiile navigatorilor? Interviu cu Adrian Mihălcioiu, liderul SLN 
- Domnule Adrian Mihălcioiu, ce face Sindicatul Liber al Navigatorilor cu fondurile strânse din cotizațiile membrilor săi? 
- Făcând o trecere în revistă sumară a serviciilor pe care SLN le oferă navigatorilor, putem enumera: acordarea asistenței pentru toate categoriile de navigatori (membri și nemembri de sindicat), în vederea asigurării condițiilor de muncă normale la bordul navelor, pentru asigurarea drepturilor bănești; acordarea sprijinului pentru recuperarea drepturilor bănești cuvenite, iar la acest capitol avem foarte mult de lucru; asigurarea comunicațiilor gratuite între nave și sindicat; acordarea ajutoarelor sociale, ajutoarelor de deces; organizarea pomului de Crăciun pentru copiii navigatorilor; asigurarea asistenței juridice pentru navigatorii implicați în procese, în scopul apărării drepturilor lor, atât în țară, cât și în toate porturile lumii în care se exercită controlul ITF; asistență internațională ITF. Cu aceste fonduri obținute din cotizații trebuie să plătim și contribuția anuală către ITF. Ca o noutate absolută (chiar la nivel mondial), trebuie să menționăm deschiderea, în curând, a poștei navigatorilor. Este vorba de un sistem de comunicare prin satelit cu navele care au dotări în acest sens. Navigatorii vor putea coresponda cu familiile lor, utilizând acest sistem pus la dispoziție de SLN. Corespondența va circula în ambele sensuri, fiind recepționată extrem de rapid. 


- Ce cotizație plătește un membru de sindicat? 
- Circa 90.000 de lei pe an. Trebuie să menționez că, în 1995, doar 27% dintre navigatori au plătit această cotizație. (7 octombrie 1996) 


La ce e bun ITF 
Navigatorul George Octavian, ambarcat pe nava "Sun Roze", cu pavilion de complezență, a suferit un accident de muncă în timpul voiajului. În urma acestuia, el și-a pierdut capacitatea de muncă. 


În loc să se adreseze inspectorilor ITF (Federa¬ția Internațională a Transportatorilor), pentru a fi asistat în raporturile cu cluburile de asigurare, el a apelat la serviciile unui avocat străin. Acesta a reușit să-i obțină doar a cincea parte din asigurarea care i se cuvenea, respectiv 8.500 dolari, din care 2.500 dolari au fost reținuți de avocat, ca onorariu. 


Adrian Mihălcioiu, liderul SLN și inspector ITF pentru România, afirmă că, dacă victima accidentului de muncă s-ar fi adresat reprezentanților acestei organizații internaționale, în orice port al lumii, ar fi primit imediat asistență juridică gratuită. El ar fi intrat în posesia întregii prime de asigurare care i se cuvine, căci avocații ITF au o experiență vastă în aceste cauze. 


Mihălcioiu sfătuiește navigatorii români de pe navele cu pavilion de complezență să se adreseze fără rezerve inspectorilor ITF, în orice port, în problemele care vizează drepturile lor materiale, condițiile de muncă, accidente de muncă. După consumarea faptelor, după debarcarea în țară, este greu să se mai recupereze drepturile bănești cuvenite și primele de asigurare. (22 octombrie 1996) 


SLN cere dublarea salariilor 
Negocierile dintre Sindicatul Liber al Navigatorilor și companiile de navigație Navrom și Romline, pentru contractul colectiv de muncă pe 1996-1997, au ajuns la punctul cel mai fierbinte. În timp ce sindicatul solicită o creștere cu 10% a diurnelor de străinătate și cu 100% a salariilor tarifare, managerii cer înghețarea diurnelor la nivelul actual și oferă o creștere de numai 55% la salarii. 


Reprezentanții salariaților folosesc drept argument al solicitării lor o declarație a lui Manea Ghiocel, managerul general al Navrom, apărută într-o publicație a Lloyd. Conform declarației - pe care Manea Ghiocel nu o neagă - profitul acestei companii, pe anul 1996, este estimat la 1,5 milioane dolari. Totuși, managerul general al Navrom consideră că această sumă nu poate fi luată drept bază economică pentru acordarea unor drepturi materiale mai mari. El susține că trebuie apărate și interesele acționarilor, care și-au depus cupoanele la Navrom și Romline și care trebuie să obțină un profit. În plus - spune Manea Ghiocel - trebuie asigurate fonduri pentru reîntinerirea flotei, astfel încât, pe viitor, să se asigure cel puțin menținerea numărului de locuri de muncă. 


Singura clauză rămasă "în aer" la negocierea contractului colectiv de muncă este cea referitoare la diurnă și salarii. SLN a transmis companiilor de navigație forma finală a contractelor colective de muncă, așa cum ar trebui să arate în viziunea sa. Aurel Stoica, secretarul general al SLN, afirmă că, în caz de răspuns negativ, se va declanșa conflictul colectiv de muncă. (29 noiembrie 1996) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2792 secunde