Flota comercială a României, acum 20 de ani. Pot fi evitate situațiile de neplată de la bordul navelor?

183
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Pot fi evitate situațiile de neplată de la bordul navelor? - flota1401-1579035145.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Pot fi evitate situațiile de neplată de la bordul navelor? Aurel Stoica, secretarul general al Sindicatului Liber al Navigatorilor, crede că da. "Dacă echipajele vor respecta următoarele reguli, multe din situațiile litigioase de la bordul navelor pot fi preîntâmpinate - susține Aurel Stoica. În primul rând, înainte de a semna un contract de îmbarcare, navigatorii trebuie să contacteze sindicatul pentru a obține informații privind seriozitatea companiei de shipping angajatoare, prevederile contractului colectiv de muncă și clauzele contractelor de îmbarcare. SLN sfătuiește navigatorii să nu semneze contracte individuale ale căror prevederi contravin contractului colectiv. În al doilea rând, în cazul în care se constată că plata diurnei, a salariilor întârzie mai mult de două luni, echipajul trebuie să informeze SLN, operatorul și armatorul, conform art. 99 din CCM. În cazul nerezolvării pe cale amiabilă a acestei situații, echipajul este îndreptățit să înceapă demersurile pentru aplicarea prevederilor HG nr. 71/1997, referitoare ia executarea poliței de asigurare. În acest scop, vor fi contactate ambasada (consulatul) României din zonă, care, la rândul ei, va informa Ministerul Transporturilor. Totodată, comandantul navei va informa SLN despre suma restantă, cu specificarea că echipajul și-a îndeplinit obligațiile de serviciu. În continuare, SLN va transmite documentația către Ministerul Transporturilor. În cazul în care HG nr. 71/1997 nu poate fi aplicată din diverse motive, echipajul se poate adresa inspectorilor ITF din zonă.


Îi sfătuim pe colegii noștri, navigatori, să nu acționeze pe cont propriu pentru rezolva-rea situațiilor de neplată și să nu apeleze la mijloace nelegale, Pe toată perioada derulării acțiunilor de recuperare a restanțelor, echipajul are datoria să își îndeplinească obligați-ile de serviciu, conform contractelor de îmbarcare". (13.12.1997)


300 de navigatori umiliți și neplătiți au ieșit în stradă


Navigatorilor români le-a ajuns cuțitul la os. Altfel nu se explică participarea peste așteptări la marșul și mitingul organizate de Sindicatul Liber al Navigatorilor. 


Au răspuns chemării SLN marinarii și ofițerii de pe navele "Căciulata", "Dumbrăveni", "Râureni", "Dragomirești", "Avrămești", "Călărași", "Oravița", "Smârdan", "Panciu", "Eleni", "Maraki" și multe altele. Au fost prezenți numeroși navigatori care așteaptă să fie plătiți de Self Invest, Duplex Maritime, Hinmar, Maritime Carrier, Duplex Ship Management, Euromar, High Sea Services, Navrom, Romline etc. Lor li s-au adăugat soțiile, mamele și copiii marinarilor de pe navele abandonate prin diferite porturi ale lumii.


În fața sediului companiei Navrom, Aurel Stoica - secretarul general al SLN - le-a citit participanților scrisoarea de protest adresată Președinției, Guvernului, Ministerului Trans-porturilor, FPS și Prefecturii Constanța. În mesaj se arată următoarele: "În flota maritimă comercială s-a creat o situație fără precedent: sute de navigatori lucrează pe navele statului fără să își poată primi drepturile câștigate cu mult efort și privațiuni. La această oră, alte și alte nave sunt grevate de datorii imense pe piață, fără sorți de a fi eliberate. (...) Modalitatea de respectare a contractelor încheiate de către armatori cu unii operatori privați a dus la situații alarmante, fără precedent, față de viața navigatorilor - unele dintre ele le putem considera genocid cu bună știință - și la riscul pierderii navelor, pentru datorii. (...) A fost amânată suspect de mult retragerea navelor de la diferite societăți de navigație, acumulându-se datorii imense, atât pentru neplata echipajelor, cât și pentru chirii."


În mesaj este prezentată lista a 32 nave arestate în diferite porturi străine, pentru datorii comerciale și neplata echipajelor. SLN estimează că datoria față de echipaje se ridică la peste 2,5 milioane de dolari. 


"Observăm o mentalitate periculoasă din partea conducerilor companiilor de navigație Navrom și Romline, de a aduce echipajele acasă, neplătite și fără speranța recuperării drepturilor pentru care au muncit. (...) Lipsa hranei la bord, echipaje abandonate din prea multă înțelegere față de operatori sunt tot atâtea probleme cu care ne confruntăm zi de zi", se arată în scrisoarea de protest.


Rezolvarea situației


Adrian Mihălcioiu, vicepreședinte ai SLN, a precizat că singura soluție posibilă pentru rezolvarea acestei situații de criză este aceea a deblocării de către FPS a unui fond de 2 - 3 milioane de dolari pentru plata tuturor restanțelor. Ei a avertizat că navigatorii sunt hotărâți să continue acțiunile de protest și că nu se vor da în lături să declanșeze greva generală în flota națională, dacă nu le va fi satisfăcută unica revendicare: plata drepturilor bănești, conform contractelor de muncă.


La auzul știrii că Mihai Hava, patronul firmei Hinmar, candidează pentru funcția de manager al companiei Navrom, sutele de navigatori și-au exprimat indignarea, huiduind. Ei au semnat o notă de protest, prin care solicită excluderea acestuia din concurs. Chemat să răspundă în fața navigatorilor pentru greșelile vechii conduceri a Navrom, directorul generai Marius Predescu a prezentat clar posibilitățile de plată ale companiei: "Din 77 de nave avem numai două în operare, iar datoriile făcute de operatorii privați se ridică la 2,225 milioane dolari. Cu veniturile obținute de la cele două nave nu putem plăti decât echipajele companiei Navrom. În plus, nu putem accepta grila de salarizare a operatorilor privați, care este de două ori mai mare."


Sinceritatea sa, precum și faptul că a declarat că îi va sprijini pe navigatori, utilizând doar mijloacele pe care le are la dispoziție în calitate de administrator nu au fost apreciate de protestatari. La sediul companiei Romline, participanții s-au întâlnit cu Gheorghe Slabu, administratorul unic al companiei. El le-a declarat celor prezenți că a depus sesizări penale împotriva tuturor operatorilor privați care nu și-au achitat datoriile către Romline și echipaje. El a anunțat că a retras navele din operarea firme-lor Navlomar, Carta Shipping și Conav. "Drepturile navigatorilor vor fi recunoscute de Romline și plătite atunci când vom avea posibilități", a promis Gheorghe Slabu.


Acțiunea de protest s-a încheiat pe platoul din fata Prefecturii. Spre nemulțumirea celor prezenți, subprefectul Mircea Iustian a refuzat dialogul în stradă. EI s-a întâlnit cu o delegație a protestatarilor care i-a prezentat starea flotei naționale și problemele grave cu care se confruntă echipajele și familiile navigatorilor. După -amiază, subprefectul Iustian i-a primit pe liderii SLN pentru a analiza, împreună, modalitățile de intervenție la FPS și Guvern pentru rezolvarea acestei situații de criză.
(5.12.1997)


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Vineri, 10 Ianuarie 2020
Stire din Actual : Mai puține nave pierdute, în 2019
Pagina a fost generata in 1.7738 secunde