Flota comercială a României, acum 20 de ani. Nava "Focșani" a ancorat în "portul" Justiției

330
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Nava

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Nava "Focșani", aflată în exploatarea companiei de navigație Self Invest, este reținută în portul Marsilia, la solicitarea Justiției franceze. Cei 26 membri ai echipajului au reclamat, la Tribunalul din Marsilia, nerespectarea contractelor de muncă de către patronat, mai concret, neplata drepturilor bănești pe circa șase luni. 


La rândul său, într-un efort disperat de a-și elibera nava, Self Invest a inițiat o acțiune în instanță, împotriva echipajului. Compania s-a adresat Judecătoriei din Constanța, solicitând nici mai mult, nici mai puțin decât... încetarea grevei. 
Motivația acestei acțiuni judecătorești este de-a dreptul hilară, având în vedere faptul că echipajul nu se află în grevă și că reținerea navei a fost hotărâtă de Justiția franceză în urma unei acțiuni civile. 


De aceea, gestul lui Self Invest pare mai curând o tentativă de intimidare a membrilor echipajului. În definitiv, Judecătoria din Constanța nu-i poate ordona celei din Marsilia să revină asupra hotărârii de reținere a navei "Focșani". 


Oricum, prin intermediul SLN - ITF, s-a angajat un avocat care va reprezenta interesele echipajului în fața Justiției române. În aceste împrejurări, singura soluție cu sorți de izbândă ce îi rămâne lui Self Invest este aceea de a băga mâna în buzunar și a-și plăti datoriile. (26 septembrie 1996) 


Ultima speranță e președintele României 


Cei zece navigatori români aflați la bordul navei "Alexandria" (pavilion panamez, armator Israel Oliviere Ltd. din Haifa) au trimis un mesaj disperat președintelui Emil Constantinescu, solicitându-i ajutorul. Ei îl informează că pe navă au murit cinci oameni nevinovați, în urma exploziei produse la tancul de combustibil, întrucât comandantul danez a ordonat să se sudeze într-o zonă cu acumulare de gaze. 


În urma accidentului petrecut în portul Dhaka, situația pe navă s-a înrăutățit dramatic. Proprietarul evreu a lăsat echipajul fără hrană, medicamente, asistență medicală, combustibil, materiale de igienă și mijloace de comunicare. 
Oamenii sunt neplătiți de la începutul voiajului, iar nava este arestată pentru datorii. Apa potabilă, aprovizionată din Bangladesh, este infestată. Bolile de piele i-au năpădit pe toți, iar cei bolnavi nu au cu ce să plătească spitalizarea. Pericolul unei noi explozii la bordul navei este iminent. Armatorul evreu nu mai răspunde la apelurile echipajului. 


Cei zece români îl roagă pe președintele Emil Constantinescu să le ofere protecția statului român și sprijin pentru repatrierea în condiții de securitate, cu achitarea drepturilor bănești la zi. 


În final, se spune: "De aici, din imensitatea depărtării, permanent v-am susținut cu sufletul, bucurându-ne sincer de victoria dumneavoastră. Vă rugăm să nu ne dezamăgiți!". (23 decembrie 1996) 


Ritz Rom și-a adus echipajele în pragul disperării 


Echipajul navei "Humulești", aflată în portul Marghera (Italia), a transmis o radiogramă pe adresa Sindicatului Liber al Navigatorilor, în care semnalează gravele încălcări ale contractului colectiv de muncă de către firma "Ritz Rom" din Constanța. În sesizare, se semnalează faptul că plata indemnizației de străinătate s-a făcut numai pentru 50 din 145 de zile. Chiar și în aceste condiții, banii au fost acordați în patru rate, deși compania a încasat facturile pentru patru navluri. Echipajul este nemulțumit de reducerea baremului de hrană, de neacordarea antidotului și a materialelor consumabile individuale. 
În radiogramă, se vorbește despre starea tensionată de la bordul navei, despre atitudinea de nepăsare a conducerii firmei față de sesizările echipajului și se arată că majoritatea navigatorilor solicită repatrierea. 


Adrian Mihălcioiu, liderul SLN, a precizat că echipajele de pe navele "Teiuș" și "Dolj" nu au fost plătite de compania "Ritz Rom" de un an, drept pentru care firma a fost acționată în Justiție. Disperați, câțiva dintre marinarii păgubiți au anunțat sindicatul că vor recurge la greva foamei. (6 decembrie 1995) 


"Ageamiii ne înfometează!" 


Comandantul navei "Drăgășani", aflată în exploatarea asociaților Self Invest și Navrom, a trimis o radiogramă pe adresa Sindicatului Liber al Navigatorilor, în care afirmă următoarele: "Din cauza unor erori de management în lanț, ale companiei, de amploare și ieșite din comun, am rămas fără alimente în rada portului Abidjan - Coasta de Fildeș. Deocamdată, nu murim, pentru că mai avem ceva zahăr, făină, cartofi și orez. Dar situația ne duce cu gândul la felul cum a fost posibil ca niște ageamii, care nu știu pe ce lume trăiesc, să ia în locație nave cu care nu știu ce și cum să facă. S-au repezit ca ulii, gândind că nu este pe lume meserie mai ușoară și mai bănoasă decât cea de armator. Dar sub bagheta lor, uite ce se întâmplă. Răspundeți ceva, pentru că și dumneavoastră aveți responsabilități față de acest echipaj și toate acestea se întâmplă sub oblăduirea legii blânde și a privirilor dumneavoastră impasibile. Salutări! 5 decembrie 1996, ora 17.40". (7 decembrie 1996) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3635 secunde