Flota comercială a României, acum 20 de ani

Fără intervenția statului, creditorii vor pune mâna pe flota Romline

Sâmbătă, 14 Septembrie 2019
229
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Interviu cu Gheorghe Slabu, directorul general al companiei de navigație Romline 
- Dle director, după o ușoară revigorare a activității, care reaprinsese speranța în suflete, compania Romline se afundă, din nou, în criză. 
- Într-adevăr, la preluarea conducerii companiei, am pornit destul de bine. Lucrurile mergeau în direcția dorită de noi. Reușisem să scoatem din arest 11 din cele 12 nave, însă, începând cu 1 ianuarie, s-a revenit cu aresturi pe navele Romline într-un ritm extraordinar. Toată lumea este orientată, acum, pe navele care aparțin companiei noastre și care sunt în exploatare. Iar aresturile vin în valuri. 
- Care nave sunt vizate? 
- În primul rând, navele de linie, fiind arestate "Sun Canopus", "Sun Polux" și "Hațeg." Au fost arestate, de asemenea, "Eleni", "Nicorești" și "Oscar Jupiter". Efectiv, are loc o recrudescență fără precedent a aresturilor, și toate sunt pentru datorii trecute. Orice navă pe care o încărcăm cu marfă este arestată imediat. În acest fel nu se poate continua. 
- Cine a făcut datoriile? 
- Evident, toate datoriile au fost făcute de cei care au avut navele în contracte de bare-boat. Circa 90% din aresturi sunt generate de datoriile lăsate în piață de foștii operatori: Carta Shipping, Navlomar, Socib, Oscar etc. 
- Cine sunt cei care cer arestarea navelor? 
- De obicei, furnizorii de piese de schimb, de bunker, reparatorii. În general, când ne apropiem de coasta Greciei, pericolul este de neimaginat. Am ajuns ca și în țară să ne aresteze navele furnizorii greci. 


Datorii enorme 
- Practic, la această oră se cunosc toate datoriile pe fiecare navă? 
- Noi le cunoaștem. Sunt enorme. Iar navele care merg, dacă tot vor fi arestate, e clar, nu mai avem nicio soluție pentru salvarea flotei. 
- Totuși, soluția ar fi ca statul român să își achite datoriile. 
- Într-adevăr, soluția ar fi ca statul să achite datoriile din piață și să ia măsuri de protejare a navelor. Fără astfel de măsuri de protecție - o spunem de luni de zile - vom plăti până la adânci bătrâneți. 
- Care ar fi măsurile de protecție? 
- O legislație care să permită existența companiilor de unică navă, în așa fel încât navele să nu poată fi arestate pentru datoriile te miri cui. Până nu vom avea aceste acte normative, nu vom putea avea o flotă românească. Sau flota pe care o mai avem acum o să intre pe mâinile altora. 
- Aveți un program de privatizare. Veți scoate nave la licitație. Vor putea fi vândute cu datorii pe ele? 
- Cine acceptă să le ia cu datorii? Cine poate să ia o navă a cărei valoare este de 700.000 dolari și mai are datorii de 1.000.000 dolari? Cine poate accepta să plătească 1.700.000 dolari? 
- Deci, programul de privatizare este în pericol de a nu putea fi aplicat.
- Evident. Tot programul de privatizare și restructurare este compromis. Dacă nu se iau măsuri de protejare a navelor, nu vom ajunge nicăieri. 
- În următoarea perioadă de o lună-două, până când FPS, Ministerul Transporturilor și cel al Finanțelor vor lua o decizie, ce se va întâmpla cu flota Romline? 
- Am ajuns să lucrăm de pe azi pe mâine. Noi nu mai avem puterea să ne gândim la ce se va întâmpla peste o lună. Ieri, a fost arestată o navă, astăzi - alta. Mă aștept ca mâine să urmeze un nou arest. Deci, în momentul în care intră o navă într-un port, este în pericol să fie arestată. Iar acest fapt se și produce. Ne este și frică să încărcăm navele cu marfă. Îmi este teamă să mai angajez navele. 


Demisia nu e o soluție! 
- În aceste condiții, mai aveți curajul să mai rămâneți în fruntea companiei? După cum constatăm, munca dumneavoastră și a consiliului de administrație pare a fi în zadar. 
- Efectiv, eforturile noastre sunt în zadar. Mai sperăm că lucrurile vor fi, în sfârșit, înțelese și rezolvate. Într-adevăr, dacă nu se iau măsurile menționate, n-are niciun rost să... Totuși, mă gândesc la echipaje, la oamenii care au muncit zeci de ani în flotă. Efectiv, parcă suntem într-o junglă în care toți ne atacă. 
- Și mai aveți curajul de a rămâne în această luptă? 
- Nu am de ales. Soluția nu e demisia. Ea nu rezolvă nimic. Cineva trebuie să preia conducerea bătăliei pentru salvarea flotei Romline. Există soluții realiste. (16 februarie 1998) 


Mineralierele "Lotru" și "Vidraru" și-au schimbat stăpânul 


Compania Petromin a reușit să vândă, ieri, două dintre cele 15 nave scoase la licitație. Este vorba de mineralierele de 25.000 tdw "Lotru" și "Vidraru", pentru care s-au prezentat oferte din partea firmelor "Daglia Maritime" (Grecia) și "Oge Gemi" (Turcia). 
Licitația pentru nava "Lotru" a pornit de la prețul de 710.000 de dolari și s-a oprit la 347.900 de dolari, sumă oferită de firma turcească. 
O evoluție similară a avut-o și competiția pentru mineralierul "Vidraru", startul luându-se la valoarea de 753.000 dolari, iar finișul fiind atins la suma de 323.790 dolari. De această dată, adjudecarea s-a făcut în favoarea participantului grec. 
Chiar dacă sumele obținute din vânzarea celor două nave nu satisfac așteptările armatorului, se apreciază că ele reflectă atât scăderea drastică a prețurilor pe piața internațională a navelor, cât și situația de pe piața românească. Fostului proprietar îi rămâne mulțumirea că a scăpat de două nave bătrâne (construite în 1976), care erau în conservare de un an și care consumau fără să producă. Cheltuielile portuare ale Petromin, pentru 12 nave acostate în parcul rece, se ridică la un miliard de lei pe lună. (14 octombrie 1998) 



Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.2886 secunde