Flota comercială a României, acum 20 de ani

De la scufundarea cargoului "Călărași", în sala de judecată! (XVII)

Marţi, 17 Martie 2020
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. Prezentăm, în ediția de astăzi, cel de-al 17-lea episod, ultimul, al serialului dedicat odiseei cargoului "Călărași", scufundat în 1996, tragedie urmată de un scandal de răsunet.

Prăpădul

Instituțiile statului nu aveau nicio reacție când navele erau scoase la mezat de instanțele de judecată, în porturi străine. Numai în perioada 25 martie - 8 decembrie 1998, au fost pierdute 13 nave la ruleta datoriilor:

- "Năsăud" (9.290 tdw, construită în 1973, a fost vândută pe 25 martie, la Colombo);

- "Seimeni" (4.620 tdw, construită în 1982, vândută pe 2 aprilie, la Mombassa);

- "Râureni" (16.600 tdw, construită în 1981, vândută pe 16 aprilie, la Richard Bay);

- "Zărnești" (16.500 tdw, construită în 1983, vândută pe 29 aprilie, la Colombo);

- "Bihor" (8.750 tdw, construită în 1973, vândută pe 30 aprilie, la Dalian);

- "Dragomirești" (16.500 tdw, construită în 1982, vândută pe 22 iunie, la Freeport);

- "Alexandria" (15.940 tdw, construită în 1987, vândută pe 24 iunie, la Houston);

- "Snagov" (4.693 tdw, construită în 1977, vândută pe 11 august, la Hull);

- "Avrămești" (16.500 tdw, construită în 1986, vândută pe 2 octombrie, la Colombo);

- "Curtea de Argeș" (11.742 tdw, construită în 1976, vândută pe 24 octombrie, la Port Sudan);

- "Războieni" (16.486 tdw, construită în 1982, vândută pe 4 noiembrie, la Colombo);

- "Mirăslău" (16.773 tdw, construită în 1983, vândută pe 14 noiembrie, la Colombo);

- "Drăgășani" (13.905 tdw, construită în 1979, vândută pe 8 decembrie, la Dakar).

Of, Dumnezeule, ce prăpăd!

Sărbătoarea jafului

Prin vânzarea acestor nave, Bancorex a pierdut gajuri în valoare de 4,5 milioane de dolari, instituite pentru creditele acordate firmelor de shipping private și Navrom.

Situația era catastrofală! Compania de stat se scufunda și trăgea după ea Bancorex-ul. Atunci, Fondul Proprietății de Stat, în calitate de acționar majoritar la ambele societăți, a decis să o sacrifice pe una dintre ele, pentru a o salva pe cealaltă. În baza mandatului său, conducerea băncii a solicitat lichidarea judiciară a companiei de navigație, iar pe 19 octombrie 1998, Tribunalul Constanța a declanșat procedura falimentului.

Când lichidatorul Pricewaterhouse Coopers și-a început misiunea, Navrom mai avea în patrimoniu 54 de nave. O parte dintre ele au fost vândute pe un dolar, altele pe sume cuprinse între 3.000 și 5.000 de dolari. Puține au fost cele pentru care s-au obținut prețuri de peste 100.000 de dolari.

Navele pe care le operase Hinmar au avut aceeași soartă. Cargoul de 8.750 tdw "Oravița" a fost cumpărat de Asia Express Shipping Agency LLC Dubai, la data de 9 august 1999, pentru suma de un dolar. În aceeași zi, nava de 4.620 tdw "Smârdan", având la bord un echipaj românesc, a trecut în proprietatea lui Coco Bay Holding Ltd. Channel Islands, pentru suma de 50.000 de dolari.

Lichidarea companiei Navrom a ascuns afacerile oneroase făcute cu flota statului. În ziua când arhiva ei a fost aruncată de la etaj, pe fereastră și încărcată în camioane, în vilele construite în Constanța și București, cu banii Navrom și ai Bancorex, au explodat sticlele de șampanie. Prin grija statului român, urmele jafului fuseseră șterse. Succesul trebuia sărbătorit!

Ultimul naufragiu

Au trecut anii de la acele întâmplări și, într-una din zile, lumea shipping-ului autohton a fost zguduită de vestea tragicei dispariții a lui Mihai Hava. Fostul patron al firmei Hinmar plecase în ultimul voiaj, la comanda navei "Corona Z".

Cargoul sub pavilion panamez părăsise portul Constanța în dimineața zilei de 14 iulie 2005. Avea 2.737 tone de fier vechi la bord și se îndrepta spre portul turcesc Madras. Era o navă bătrână, de 73 metri lungime. Fusese construită, ca și "Călărași", în 1974.

Vineri, 15 iulie, în jurul orei 8, după ce a trecut de Cap Caliacra, cargoul a fost surprins de furtună. Valurile se ridicau la 12 metri înălțime.

"Corona Z" a început să ia apă și să se încline spre pupa, în timp ce curenții o împingeau spre Bosfor. Purtată de valuri, nava a ajuns la două mile de intrarea în strâmtoare.

Mai erau trei ore până la miezul nopții, când au sosit ajutoarele. Câteva nave, alertate de autoritățile maritime turcești, porniseră în căutarea supraviețuitorilor. Când au ajuns în zona sinistrului, doar prova cargoului se mai vedea ieșind din apă.

Nouă dintre cei zece membri ai echipajului, patru români și cinci sirieni, au fost salvați. Cel de al zecelea, comandantul Mihai Hava, a fost dat dispărut. Trupul lui a fost recuperat de scafandri, după trei zile. L-au găsit la bordul navei scufundate, în cabina sa. Acolo își dăduse ultima suflare. Dumnezeu să-i aibă sufletul în pază!