Cum pot învăța copiii împărțitul jucăriilor, în timp de pandemie de COVID 19

191
Cum pot învăța copiii împărțitul jucăriilor, în timp de pandemie de COVID 19 - fondcopiisocializare2-1604075547.jpg

Articole de la același autor



Cum îi va afecta această perioadă de distanțare socială pe copii, dacă stau la distanță de alți prichindei și nu se pot juca normal? Această întrebare îi neliniștește pe părinți, mai ales că sunt conștienți că, pentru a ajunge adulți plăcuți și acceptați de ceilalți, copiii trebuie să învețe, încă de la cele mai mici vârste, să-și aștepte rândul, să împartă jucării, să urmeze instrucțiunile și mai ales „bunele maniere”. Specialiștii atrag atenția că și în această perioadă de restricții sociale cei mici pot învăța aceste abilități sociale. 


Abilitățile sociale precum așteptatul rândului, împărțirea jucăriilor sau simplul „Bună ziua” sunt deprinse de copii încă de mici, exersate din plin la grădiniță sau în parc, în interacțiunea cu alți prichindei, iar beneficiile lor sunt pe termen lung. Dar care vor fi repercusiunile asupra dezvoltării sociale a copiilor după această perioadă de restricții, când cei mici sunt privați de joaca alături de alți copii, de grădiniță? Psihopedagogul Mihai Avădanei spune că îngrijorarea este normală, dar copiii nu vor „uita” să se joace, să-și aștepte rândul sau să împartă jucăriile. Însă, sunt o serie de acțiuni care pot fi întreprinde de părinți în condițiile speciale ale pandemiei de COVID 19, pentru a asigura creșterea armonioasă din punct de vedere social. 


Așteptarea rândului și împărțitul jucăriilor, învățate în joaca cu părinții 


„Sunt o serie de abilități sociale care aduc beneficii imediate, dar și pe termen lung, în relațiile cu ceilalți și sunt în strânsă legătură cu succesul școlar, sportiv, artistic. Avem în vedere abilitatea de a-și aștepta rândul, cea de a împărți cu ceilalți, de a coopera, de a asculta, de a înțelege și urma instrucțiunile primite, de a respecta spațiul personal al celorlalți, de a privi în ochi și de a menține contactul vizual. Să nu uităm, de asemenea, de «bunele maniere»”, a descris psihopedagogul câteva dintre abilitățile sociale pe care părinții trebuie să le aibă în vedere chiar în timp de pandemie. 
Un aspect pe care copiii trebuie să-l învețe este așteptarea rândului și poate fi deprins și acasă. „Diverse jocuri cu cărți de joc, cu zaruri, se bazează pe regula «cine urmează». Părinții pot juca ei cu copiii astfel de jocuri, îi pot monitoriza și învăța pe frați – în situația în care există mai mulți copii în familie – sau pe copiii care se întâlnesc în diverse contexte sociale (aniversări, locuri de joacă, reuniuni de familie). Vorbim pe rând, este un alt mod de a ne aștepta rândul”, a explicat specialistul. 


Împărțitul jucăriilor este, de asemenea, important. „Copiii care pot împărți cu ceilalți din jucăriile sau dulciurile lor sunt căutați de alți copii și acceptați cu mai multă ușurință în grupuri, echipe. Într-o primă fază, părinții pot observa apariția naturală a unui astfel de comportament la copiii lor și atunci este recomandat să-l recompenseze pe copil cu o laudă: «Mi-a plăcut când i-ai dat surioarei tale să se joace cu piesele tale de Lego și ai văzut cât de tare s-a bucurat și ea». Uneori este însă nevoie să-i învățăm noi pe copii ce, când și cum pot să împartă din lucrurile lor. Nu vom insista în parc să-i ofere unui alt copil jucăria lui preferată, însă putem să-i sugerăm să-i ofere copilului una din jucăriile cu care nu se joacă pentru moment. De fiecare dată când copilul nostru acceptă sugestia și împarte cu alții din lucrurile lui este foarte important să-i arătăm că am observat acel comportament și să-l lăudăm. Să ne amintim că noi suntem modele și, în măsura în care noi împărțim cu alții din lucrurile noastre, copilul va observa acest lucru și este mai probabil să-l repete și el”, a mai subliniat Mihai Avădanei.


Jocuri pentru a dezvolta cooperarea copiilor 


Totodată, în perioada de pandemie se poate dezvolta și cooperarea. „După vârsta de 3 ani, copiii pot participa la jocuri care necesită cooperarea mai multor participanți și, adesea, solicită cooperarea altor copii sau adulților. Realizarea incastrelor, a puzzle-urilor, crearea de turnuri din mai multe cuburi, a diverse forme din piese din ce în ce mai mici de Lego etc., sunt printre primele jocuri în care copiii învață să coopereze, să ofere ajutor, să ceară ajutor și să învețe din modelele oferite de ceilalți”, a explicat psihopedagogul. În familie un exemplu de cooperare poate fi pregătirea unei mese în familie, în care fiecare membru primește câte o sarcină: așază șervețelele, tacâmurile, servește, strânge vasele și tacâmurile și le duce în chiuvetă etc”, a precizat psihopedagogul. 


Cuvintele magice: „te rog”, „mulțumesc”, să-i salutăm pe cei cu care ne întâlnim, să mâncăm frumos, toate acestea sunt exemple de bune maniere și ne fac plăcuți de ceilalți, fie ei alți copii, cadre didactice, sau părinții altor copii. Pentru părinți este foarte important să reprezinte modele pentru copiii lor. Astfel, vor saluta vecinii, vor spune te rog atunci când solicită ceva, sau mulțumesc atunci când primesc ceva. Vor bate la ușă și vor aștepta răspunsul (ating astfel și abilitatea de a respecta spațiul personal și intimitatea celuilalt). 




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.8838 secunde