Flota comercială a României, acum 20 de ani

Creditorii externi jupoaie compania Romline cu sprijinul informatorilor în țară

229
Creditorii externi jupoaie compania Romline cu sprijinul informatorilor în țară - flota-1568569904.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Interviu cu Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline 
- Ce mai faceți, domnule director? 
- Foarte rău, plătim o groază de bani, de înnebunim. Nu mai avem de unde, nu mai putem. 
- Care e motivul? 
- Încă nu am terminat de acoperit "găurile negre". Datoriile făcute de foștii operatori ne distrug. Suntem în situația de a nu mai putea opera nicio navă. Cargoul "Sun Pegasus" a fost arestat în Anvers. Am plătit 250.000 de dolari să îl eliberăm. În momentul în care au venit cu ordinul de eliberare, a sosit un alt ordin de arestare pentru o altă datorie de 250.000 de dolari. Datoriile sunt ale altor nave. Alți bani pentru a elibera nava nu mai avem. Și chiar dacă am plăti, sunt convins că ar apărea alt arest, că sunt pregătite alte litigii de 250.000 dolari. 
- Este o situație fără ieșire? 
- Exact. Eu mă îmbolnăvesc. Efectiv mă îmbolnăvesc. Uitați, în fiecare zi primesc solicitări de plăți de care Romline nu a știut nimic. Nu se mai poate. Uitați-vă: plăți preluate de la "Fair Wind" (navă operată de Navlomar), nava "Sammarina III", arestată pentru datoriile lui "Cristian C". Tot ce câștigăm dăm să acoperim datoriile de 25 de milioane de dolari făcute de bare-boat-iști. Or, eu trebuie să fiu voinicul voinicilor ca să câștig 25 milioane de dolari, mișcând 10 nave. 
În prezent, avem 20 nave în conservare, 16 în bare-boat, 6 arestate și 10 le operăm noi. Tot ce plătim este pentru dezarestarea navelor "Sun Canapus" (aflată în portul Salonic), "Sun Pegasus" (Anvers), "Oscar Jupiter" (Nantes), "Fair Sky" (Bahrein), "Horezu" (Grecia) și "Eleni" (Madras). Cum plătim, cum vin alte aresturi. Nu se mai poate așa! 
- Care este situația navigatorilor de pe cele 10 nave pe care le operați?
- Este evident că ne e greu să-i plătim. În momentul în care încasăm un navlu, îl folosesc imediat pentru a evita noi aresturi și încep să nu-mi mai plătesc oamenii mei. Navigatorii nu acceptă așa ceva. Sunt oameni care muncesc și eu trebuie să îi plătesc. Întreb: până când să plătim pentru datoriile făcute de alții? 


"Ne luptăm cu morile de vânt!" 
- Dar acei "alții" nu plătesc? 
- Nu au plătit nimic. De când am venit la conducerea companiei Romline, nimeni nu a plătit un dolar; nimeni nu a restituit datoriile către compania de stat. 
- I-ați acționat în judecată? 
- Bineînțeles, dar nu s-a întâmplat nimic. Niciun pas nu s-a făcut pe linia urmăririi penale. Practic, ne luptăm cu morile de vânt. Nu știu dacă justiția s-a blocat. Probabil că cercetează. Cert este că avem de plătit datorii de 25 milioane de dolari în piață. Ce profit să avem cu 10 nave, când piața este sub orice critică? Simt că mă lasă nervii! Nu mai vorbesc de datoriile la bănci, de chiriile neplătite. 
Astăzi (n.r. - 8 aprilie 1998), cine credeți că mi-a venit la ședința AGA? Redactorul ziarului "Telegraf", Claudia Vișinescu, că este acționară la Romline. A cumpărat câte 100 de acțiuni la Romline, Navrom și Petromin. Este inacceptabil ce se întâmplă în țara asta. O să ajungem pe drumuri. Ce măsuri de protecție să-mi mai iau, când tot ce discutăm în AGA va apărea în presă? Îmi luasem niște măsuri de protecție a navelor și acum... sufletul! Am ajuns să fie grecii acționari în societățile noastre. Ce să mai vorbim? 
- Singura soluție ar fi să se treacă la programul de sprijinire a flotei?
- Dacă nu se aplică într-o săptămână-două, Romline va ajunge în situația Navrom-ului. 
- Care este obiectivul dv. imediat? 
- Să prevenim noi aresturi de nave. Dacă va fi nevoie, vom trece la aducerea navelor în Constanța. Există oameni care ne urmăresc pas cu pas. În momentul în care se încarcă o navă, toată lumea sare pe ea. Aresturi și... plăți. Sistemul informațional al creditorilor externi este perfect pus la punct. Există momente în care aceștia cunosc situația navelor încărcate mai bine decât mine. Așa ceva este inadmisibil. (9 aprilie 1998) 


Suflă vântul speranței în "pânzele" companie Romline


În ciuda crizei financiare prin care trece și a datoriilor mari pe care le are (la bănci și în piață, față de echipaje și prestatorii de servicii, la Administrația Portului Constanța, Radionav, bugetul de stat etc.), compania de navigație Romline a reușit să pună în mișcare cea mai mare parte a navelor sale. 
Doar 12, din totalul de 53 de nave aflate în proprietatea sa, se află în conservare, în vederea vânzării. Restul sunt în exploatare proprie (25 nave) sau în contracte de bare-boat cu parteneri serioși (16 nave). La această oră, compania a reușit să plătească o parte din
salariile restante (lichidarea pe decembrie 1997 și avansurile pe ianuarie 1998), CAS-ul și impozitul pe salarii, rămânând neachitate salariile pe o lună, afirmă Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline. (27 februarie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5208 secunde