Bulevardul Tomis, o reabilitare eșuată? Trotuare cu terase și mașini, treceri de pietoni desființate. "Tomisul trebuia să fie pietonal"

12514
11

Articole de la același autor

De curând, Primăria Constanța a încheiat, în sfârșit, lucrările de reabilire a bulevardului Tomis, pe porțiunea de la Capitol până la Lupoaică. A fost resistematizat traficul, au fost refăcute trotuarele, a fost marcată o pistă pentru bicicliști și s-a schimbat tot iluminatul pu-blic. Deși bulevardul arată într-adevăr mult mai bine față de aspectul ponosit și neîngrijit pe care îl avea înainte, reabilitarea nu mulțumește pe toată lumea și există voci care spun că se putea face ceva cu adevărat spectaculos, punându-se mai mult accent pe traficul pietonal.


Reprezentanții Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ în România au analizat modul cum a fost refăcut bulevardul și au întocmit un raport în care desființează multe din soluțiile urbane alese de administrația locală, pe care o acuză de încălcare a legislației și de ignorare a cetățenilor, din buzunarul cărora sunt plătite de fapt aceste lucrări. "Înainte de începerea lucrărilor, la o întâlnire cu primarul interimar pe atunci, Dece-bal Făgădău, asociația OPTAR și-a oferit sprijinul voluntar pentru a contribui la îmbunătățirea proiectului. Cu toate acestea, administrația locală nu a dorit să bene-ficieze de acest sprijin", explică Marian Ivan, președintele OPTAR.


După ce o mare parte din lucrări au fost finalizate, arhitectul Adrian Grigorescu, voluntar OPTAR, a întocmit un raport de analiză comparând bunele practici în domeniu cu rezultatele din Constanța. Primul lucru pe care OPTAR îl repro-șează Primăriei Constanța este lipsa de transparență. "Prin ignorarea procesului de consultare publică, o obligație morală și legală, Primăria Constanța a exclus posibilitatea ca toți cetății să fie informați despre necesitatea lucrărilor și mai ales să se poată implica în adaptarea acestora la nevoile lor. Practic, chiar dacă, declarativ, reamenajarea trebuia să fie «pentru oameni», prin însăși ignorarea cetățenilor a fost evident că se va folosi tot un model tradițional de planificare. Modelele moderne de planificare pun un accent deosebit pe abordarea participativă, de la idee și până la recepția lucrărilor, existând tot timpul o colaborare între cetățeni, cei care plătesc lucrările și cei care be-neficiază de acestea, și administrație, cea care cheltuiește banii și execută lucrările", este de părere președintele OPTAR.


Un proiect pornit cu stângul


Potrivit acestuia, în contextul în care în Constanța ar trebui să fie implementat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, care pune accent pe implicarea cetățenilor, "modelul de lucru în cazul lucrărilor la bulevardul Tomis este unul nefericit". "Există temerea că funcționarii Primăriei Constanța nu înțeleg și nu sunt pregătiți să aplice principiile planificării mobilității urbane durabile. Din păcate, pe lângă încălcarea unor principii, administrația a încălcat și dispoziții legale", mai spune Marian Ivan.


Raportul realizat de arhitectul Adrian Grigorescu este foarte stufos, conținând 75 de pagini, cu fotografii actuale ale bulevardului, dar și cu exemple și planuri cu propuneri care nu au putut fi prezentate niciodată Primăriei Constanța. "Proiectul de amenajare a pornit cu stângul încă de la început. Anunțarea cu puțin timp înainte de alegeri, stilul de-pe-azi-pe-mâine, lipsa de transparență și comunicare, neconsultarea populației, lipsa specialiștilor în faza de proiectare și execuție, dezorganizarea, necunoașterea principiilor și politicilor moderne de amenajare a orașelor, a spațiilor publice în special, neabordarea holistică, tratarea ca proiect independent și nu ca parte a unei viziuni generale, sunt cauze care stau la baza eșecului unui proiect urban, în cazul de față, bulevardul Tomis", consideră arhitectul. Acesta spune că dacă ar fi existat o analiză profundă și o planificare durabilă, soluția ar fi fost de pietonizare a bulevardului Tomis pe lun-gimea respectivă.


Bulevardul nu este prietenos pentru oameni


Raportul face referire la pietoni, în primul rând, concluzia fiind că noul bulevard Tomis nu este prietenos pentru oameni. "Pentru acest lucru, spațiul pietonal ar trebui să asigure fluiditatea, continuitatea, siguranță și să fie atractiv. În primul rând, spațiul pietonal renovat nu prezintă continuitate. În ciuda faptului că era deja fragmentat de nenumărate străzi, proiectul a fragmentat și mai mult trotuarul prin intro-ducerea de intrări carosabile către proprietăți private. Practic, pietonilor li s-a luat prioritatea de deplasare, oferindu-se spațiul respectiv către mașini, în buna tradiție a politicilor autorităților din ultimii 20 de ani", se arată în raport. Soluția modernă aleasă în alte orașe a fost ca străzile laterale să fie întrerupte de trotuare și nu invers.


Parcări și terase pe trotuar


În unele zone, deplasarea pietonilor este împiedicată și de parcarea mașinilor pe trotuar, însă fără ca marcajul să fie la fel pentru toate proprietățile, ceea ce ne duce cu gândul că acesta a fost realizat dis-creționar, iar principiile au fost încălcate cu bună-știință pentru anumiți proprietari. De asemenea, amplasarea mobilierului teraselor de la bulevard strangulează spațiul pietonal și împiedică deplasarea continuă. Pietonii sunt nevoiți să ocolească zonele blocate. "Pentru asigurarea unui spațiu prietenos pentru oameni, mobi-lierul teraselor se amplasează acolo unde nu incomodează deplasarea, adică la borduri, în dreptul copacilor de aliniament. Terasele se amplasează la margine încât să permită deplasarea pietonilor fără a face slalom printre terase și copaci. Pen-tru persoanele cu deficiențe de vedere, aceste obstacole sunt periculoase. Admi-nistrația locală este obligată de normativul NP-51 să ofere trasee tactile persoanelor cu deficiențe de vedere. Aceste trasee pot fi realizate prin marcaj tactil sau prin asigurarea continuității deplasării pe lângă clădiri, garduri etc.", se mai precizează în raport.


Desființarea trecerii de pietoni de la Grand - o aberație


În ce privește traversarea bulevardului, arhitectul consideră ca aberantă măsura desființării trecerii de pietoni de la Grand. "În loc să repare această măsură de descurajare a deplasărilor pietonale, proiectul realizat pe Tomis obligă în continuare oamenii să ocolească, parcurgând trei treceri și trei faze diferite de semafor pentru a traversa de la Grand pe trotuarul din fața fostului Hotel Continental. Printr-un singur exercițiu se poate ima-gina ce înseamnă asta pentru un bătrân sau pentru o persoană în scaun rulant, care trebuie să aștepte de trei ori trecerea mașinilor", recomandă Adrian Grigorescu.


Mai mult decât atât, din analiză reiese că lipsa măsurilor de calmare a traficului și frecvența rară a trecerilor de pietoni creează dificultăți în traversare și încu-rajează utilizarea Tomisului ca șosea de viteză, nu ca stradă urbană. Acest lucru devine acut mai ales după lăsarea serii când accelerația este apăsată mult peste viteza legală, punând în pericol siguranța locuitorilor și crescând poluarea fonică. În orașul modern, însă, trecerile sunt adap-tate la nevoile pietonilor, atât ca frecvență, cât și ca dimensiuni și direcții.


Vom reveni și în zilele următoare cu concluzii din raportul ORTAC cu speranța că autoritățile locale își vor însuși criticile și pentru următoarele proiecte vor ține cont atât de părerea populației, cât și a specialiștilor.


Comentează știrea

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Coco
10 noiembrie 2016
Traficul auto

Articolul este pro trafic pietonal. Stie autorul articolului ce aglomerat este traficul spre port inaine de 8.00 ai dinspre port la 16.00? Pana una alta trebuie sa maergem la munca in primul rand! Politia sa fie prezenta pe strada care face legatura intre bulevardul Tomis si strada Mircea. Strada ingusta, cu doua benzi care preia traficul dinspre port! In dreptul hotelului Ibis masini parcate neregulamentar stranguleaza traficul!

victor
10 noiembrie 2016
Au facut un raport

Dupa ce totul e gata. Daca erau interesati, se implicau inainte de inceperea lucrarilor, dadeau solutii alternative, faceau poate un protest. Asa, sa faci un rapirt post factum poate orice idiot. Si nu ajuta cu nimic, este doar scandal romanesc.

o
10 noiembrie 2016
pla

Caca-m-as pe banda de biciclisti care ingreuneaza traficul din cauza unui moft, in plus din cauza benzii mentionate au disparut si o gramada de locuri de parcare.

cetatean
10 noiembrie 2016
bizon

Sorry dar ai o atitudine de...bizon. Mutat-ti fundul din masina pe seaua bicicletei. Miscarea iti face bine. Sau faci parte din categoria celor care "merg pana la colt" tot cu masina?

Răspuns la: pla
Adăugat de : o, 10 noiembrie 2016
Caca-m-as pe banda de biciclisti care ingreuneaza traficul din cauza unui moft, in plus din cauza benzii mentionate au disparut si o gramada de...
m
10 noiembrie 2016
mm

Iar va inflamati pentru ce scrie tuta ata de andreea.La articolele scrise de ea,pardon rapoarte,nu ar mai trebui sa comenteze nimeni asa poate ii dau cu flit astia de la gazeta.

zona centrala
10 noiembrie 2016
studiu e din 2008

Strada Mircea cel Batran de max 1,5 benzi, portiunea intre Biserica greaca si bulevardul Ferdinand, daca nu e stationat niciun vehicul de marfa sau salvare sau autocar, zona Ibis, preia in prezent masinile venind de pe Traian (1 banda), Tomis (1 banda), ambele prin strada Negru Voda, Mircea (zona peninsulara-1 banda) si strada Karatzali (1 banda). Faceti socoteala cum vor incapea toti in lunile de vara pe 1,5 benzi!!!! Proiectul este pus in practica pe baza studiului facut in 2008, de fostul primar si care a costat 800 miliane lei! vezi link http://www.telegrafonline.ro/sens-unic-pe-tomis-de-luni S-a facut o ancheta de circulatie intre orele 8,30-19 in sezon, pe strada Mircea cel Batran, intre Ferdinand si Capitol,pe care se circula bara la bara zilnic? Unde se va prelua acum si traficul de pe Traian???

marina
10 noiembrie 2016
parcare

Planul de mobilitate urbana a avut ca obiectiv reducerea cererii ptr parcarea in centrul orasului. In loc sa se construiasca o parcare, eventual supraetajata, au transformat o banda a unui bulevard central in parcare! Din 4 benzi, doua pe fiecare sens,inainte de reabilitarea blv Tomis, acum se circula pe doua!!!!

Hollywood
10 noiembrie 2016
Sistematizare

Sunt înclinat să dau dreptate unuia de mai-sus care sune că autoritățile au făcut (și fac) totul de capul lor, fără un minimum de studiu prealabil. Revin cu o întrebare, cine plm face parte din comisia asta de sistematizare și urbanism și ce pregătire sau specializare în domeniu au ei? Răsfoind schițele arhitectului nu-i greu să-ți dai seama că soluții există, poate nu neapărat ieftine dar aplicate cum trebuie pot fi de durată. Ceea ce ar fi o premieră la Constanța. Și pentru celelalte zone din oraș, mai gri și mai puțin vizibile pot exista soluții ca să fie scoase la lumină și redate plăcerii de a circula civilizat, pe roți sau pe tălpi. Plm.

centru
10 noiembrie 2016
ptr Hollywood

A fost facut un studiu in 2008 de catre primarie,pe care astazi il aplica, cu un nr mult mai mare de masini. Si ce e mai trist pe benzina, timpul si nervii nostri. Cine se pricepe sa initieze o petitie on line catre primarie, poate vor gasi solutii mai viabile.

coco
10 noiembrie 2016
marina

are dreptate marina: s a instituit sens unic pe Tomis pt ca 2 benzi pe sensul spre port nu erau deajuns. acum ce avem? doua benzi de sens unic de la Capitol la Miga, zona cea mai aglomerata, si trei benzi pe zona mai libera, zona Primarie! merg cu bicicleta aproape zilnic in sezonul cald, dar in mamaia, nicidecum in centrul orasului. mi se pare ca in acest moment banda de biciclete ocupa degeaba o banda pe care ar putea circula autoturisme! in sezonul rece nu prea merge lumea cu bikla. "pista" actuala e chiar un moft: vine de nicaieri si se termina nicaieri

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6797 secunde