Atenție la țepele cu credite. S-au înmulțit tacticile de păcălire a clienților

1307
Atenție la țepele cu credite. S-au înmulțit tacticile de păcălire a clienților - fondatentielatepe-1513517567.jpg

Articole de la același autor

Într-o lume a tentațiilor, cu mall-uri și magazine la tot pasul, constănțenii sunt asaltați de oferte la credite. Băncile, dar și întreprinderile financiare nonbancare par tot mai dispuse să ne "ajute" cu bani, tentându-ne cu pliante colorate și sloganuri ce vorbesc despre dobânzi mici și documente puține. În realitate, însă, multe conțin doar o parte din informațiile corecte și sunt făcute astfel încât să ne convingă ce "afacere" facem dacă luăm un credit.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a efectuat, recent, un control tematic de verificare a respectării prevederilor legale privind modalitățile sau mijloacele de desfășurare a activităților de publicitate a operatorilor financiari bancari. Astfel, 15 operatori economici au fost verificați și toți au fost găsiți cu nereguli.

"Pentru abaterile constatate au fost aplicate amenzi contravenționale în valoare totală de 570.000 de lei, fiind încheiat un număr de 15 procese verbale de constatare a contravenției. Astfel, au fost dispuse măsuri de aducere în conformitate cu prevederile legale ale contractelor în termen de 30 de zile, măsuri de încetare a practicilor comerciale incorecte, măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal în termen de 15 zile, măsuri de corectare a oricăror neconformități cu prevederile legale constatate în termen de 15 zile, cât și măsuri de suspendare a derulării campaniilor publicitare până la intrarea în legalitate", a explicat Paul Anghel, directorul general al ANPC.

Informațiile concludente, "omise"

Tacticile de păcălire sunt diverse, ajungând chiar la omiterea intenționată a informațiilor legale. De exemplu, în urma verificării documentelor puse la dispoziție de către o bancă, în care se realizează publicitatea produsului, nu sunt cuprinse informațiile obligatorii în orice formă de publicitate, referitoare la contractele de credit, cum ar fi informațiile standard oferite prin intermediul unui exemplu reprezentativ. De asemenea, în cadrul fișierului pdf transmis de către bancă în format electronic, în care se realizează publicitatea produsului, nu sunt cuprinse informațiile obligatorii referitoare la avertizarea consumatorului privind faptul că posibilele fluctuații ale ratei de schimb valutar ar putea afecta suma ce trebuie plătită de el, pentru creditele în euro cu garanție imobiliară, sau referitoare la avertizarea privind riscurile specifice asociate contractelor de credit, în special cele cu privire la variația indicelui de referință, fluctuația veniturilor proprii, aceasta putând duce la afectarea posibilității de plată.

Înșelați cu publicitate mincinoasă

De asemenea, pe paginile web ale băncilor, se practică, în cadrul prezentării produselor, menționarea faptului că este zero comisionul de rambursare anticipată, deși neperceperea comisionului este legiferată de prevederile legale și presupune o dobândă variabilă.

"Prezentarea drepturilor oferite consumatorilor prin lege ca o caracteristică distinctă a ofertei comerciantului constituie practică comercială incorectă. Astfel, art. 68 din OUG 50/2010 prevede că nu se solicită o compensație pentru rambursarea anticipată în niciunul din următoarele cazuri: când rambursarea anticipată intervine într-o perioadă în care rata dobânzii aferente creditului nu este fixă, ori, în acest, caz, dobânda este variabilă. Practica utilizată de către bancă deformează sau este susceptibil să deformeze în mod esențial comportamentul economic al consumatorului mediu și adresată unui anumit grup de consumatori, de exemplu: consumatorii ce accesează site-ul web al acestor produse financiare, prin prezentarea unei caracteristici a produselor, și anume comisionul de rambursare anticipată ca fiind zero, în condițiile în care acest aspect este prevăzut de legislație, determinând consumatorii să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o", a mai precizat directorul general al Protecției Consumatorilor.

Comisioane ascunse, încă…

Controalele au mai scos la iveală și faptul că încă mai există practica introducerii unor comisioane ascunse.

"Am identificat o instituție care percepe comisionul de administrare credit periodic de 0,1 la sută pe lună, aplicat la valoarea creditului, banca încălcând prevederile art. 36 din OUG 50/2010, actualizată. Fapta constituie contravenție și se sancționează cu amendă contravențională de la 20.000 de lei la 100.000 de lei. Odată cu aplicarea sancțiunii amenzii contravenționale se dispune și o sancțiune complementară, prin care se dispune restituirea sumelor încasate fără temei legal, într-un termen de maximum 15 zile, dar și aducerea tuturor contractelor similare în conformitate cu prevederile legale, în termen de 30 de zile", a completat Paul Anghel.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Joi, 19 Octombrie 2017
Stire din Economie : Pulsul economiei
Marţi, 26 Septembrie 2017
Stire din Economie : Pulsul economiei
Pagina a fost generata in 0.5368 secunde