Astronomii au descoperit o gaură neagră aflată în apropierea Pământului

Astronomii au descoperit o gaură neagră aflată în apropierea Pământului - 1vr4ryfxua9fbvmkszafjiq-1588778730.jpg

Astronomii au anunțat că au descoperit o gaură neagră aflată în apropierea Pământului, la doar 1.000 de ani-lumină de planeta noastră, informează The Independent, conform digi24.ro.

Gaura neagră a fost descoperită cu un telescop de la Observatorul european din Chile, ea aflându-se în sistemul HR 6819 din constelația Telescopium. Despre acest sistem se credea inițial că este compus dintr-o singură stea luminoasă, însă semnalele emise au dat de înțeles că ar fi vorba de două stele. Acum, oamenii de știință susțin că o analiză aprofundată a datelor a dezvăluit că mai există un corp ceresc în acest sistem: o gaură neagră cu o masă de patru ori mai mare decât cea a Soarelui - cel mai apropiat fenomen de acest tip detectat până acum.

Gaura neagră este situată atât de aproape de Pământ încât stelele care se învârt în jurul ei pot fi văzute cu ochiul liber, au scris autorii studiului, care mai spun că această descoperire ar putea fi doar "vârful iceberg-ului", fiind posibil să existe și alte găuri negre care așteaptă să fie descoperite. Deși a fost găsită cu telescopul, o persoană aflată în emisfera sudică ar putea să vadă cu ochiul liber stelele din sistemul HR 6819 într-o noapte fără nori.

"Am fost extrem de suprinși când am realizat că acesta este primul sistem solar cu o gaură neagră care poate fi văzut cu ochiul liber", a spus Petr Hadrava, de la Academia de Științe din Praga, co-autor al studiului.

Aceasta este una dintre primele găuri negre descoperite care nu interacționează violent cu mediul înconjurător, înseamnând că este complet neagră și nu este vizibilă pentru că nu are un impact asupra obiectelor vizibile, precum stelele. Astronomii au descoperit-o urmărind orbita stelei aflate la interiorul acelui sistem solar, care părea perturbată de un obiect mare și misterios.

"Un obiect invizibil cu o masă de cel patru ori mai mare decât cea a Soarelui poate fi doar o gaură neagră", a spus cercetătorul Thomas Rivinius, care a condus studiul.

Până în prezent, astronomii au descoperit doar câteva găuri negre în galaxia noastră. Majoritatea interacționau puternic cu mediul înconjurător, fiind astfel posibil să fie detectate.

"Probabil există sute de milioane de găuri negre în spațiu, dar noi știm doar de câteva", a spus Rivinius. "Acum, că știm ce căutăm, avem șanse mai mari să le găsim".

Studiul a fost publicat în jurnalul Astronomy & Astrophysics.