Ce se întâmplă când medicul greșește? Iată cum poți obține despăgubirea de malpraxis

Miercuri, 19 Martie 2014
5540
Numărul pacienților care acuză cadrele medicale de malpraxis este în continuă creștere. Și în ciuda faptului că "greșeala" medicală este dovedită, bolnavul și familia trebuie să se înarmeze cu multă răbdare, pentru că drumul parcurs până la despăgubire este extrem de lung și este presărat cu o serie de probleme.


Deși malpraxisul este considerat de lege o greșeală medicală care este legată de activitatea unui medic, indiferent că este sau nu intenționată, și care este analizat de zeci de comisii, cadre medicale, ajungând uneori chiar și la instanță, concluzia poate fi frustrantă pentru pacient. Asta pentru că "verdictul" nu vine cu una cu două, iar despăgubirile cu atât mai greu. Motivul? Legea obligă orice cadru medical să încheie o poliță de asigurare pentru malpraxis cu o firmă asiguratoare, care în majoritatea cazurilor refuză însă să achite banii, chiar dacă se dovedește culpa medicală.
"Prin lege, comisia de malpraxis care face parte din instituția Direcției de Sănătate Publică, este formată din 13 membri, reprezentanți ai Colegiilor Medicilor, farmaciștilor, Casei de Asigurări, Direcției de Sănătate și Medicină Legală. Rolul acestei comisii este de a analiza reclamațiile pacienților și de a da un verdict prin vot. Dacă acesta este pozitiv, Direcția de Sănătate înștiințează medicul implicat, reclamantul și firma asiguratoare, urmând ca aceasta să plătească suma stabilită prin negociere între părți. Problema este că, aproape întotdeauna, firma refuză plata și contestă decizia comisiei în instanță. Reclamantul, adică pacientul, nefiind mulțumit de acest fapt, recurge și el la aceeași soluție. 
Instanța judecă speța și cere o expertiză la medicina legală pentru a se dovedi sau nu culpa medicală. Abia ca urmare a acestei expertize, instanța poate lua o decizie. Din păcate pentru pacient și ea poate fi contestată. După contestare, instanța trimite cazul către Institutul de Medicină legală «Mina Minovici», la comisia de avizare și control. O nouă problemă pentru bolnav este că și această decizie poate fi contestată, ea fiind trimisă în final către cel mai înalt for al Institutului, adică la comisia su-perioară medico-legală. Rezultatul ajunge și el în instanță, care, funcție de convingeri poate da o concluzie favorabilă.
Toate aceste demersuri înseamnă timp, bani și mai ales o frustrare imensă, atât din partea medicului implicat, care așteaptă rezultatul, dar mai ales din partea pacientului, care se simte plimbat de la o instituție la alta", a declarat, pentru Cuget Liber, dr. Marius Popa, vice-președintele Colegiului Medicilor Constanța, medic primar legist. 


Hățișul birocratic
Deși numărul mare de cazuri de malpraxis din toate domeniile de activitate este recunoscut și de comisia de malpraxis constănțeană, pacienții se plâng că sunt nedreptățiți și că se simt prinși într-un "hățiș" de acte și decizii care nu le face dreptate.
"De ce trebuie să fim trimiși la atâtea instituții, comisii? Dacă noi dovedim că doctorul a fost incapabil să își facă treaba sau dacă ne-a operat de fiere, în loc să ne scoată apendicita?Nu e nici corect și nici normal să ajungem să așteptăm și câte jumătate de an până să primim un răspuns, nu mai vorbim de bani", ne-a spus un constănțean. 


În așteptarea unui "diagnostic" corect
Pe de altă parte, nimeni nu poate contesta că sunt cadre medicale care nu tratează bolnavii cu superficialitate și care, pe deasupra, le salvează viața descoperind diagnosticul corect. Așa este și cazul unei constănțence care susține că după nenumărate investigații, analize și vizite pe la tot felul de medici, mama sa a primit diagnosticul corect care a salvat-o.
"Mama mea s-a prezentat pentru un control de rutină la inimă și, din păcate, a plecat cu o veste care ne-a schimbat viața complet și ne-a făcut să realizăm încă odată ce imprevizibilă este viața, dar în același timp și cum Dumnezeul mereu îți trimite oamenii potriviți pentru a te ajuta. Mamei mele i s-a făcut înainte de consultul propriu-zis un consult general prin care acea tumoare de 20 de cm pe care mama mea o purta din păcate de ceva timp pe ambele ovare, a fost descoperită prin palpare și apoi confirmată ecografic. Diagnosticul corect a fost pus de medicul Florian Stoian, care practic a făcut diferența dintre viață și moarte", ne-a povestit constănțeanca Elena Micuț.
Contactat pentru a citi scrisoarea celei care a ținut să îi mulțumească pentru implicare, medicul Florian Stoian, medic de medicină internă, specialist în cardiologie în cadrul Medstar 2000, a răspuns:  "M-a impresionat această scrisoare. Nu mi-am făcut decât datoria de medic. Le mulțumesc maeștrilor mei de la care am învățat medicină internă: profesor Ioan Tiberiu Tofolean, conferențiar Zizi Niculescu și Clinicii de Cardiologie de la Fundeni unde am descifrat cardiologia: prof. Carmen  Ginghină, prof. Cezar Macarie, dr. Ovidiu Chioncel, conf. Bogdan Popescu și dr. Ileana Arsenescu", a declarat dr. Florian Stoian. 



Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.2194 secunde