Astenia de toamnă se poate confunda cu deficienţa de fier

Miercuri, 15 Septembrie 2021, 00:00
170
Trecerea de la anotimpul călduros, vara, la toamnă, precum și reducerea numărului de ore în care oamenii beneficiază de lumina zilei vă pot da o senzație de somnolență, o stare prelungită de slăbiciune fizică, la care se adaugă lipsa de energie sau apatia.

Cu toate acestea, este bine să știți, însă, că o parte dintre semnele asteniei sunt comune cu cele ale anemiei prin carență de fier. De exemplu, femeile care au deficit de fier pot resimți stări de oboseală accentuată pentru o durată mai mare de timp și pot fi mai irascibile. În cazul copiilor, anemia prin carență de fier, necorectată la timp, este responsabilă de performanțe școlare mai reduse, de o slabă capacitate de concentrare, precum și de scăderea imunității și a rezistenței la infecții. Trebuie precizat că fierul are multiple roluri, două dintre cele mai importante fiind acelea de dezvoltare normală a creierului și de oxigenare a tuturor organelor din corp. În același timp, fierul este un mineral vital dezvoltării metabolice și structurale a întregului sistem nervos și vă asigură energia de care aveți nevoie zilnic.

„Modificările de comportament ale copiilor, care nu sunt temporare, ci persistă pentru o perioadă medie de timp, pot fi o consecință a deficitului de fier, și trebuie aduse în discuție la consultul medicului de familie sau al pediatrului. Deopotrivă, femeile tinere, active, care au un ritm de viață alert, nu mănâncă regulat, sunt vegetariene sau țin diete, ar trebui să își verifice nivelul de fier anual, prin analize de sânge. Tenul palid, părul și unghiile fragile, scăderea randamentului la locul de muncă, sunt doar câteva dintre semnele anemiei prin carență de fier în cazul acestora”, susţine dr. Alin Stănescu.

Medicul precizează că, în sezonul rece, organismul consumă din rezervele de minerale și vitamine pe care le-a acumulat în lunile calde. Cu toate că în această perioadă gama de legume și de fructe nu mai este atât de variată, toamna puteţi consuma sfeclă roșie, morcovi sau prune, care sunt recunoscute pentru un conținut de fier mai mare decât al altor alimente. De asemenea, ficatul, gălbenușul de ou sau ciupercile albe sunt bune resurse de fier pentru organism și pot fi găsite cu ușurință pe tot parcursul anului.

Nutriția, alături de medicamentele care conțin fier ajută în corecția carenței de fier. De aceea, este recomandat să includeţi constant și în meniul celor mici alimente care sunt renumite pentru conținutul mai ridicat de fier. Așadar, carnea roșie, somonul, spanacul, sfecla, broccoli și, în general, legumele cu frunze verzi, preparate individual sau împreună, în funcție de preferință și de gust, vă pot ajuta să vă asiguraţi că micuții au energie deplină în fiecare zi și se dezvoltă sănătos.

„Potrivit protocolului național, bebelușii cu vârsta mai mare de șase luni, trebuie să primească suplimente care conțin fier, sub formă de picături sau soluție buvabilă, deoarece, chiar dacă sunt alăptați, necesarul de fier este mai mare decât aportul din laptele matern. În cazul adulților, medicul va stabili durata tratamentului cu medicamente care conțin fier pe baza analizelor de sânge, care arată exact cât de profundă este carența de fier, și dacă aceasta a evoluat la nivelul de anemie”, a adăugat medicul.

Cu cât anemia prin carență de fier va fi depistată din timp, cu atât mai repede veţi putea preveni consecințele pe care le poate avea atât asupra stării voastre de sănătate, cât și a copiilor. 



Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.2978 secunde