PNL informează Comisia de la Veneția în privința Ordonanței care modifică legile Justiției

187
PNL informează Comisia de la Veneția în privința Ordonanței care modifică legile Justiției - pnl-1539875730.jpg
Președintele PNL, Ludovic Orban, a informat, joi, Comisia de la Veneția, printr-o scrisoare adresată președintelui și secretarului general al acestui for, Gianni Buquicchio și Thomas Markert, în legătură cu Ordonanța care modifică legile Justiției.


"PNL, în calitate de inițiator la nivelul Adunării Parlamentare al Consiliului Europei al demersurilor care au dus la sesizarea Comisiei de la Veneția de către Comisia de Monitorizare a APCE asupra modificărilor aduse Legilor Justiției din România, ne considerăm îndreptățiți moral să vă aducem la cunoștință următoarele aspecte privitoare la evoluția modificărilor legislative din țara noastră, operate printr-o Ordonanță de Urgență a Guvernului 92/2018, inițiată de ministrul Justiției, Tudorel Toader. În primul rând, învederăm faptul că Tudorel Toader, actual ministru al Justiției, s-a folosit în repetate rânduri - atât domnia sa, cât și reprezentanții majorității guvernamentale - de calitatea de membru al Comisiei de la Veneția pentru a legitima public soluții legislative cel puțin controversate. În mod similar, și în cazul OUG 92/2018 ministrul Justiției a justificat adoptarea OUG prin faptul că a avut discuții prealabile cu reprezentanți ai Comisiei de la Veneția", se arată în scrisoarea transmisă joi AGERPRES.


Orban explică în scrisoare că ministrul Justiției "a lăsat să se înțeleagă faptul că există o formă convenită a modificărilor pe care urma să le opereze în cazul legilor Justiției prin OUG, folosindu-se în acest mod de prestigiul Comisiei de la Veneția pentru a acredita la nivelul opiniei publice românești faptul că modificările aduse nu vor afecta sistemul judiciar, ci vor implementa recomandări ale Comisiei de la Veneția din raportul preliminar dat publicității în 13 iulie 2018".


"Este important de menționat faptul că, potrivit procedurii legislative din România, actele normative care vizează sistemul judiciar trebuie să beneficieze de avizul Consiliului Superior al Magistraturii, cu atât mai mult atunci când vizează chiar această instituție. Or, adoptarea OUG 92/2018 s-a făcut înainte de a fi primit un aviz din partea CSM, fie pozitiv, fie negativ, în condițiile în care proiectul actului normativ a fost înaintat CSM vineri, 12 octombrie, iar OUG a fost adoptată de Guvern luni, 15 octombrie. De altfel, această conduită a Guvernului, precum și a majorității guvernamentale este recurentă în raport cu Consiliul Superior al Magistraturii", punctează Orban.


El a explicat că OUG 92/2018 atinge în mod real doar două dintre recomandările din Raportul preliminar al Comisiei de la Veneția, respectiv mecanismul de pensionare anticipată a magistraților a cărui aplicare a fost amânată cu un an de zile și acordarea dreptului de vot în plenul CSM a membrilor care nu fac parte din corpul magistraților - reprezentanți ai societății civile.


"În cazul celorlalte recomandări fie nu sunt operate niciun fel de ajustări legislative, fie sunt denaturate recomandările Comisiei de la Veneția (ex: mecanismul de numire în funcție a procurorilor de rang înalt, înființarea secției speciale privind anchetarea magistraților, revocarea membrilor CSM prin retragerea sprijinului, restricțiile privind libertatea de exprimare a magistraților, infirmarea soluțiilor procurorului de caz pe motive de netemeinicie). Suplimentar și fără vreo justificare în preambulul OUG și fără un studiu de impact, este majorată vechimea necesară pentru procurorii care activează la nivelul DNA sau al DIICOT, de la 8 ani la 10 ani. De asemenea, fără vreo explicație, este majorată vechimea necesară pentru a ocupa funcții de conducere la nivelul Parchetului General, al DNA și DIICOT, de la 10 ani la 15 ani. Concomitent, sunt instituite alte restricții suplimentare celor menționate, care pun sub semnul întrebării continuarea activității procurorilor care lucrează în prezent la nivelul DNA și DIICOT", semnalează Orban.


Președintele PNL atrage atenția că la nivelul Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor și a Legii 304/2004 privind organizarea judiciară au fost adoptate norme tranzitorii contradictorii care au generat "deplină incertitudine" în privința statutului actualilor procurori în structurile de parchet în care activează în prezent și că "efectul acestei situații riscă să fie acela de a invalida cercetări aflate în curs, în cazul în care acestea vor fi continuate".


"OUG prevede că un număr semnificativ de procurori va trebui să se retragă de la DIICOT, DNA sau Parchetul General, întrucât nu îndeplinesc noile condiții prevăzute de lege pentru a funcționa în cadrul acestor parchete. Totodată, Guvernul nu a identificat soluții pentru a asigura continuitatea funcționării acestor parchete pe perioada în care schema de personal va fi grav afectată. De asemenea, nu a fost avut în vedere nici timpul necesar predării-primirii unor dosare complexe de la procurorii care nu mai pot profesa în cadrul acestor parchete către procurorii care ar urma să le ia locul. Atragem atenția cu privire la riscul real de blocare a activității judiciare la nivelul parchetelor menționate. OUG consolidează, și nu restrânge, autoritatea politică a Ministrului Justiției asupra procurorilor din România, întrucât Ministrul Justiției devine unicul actor extern sistemului judiciar care poate sesiza Inspecția Judiciară și poate declanșa acțiunea disciplinară împotriva procurorilor", se mai arată în scrisoare.


Orban susține că, în același timp, OUG 92/2018 "ridică mari suspiciuni de neconstituționalitate, în condițiile în care sunt preluate reglementări care au fost recent declarate neconstituționale de CCR (ex: detașarea magistraților în funcții de demnitate publică)".


"Însă, potrivit mecanismului constituțional din România, un singur actor instituțional poate sesiza CCR cu privire la ordonanțele de urgență, respectiv Avocatul Poporului, care până în prezent a refuzat nejustificat să dea curs numeroaselor solicitări de sesizare a CCR în cazul ordonanțelor de urgență. Această neîndeplinire a îndatoririlor de serviciu este cu atât mai gravă cu cât, conform reglementărilor în vigoare, ordonanțele de urgență nu pot fi supuse controlului constituțional înainte de a produce efecte juridice", menționează președintele PNL în scrisoare.


El mai atrage atenția că, printr-o Ordonanță anterioară (OUG 90/2018), "în contradicție cu recomandările Comisiei de la Veneția", Guvernul a adoptat măsuri imediate pentru operaționalizarea secției speciale de urmărire a infracțiunilor magistraților din cadrul Parchetului General și a stabilit ca procurorul șef al secției va fi numit de către președintele CSM și nu de către plenul CSM". Orban semnalează că și în cazul OUG 90/2018, Guvernul a folosit pretextul respectării recomandărilor Comisiei de la Veneția.


Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept, mai cunoscută sub numele Comisia de la Veneția, urmează să aprobe vineri o opinie preliminară referitoare la proiectele de modificare a legilor justiției din România, conform agendei celei de-a 116-a sesiuni plenare ce va avea loc în zilele de 19 și 20 octombrie la Veneția. 


Sursa Agerpres.ro


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.7344 secunde