Iohannis contestă la CCR înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții

113
Iohannis contestă la CCR înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții - ccr-1530697697.jpg
​​Președintele Klaus Iohannis a sesizat, miercuri, Curtea Constituțională, în privința Legii privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI ). 


În sesizarea transmisă Curții Constituționale, președintele Iohannis reclamă că "FSDI va funcționa fără să se supună vreunei norme prudențiale emise de Autoritatea de Supraveghere Financiară sau de alt for statal care să-i controleze soliditatea, deși patrimoniul său va include societăți de interes strategic". 


"Natura juridică imprecisă a FSDI ce nu este calificat în mod expres ca reprezentând un fond guvernamental din administrația publică, accentuează neclaritatea normei care, nu numai că înlătură de la aplicare Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, ci și orice alte dispoziții în materie. De asemenea, legea criticată este neclară și sub aspectul lipsei oricăror mențiuni referitoare la monitorizarea FSDI de către orice altă autoritate, inclusiv de către Eurostat pe perioada existenței acestuia. De asemenea, în conturarea regimului juridic al FSDI nu se regăsesc trimiteri referitoare la normele europene incidente și obligatorii pentru desfășurarea activității unui astfel de fond", se arată în document. 


În privința companiilor care fac parte din Fonsul Suveran, președintele susține că din lege nu rezultă criteriile după care acestea au fost selectate, iar între ele se regăsesc și unele care în ultimii ani au înregistrat pierderi (de exemplu: CFR, Poșta Română, CE Oltenia). 


"În ceea ce le privește pe cele care înregistrează pierderi, considerăm că acestea nu pot participa la finanțarea FSDI decât prin vânzarea pachetelor de acțiuni. Or, în această situație statul pierde controlul acestor companii, unele dintre acestea făcând parte din ramuri naționale strategice, ceea ce contravine dispozițiilor art. 135 alin. 2) lit. b) și d) precum și ale art. 136 alin. (3) și (4) din Constituție. Așadar, prin raportare la dispozițiile constituționale menționate, soluția legislativă este de natură să afecteze interesul național în activitatea economică. Totodată, apreciem că există o neconcordanță între conținutul normativ al legii și cel al anexei nr. 1. Astfel, anexa 1 cuprinde o listă de operatori economici și datele de identificare ale acestora, iar nu lista pachetelor de acțiuni care constituie aport în natură la capitalul social inițial al FSDI", se arată în sesizarea de neconstituționalitate. 


De asemenea, președintele reclamă că, în privința componenței Consiliului de Supraveghere, legea stabilește doar unele criterii de selecție ("cel puțin următoarelor criterii de selecție"). "Norma este lipsită de precizie și impredictibilă, putând conduce inclusiv la interpretarea că ar putea fi completată prin acte infralegale. Pe de altă parte, nu sunt stabilite criterii obiective de evaluare a îndeplinirii condițiilor privind "expertiza în domeniul financiar bancar" și "experiența adecvată complexității activității specifice FSDI, atât individual, cât și la nivel colectiv", se arată în document.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 1.0729 secunde