Claudiu Palaz: "Stop demolării Pasarelei Regale din Mamaia!"

2090
Claudiu Palaz:

Articole de la același autor

Președintele Organizației Județene a PMP Constanța și vicepreședinte al Consiliului Județean, Claudiu Palaz, a depus, ieri, un memoriu la Consiliul Județean Constanța pentru preluarea pasarelei din Mamaia de către Consiliul Județean Constanța și începerea lucrărilor de reabilitare și reamenajare a acesteia.


Zilele acestea, Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral (ABADL) a demarat procedurile în vederea realizării unor lucrări, în acest sens fiind obținut certificatul de urbanism ce vizează mai multe zone de pe întreg litoralul românesc. Astfel, potrivit proiectului, fostul debarcader va fi desființat. Decizia celor de la ABADL vine în contextul în care reprezentanții instituției consideră că pasarela de promenadă se află într-o stare avansată de degradare și nu poate prezenta siguranță în exploatare. Așadar, reabilitarea plajelor urmează să înceapă în câteva luni, moment în care pasarela va fi distrusă. 


În replică, istoricii și arhitecții au o altă părere. În opinia lor, un asemenea vestigiu ar trebui păstrat și reabilitat. 
"Motivat de importanța deosebită și emblematică a pasarelei din Mamaia, simbol al acestei stațiuni turistice, consider obligatorie preluarea acesteia de către Consiliul Județean Constanța și executarea lucrărilor de întreținere, conservare, restaurare și punere în valoare a acestui monument, cu respectarea legislației în vigoare. Sunt sigur că reabilitarea și punerea în valoare a simbolului «Pasarelei Regale» va aduce un plus de valoare stațiunii Mamaia și Constanței. Eu știu și pot gestiona reabilitarea și stoparea demolării acestui edificiu istoric. Cu siguranță, proiectul de preluare a pasarelei se va afla pe ordinea de zi a primei ședințe a CJC", a declarat Claudiu Palaz.


Pasarela Regală, inaugurată în 1935


Cunoscută drept "pasarela regală", construcția face parte din Ansamblul Cazinoului, inaugurat în anul 1935, în ziua de 15 august, în prezența Regelui, a membrilor Guvernului și a autorităților Municipiului și Portului Constanța. Lucrarea a fost calculată să reziste la vânt, zăpadă și la o încărcătură cu oameni de 600 kg/mp. În perioada interbelică, complexul găzduia un restaurant modern, cabine pentru plajă în clădirile laterale, un cazino și o pasarelă ce se avânta în mare, unde se afla singurul bar maritim din Europa.


O scară de acces susținută prin trei vanguri în formă de cadre conducea pe pasarela care avea zece deschideri a zece metri, cu o consolă înspre bar. În dreptul pilei a opta, unde adâncimea apei era de 0,80 – 100 m, deci o adâncime optimă pentru joaca copiilor, s-au amenajat două tobogane compuse fiecare din câte o boltă circulară, ce susținea o scară de acces a publicului de pe pod pe cheia bolții, și un planșeu având o formă curbă cu inflexiune, studiată astfel ca să prezinte forma cea mai potrivită pentru alunecare.


Grinzile aveau console de patru metri, armate puternic, cu rolul de a contravântui fundațiile. În axele blocurilor de fundații erau încastrați cei patru stâlpi care înconjurau partea centrală, între ei fiind plasate bufetele barului, iar restul, fiind tot o consolă, de unde se putea admira cerul și marea, fără niciun obstacol. De jur-împrejurul barului era un parapet identic cu al pasarelei. Textul, destul de tehnic, din care reproducem parțial, îi aparține lui Constantin Cătuneanu, autorul unui amplu studiu despre creația inginerească de unicat a lucrărilor de la Mamaia.


Cazinoul din Mamaia, împreună cu pasarela ce ieșea în mare, reprezentau centrul de atracție al turismului din stațiune, alături de alte două simboluri interbelice - Castelul Reginei Maria, inaugurat în anul 1926 și Hotelul Rex, inaugurat în prezența Regelui Carol al II-lea, în anul 1936. Simbol al istoriei stațiunii Mamaia, menționat deseori în studii culturale, important punct de interes turistic al acelor vremuri, ansamblul Cazinoului, din care face parte și pasarela, a fost introdus în lista monumentelor istorice, începând cu anul 2010.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4887 secunde