„Un LUNG ȘIR DE ABUZURI a dus la moartea SCAFANDRILOR de la Eforie Nord”

Vineri, 16 Aprilie 2021, 11:01
641


Conducerea Blocului Național Sindical, în speță liderul sindical Dumitru Costin, a ieșit în fața opiniei publice pentru a atrage atenția asupra „unei încercări de mistificare” a adevăratelor cauze ale morții celor doi scafandrii care și-au găsit sfârșitul, pe 9 aprilie, în timp ce supravegheau lucrările de înnisipare de la Eforie Nord. 
„Cu fiecare zi care trece apar informații care tind să ducă organele de anchetă spre uzualul verdict: morții sunt de vină! Pentru că cei ca familiile celor care au decedat trebuie să cunoască adevărul, pentru ca anchetele în desfășurare să nu fie mușamalizate, pentru ca întreaga opinie publică să cunoască motivele reale care au stat la baza nefericitului eveniment”, a subliniat liderul sindical Dumitru Costin. 


Acesta a subliniat că afiliatul BNS, Asociația Națională a Scafandrilor Profesioniști și Salvamarilor din România, prin secretarul Gabriel Bălan, a atras atenția autorităților competente, încă de la începutul anului 2020, că firma care a câștigat licitația pentru Servicii de monitorizare a biodiversității și a caltății apei pentru proiectul ”Reducerea eroziunii costiere – faza II (2014-2020)”, respectiv Societatea de Cercetare a Biodiversității și Ingineria Mediului AON SRL, ar fi primit „un contract cu dedicație”. 
Potrivit liderului sindical, condițiile de înscriere la licitație au fost realizate de așa manieră încât aceasta să fie singura firmă care se putea prezenta. Ba mai mult, una dintre condiții era ca scafandrii că dețină brevete eliberate de organizațiile PADI, NAUI, SSI. Dar, așa cum au subliniat organele competente în domeniu, aceste brevete sunt recreaționale (sportive, de agrement) „și nu pot face obiectul unor proceduri de recunoaștere, deoarece nu sunt documente eliberate de autorități naționale”. Toate acuzele au fost aduse la cunoștința Direcției Naționale Anticorupție, în cadrul unei plângeri penale. 
Redăm, în rândurile următoare, afirmațiile liderului sindical Dumitru Costin: 


„Pe 22.11.2018 – Administratia Bazinală de Apă DOBROGEA LITORAL lansează prin SEAP anunțul de licitație pentru Servicii de monitorizare a biodiversității și a caltății apei pentru proiectul ”Reducerea eroziunii costiere – faza II (2014-2020)” în etapa anteconstrucție. Caietul de sarcini conține prevederi contrare normelor legale specifice în vigoare în ceea ce privește certificările tehnice și profesionale, în ceea ce privește acreditările posibilelor firme participante, cât și în ceea ce privește personalul calificat al acestora. Odată cu lansarea anunțului public firmele interesate să participe în competiție încep documentarea și se adresează singurei entități din România care poate să clarifice condițiile legale în baza cărora se pot desfășura activități de natură comercială sub apă pe teritoriul României și anume Centrul de Scafandri (UM 02145 Constanța) care conform articolului 2 și 3 din HG 350/1993 este și organ unic de brevetare a scafandrilor, de autorizare și inspectare a activităților subacvatice cu scafandri. Prin comunicările scrise, clarifică celor interesați faptul că sunt interzise lucrările sub apă dacă firmele care doresc să le efectueze nu îndeplinesc condițiile de lucru prevăzute în normele specifice (Hotararea nr 350/1993 privind pregătirea, antrenarea, perfectionarii pregatirii si brevetării scafandrilor, cât și Ordinele nr 363/1995 pentru aprobarea normelor privind pregătirea, organizarea și protecția muncii în activitatea de scufundare (NPPOPMAS) cât și Ordinul Ministrului Apărării Naționale M29/24.10.1995. Mai mult, prin răspunsurile adresate companiilor interesate, comandorul Bogdan Dumitrescu, comandantul UM 02145,  comunică fără echivoc la începutul anului 2019 faptul că brevetele de scafandru eliberate de organizațiile PADI, NAUI, SSI sunt recreaționale (sportive, de agreement) și nu pot face obiectul unor proceduri de recunoaștere, deoarece nu sunt documente eliberate de autorități naționale care să ateste o calificare profesională! 
Pentru că lumea firmelor calificate pentru a putea face aceste activități pe teritoriul României este extrem de mica (anexa 6) ceea ce presupune și un areal uman restrâns calificat în acest domeniu în urma unor cercetări sumare afiliatul nostru, Asociatia Nationala a Scafandrilor Profesionisti și Salvamarilor din Romania, singura structura profesională afiliată EDTC identifică încrengătura de relații care a stat la baza elaborării și ridicării unui caiet de sarcini neconform și orientat, în opinia lor, către un câștigător cert (SC AON) și își asumă sesizarea în scris a DNA Constanța în 27.01.2020. În sesizare, se semnalează încălcări flagrante ale legislației penale prin săvârșirea unor infracțiuni care intră în competența DNA, sunt date nume, relații de afaceri care puteau constitui la vremea respective suficiente motive pentru declanșarea unei investigații care să ducă la stârpirea din fașă a unei operațiuni de atribuire ”cu dedicație” printr-o pseudocompetiție ridicată pe SEAP. 


Mai mult, în adresa catre DNA Constanța colegii mei atrag atenția asupra gravității situației întrucât consecințele derulării acelui contract în condițiile prezentate pe SEAP riscau să aibă ca și consecințe accidente ce puteau surveni operand cu scafandri fără calificare adecvată sau cu companii care nu respect condițiile tehnice de îndeplinire a acestei activități, cât și riscul pierderii de fonduri europene alocate acestei lucrări. (anexa3) 


În luna iunie 2020, este adjudecată licitația de către o asociere care cuprinde exact firma menționată în adresa colegilor mei din ianuarie 2020. Era clar de la bun început că această licitație nu putea avea decât un câștigător, firma AON. (…) În cazul nostru, acest permis de lucru ar fi trebuit să fie eliberat de căpitănia Portului Constanța și din informațiile de care dispunem la momentul efectuării lucrărilor subacvatice (9 aprilie 2021), firma mai sus menționată, nu dispunea de acest permis. Citind cu atenție normele legale în vigoare și punând cap la cap hotărâri de guvern, ordine comune și regulamente  emise de Ministerul Muncii, Minsiterul Apărări  Naționale și Ministerul Transporturilor dacă compania le-ar fi respectat, cei doi scafandri ar fi fost astăzi în viață. 


Un lung șir de abuzuri care au început cu mistificarea unui caiet de sarcini de către cei de la Apele Române astfel încât câștigătorul era cunoscut cu câteva luni înainte, continuând cu încălcarea sistematică a normelor legale în vigoare privitoare la activitățile comerciale cu scafandri care au loc pe teritoriul României de către compania câștigătoare au dus la pierderea a două vieți omenești. Mai mult, este pus în pericol și contractul cu finanțare europeană de aproape un milliard de euro. Dezavuăm încercările celor vinovați de a mistifica adevărul și de a localiza răspunderea în dreptul persoanelor decedate. Pentru ca lucrurile să nu fie mușamalizate, colegii noștri de la Constanța se vor pune la dispoziția organelor de anchetă. Cerem Inspecției Muncii să pună cap la cap modul în care firma AON a respectat toate prevederile legale în vigoare (în opinia noastră această companie a acționat în afara prevederilor legale, cu încălcarea tuturor normelor de sănătate si securitate în muncă  în mediu subacvatic si se face vinovată de moartea celor doi)”.




Pagina a fost generata in 0.2246 secunde