Un hidroavion rar, din Al Doilea Război Mondial, „comoara” de pe fundul lacului Tașaul

1856

Articole de la același autor

Sunt aproape opt decenii de când, pe fundul lacului Tașaul, din nordul stațiunii Mamaia, este ascuns un hidroavion extrem de rar: Junkers W 34. Pescarii din zonă știu, parcă dintotdeauna, de existența lui. Ba chiar s-au și folosit de el pentru a avea o captură mai bună: obișnuiau să bată cu un lanț, în fuzelaj, pentru a speria peștii să se îndrepte spre plase.

Adâncurile Mării Negre, dar și ale lacurilor din zona Dobrogei sunt pline de comori istorice, de mărturii ale trecutului acestei zone și ale zbuciumului prin care a trecut. Scafandrul Pascale Roibu, pasionat de istorie, a făcut numeroase descoperiri de-a lungul anilor. Pe unele le-a scos la suprafață, altora doar le-a constatat prezența, urmând ca, poate, la un moment dat, cineva din rândul autorităților se va preocupa să le aducă la lumină. Acesta este de exemplu și cazul unui hidroavion extrem de rar, Junkers W 34. Hidroavionul a fost utilizat de forțele germane, în cel de-Al Doilea Război Mondial, a făcut parte din flotila de pe lacul Siutghiol, iar de aproape opt decenii se „odihnește” pe malul lacului Tașaul, de la marginea stațiunii Mamaia. Se împlinesc opt ani de când scafandrii Pascale Roibu și Iulian Rusu l-au „redescoperit”, la aproximativ 70 de metri de malul lacului. La data la care a fost găsit de scafandrii, era într-o stare excelentă de conservare, iar specialiștii în domeniu susțineau că muzeele se vor „bate” pentru a-l putea expune.

Pescarii cunoșteau locația hidroavionului scufundat

Pescarii din zonă au știut dintotdeauna de existența aparatului de zbor din adâncuri. „Partenerul meu I.R. a aflat de la aceștia despre avionul scufundat, în jurul căruia, în trecut, pescarii întindeau plase, iar cu un lanț coborât din barcă băteau în el, astfel speriind peștii care intrau direct în plase”, a relatat Pascale Roibu. După mai multe încercări de a localiza avionul, scafandrii reușesc, cu ajutorul pescarilor. Pe 11 noiembrie 2013 cei doi coboară în lacul Tașaul pentru a explora pe larg epava hidroavionului. După ce, inițial, confundă o pitulice cu semnul pe care-l lăsaseră pentru a găsi ulterior aparatul de zbor, reușesc să ajungă până la el. „Am găsit imediat corpul metalic și am început să-l deslușim prin pipăite. Mi-am dat seama imediat, după forma distinctivă, că ne aflam pe aripa unui avion destul de mare, pentru că am parcurs vreo șapte metri până la capătul ei, unde se continua cu fuzelajul. Aripa era dintr-o tablă de aluminiu solidă și foarte bine conservată, prezentând toată suprafața ondulată, ceea ce m-a dus cu gândul că ar putea fi faimosul avion Junkers 52, destinat pentru transport, pentru că doar el avusese această particularitate din construcție.

Acest tip de avion a fost folosit de foarte multe ori chiar de Hitler în cadrul deplasărilor personale. Am recuperat câteva piese din plasele agățate de corpul avionului și am ieșit la suprafață”, a povestit Pascale Roibu.

Ulterior, s-a stabilit că epava era a unui hidroavion Junkers W 34, fratele mai mic al faimosului Junkers 52. Documentele vremii menționau existența lui în flota de pe lacul Siutghiol, iar în august 1944 a dispărut, fără să se mai afle ceva despre el de atunci.

„Ar fi un eveniment deosebit dacă în viitorul apropiat s-ar găsit fonduri pentru recuperarea acestui hidroavion deosebit și bine conservat, pentru a fi expus publicului într-un muzeu cu acest specific”, a mai arătat Pascale Roibu. Mai multe detalii despre descoperirile sale în adâncurile mării și lacului, scafandrul a cuprins în cartea sa, „Vremea căutărilor. Jurnalul unui scafandru”.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5579 secunde