Supărare în rândul instructorilor auto: „Vor să ne scoată țapi ispășitori pentru accidentele rutiere!”

7712

Articole de la același autor

Instructorii auto din județul Constanța sunt indignați: spun că în mod injust se încearcă punerea în sarcina lor a unei părți de vină pentru producerea accidentelor rutiere.

De luni bune, relația dintre școlile și instructorii auto și Serviciul Regim Permise și Înmatriculări Constanța este una tensionată. Poate fi descrisă astfel, în condițiile în care, pe de o parte, instructorii auto acuză „lentoarea” reprezentanților instituției statului în a programa cursanții pentru susținerea examenului în vederea obținerii permisului de conducere. În prezent, programarea pentru susținerea respectivului examen durează în jur de 120 de zile (patru luni); altfel spus, zilele acestea se fac programări pentru susținerea probei practice, a „orașului”, pentru începutul lunii noiembrie. În repetate rânduri, instructorii auto au afirmat că perioada este prea lungă, iar în ultimele luni învățăceii au ajuns să se mute fictiv, cu domiciliul, în alte județe, unde programările sunt mai scurte. De partea cealaltă, reprezentanții serviciului au afirmat, de asemenea în mai multe rânduri, faptul că învățăceii vin nepregătiți la examen și în consecință nu promovează, apar aglomerările per examinator și, prin urmare, durata mare până la re-examinare.

Afirmațiile prefectului Silviu Coșa, din cel mai recent Colegiu Prefectural, par să fi pus paie pe foc. În contextul unui număr ridicat de accidente rutiere (442 accidente rutiere în primele cinci luni ale lui 2021, dintre care 42 grave, soldate cu 31 decese și 22 persoane rănite grav), prefectul a subliniat că școlile auto și instructorii „trebuie să fie exigenți și să evalueze corect fiecare elev”. „Este și în responsabilitatea formatorilor ca drumurile noastre să fie mai sigure. Ponderea ridicată de candidați care sunt, inițial, respinși, ne arată că pregătirea lor poate fi substanțial îmbunătățită. De asemenea, trebuie să punem mare preț pe acțiunile de prevenire, pentru că acestea pot face diferența, în multe cazuri”, a mai afirmat acesta.

„Nu îi învățăm noi să circule cu viteză!”

Declarațiile nu au rămas fără ecou în rândul instructorilor auto. „Vor să ne scoată țapi ispășitori, să pară că este vina noastră, a școlilor auto, pentru accidentele rutiere. Realitatea este că producerea accidentelor rutiere este consecința unui cumul de factori: viteza exagerată – se impune subliniat că noi nu îi învățăm pe cursanți să circule cu viteză! -, calitatea drumurilor, faptul că sunt mașini cu mulți cai putere, lipsa de fermitate a autorităților responsabile. Cum să se spună că noi suntem de vină pentru accidentele rutiere? Prin comparație – poate nu este cea mai fericită! – este ca și cum ai spune că brutarul este vină pentru faptul că numărul persoanelor obeze este în creștere. Ce facem, desființăm brutăriile? La fel și în acest caz, ce vină au școlile auto de faptul că odată ajunși pe șosele, conducătorii auto încalcă regulile rutiere? Înseamnă că nu le știu, nu le-au învățat? Pe de altă parte, cum se poate spune că școlile auto sunt de vină pentru producerea accidentelor rutiere, când Serviciul Permise Auto și Înmatriculări pică, de mai bine de jumătate de an, aproximativ 70% dintre candidați?”, ne-a semnalat N.C., instructor auto.



Gradul de promovabilitate nu mai este criteriu de autorizare


În asentimentul acestuia sunt și reprezentanții altor școli auto, după cum ne-au transmis. Au preferat însă să rămână anonimi, de teamă să nu le fie picați elevii la examinări. „Realitatea este că se pică pe bandă rulantă! Au fost zile când au fost picați toți elevii și îmi este greu să cred că toți erau atât de slab pregătiți încât nu au reușit să întrunească punctajul de trecere”, ne-a semnalat reprezentantul unei școli auto. De altfel, acesta admite că școlile auto au o responsabilitate însemnată în pregătirea viitorilor șoferi. „Au apărut numeroase școli auto, unele sunt afaceri de familie, au câte unul sau doi instructori auto, calitatea într-adevăr lasă de dorit. Dar să fim puși toți în aceeași oală…”, a arătat instructorul auto.

De menționat că nici prevederile Ordinului Ministerului Transporturilor 733/2013, privind reautorizarea școlilor auto în funcție de gradul de promovabilitate, nu mai sunt puse în aplicare. „În condițiile actuale, Ordinul 733/2013 nu ar mai avea nicio relevanță. Sunt școli auto cu zece cursanți, cărora le promovează cinci, bineînțeles că vor avea un procentaj mai bun decât o școală auto cu 300 de cursanți, căreia îi promovează 100”, au mai arătat reprezentanții instituțiilor.

În contextul acestei situații tensionate, instructorii auto din Constanța intenționează să solicite o întrevedere cu prefectul Silviu Coșa, pentru a îi expune problemele cu care se confruntă. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3412 secunde