Prăbușire pe Lacul Siutghiol. "Avea picioarele blocate, iar sângele îi curgea pe frunte"

6856
3

Articole recomandate

Acea zi de sâmbătă era o zi obișnuită pentru mulți oameni dar, pentru tânărul locotenent aviator Florin Ciobanu era o zi specială. Specială pentru că urma să zboare singur, zbor în simplă comandă, cu un hidroavion pe lacul Siutghiol de la Mamaia. Cu o zi înainte, instructorul, locotenentul-major Mitrică Marin, îi dăduse calificativul "Foarte Bine" la antrenamentele de instruire în tur de pistă în dublă comandă și în zborul cu formația.

Era o zi de toamnă însorită cu cerul senin și o vizibilitate foarte bună, cu vânt ușor dinspre mare, numai bună de zbor. Împreună cu instructorul, Florin Ciobanu a mers la locul de staționare al hidroavionului, loc numit "la debarcader". Maiorul Vasile Ion era conducător de zbor și cei doi, pilotul și instructorul, l-au întâlnit înainte de a păși pe debarcader. Maiorul se pregătea să urce în "prepeleac". Au salutat și maiorul Vasile i s-a adresat lui Florin: "Tinere, ai grijă la decolare. Nu intra prea mult pe mare. Când vii la amerizare te uiți la mine că-ți fac semne dacă e bine sau mai trebuie să lucrezi cu manșa". "Am înțeles!", i-a răspuns Florin. "Mult succes", i-a mai urat maiorul. Chiar la urcarea în cabină mecanicul i-a zis: "Mă luați și pe mine"? "Nene, nu pot să te iau", i-a răspuns Florin. "E primul meu zbor de simplă. Dacă se întâmplă ceva?"

Pe-atunci era o practică nescrisă de a lua la bordul hidroavionului pe mecanic. Hidroavionul a început rulajul, aliniat cu șalupa de start, pe lângă geamandură și a intrat pe direcția Est, direcția de decolare. Lacul Siutghiol era liniștit, cu valuri mici, ca o perdea albă. Florin era sigur pe el, rememora toate etapele ce le învățase până atunci, ținea strâns manșa și avea picioarele fixate bine pe pedalele palonierului. Urmărea atent vitezometrul. La 120 Km/oră a tras ușor de manșă și hidroavionul s-a desprins de luciul lacului.

În simplă comandă cu hidroavionul

Între timp, la țărm, situația meteo s-a schimbat. Florin a simțit în zbor că se schimbase ceva și a turat motorul la maxim, a mărit viteza și a venit în priză directă la amerizare, pe direcția Vest. De sus a văzut apa lacului netedă, lucioasă, ca o oglindă ce-i trimitea în ochi lumina puternică a soarelui. Tânărul pilot era concentrat pe comenzi dar, din cauza luciului apei, îi era greu să aprecieze corect înălțimea. A tras de manșă ca să țină hidroavionul în zbor orizontal. Trimerul pe neutru. Având putere mare la motor, efortul pe manșă nu a avut efect, practic, prin manevrarea manșei, hidroavionul nu s-a redresat. Venea spre luciul apei cu 170 Km/oră, în picaj… A luat contact brusc cu apa, hidroavionul, ca o ghiulea, a lovit cu botul luciul apei la un unghi de aproximativ 45 de grade. Doar aripile mari și flotoarele au mai atenuat din impact. Tânărul pilot, conștient și speriat, a tras cu un ultim efort de manșă. A tras din instinct, cum fac toți piloții înainte de prăbușire.

Florin a fost lovit cu capul de colimator apoi aruncat în planul stâng. I-au venit în cap harnașamentele din interior și s-a văzut deodată captiv într-o cabină care lua apă. A început să se zbată ca un pește prins în năvod, avea picioarele blocate, iar sângele îi curgea pe frunte și pe brațul stâng. S-a răsucit să iasă prin spate, dar nu a reușit. A lovit cu picioarele cupola până a reușit s-o spargă. Prin gaura creată a ieșit pe flaps, moment în care i s-a desprins și butelia de la vesta de salvare. Nu mai putea să sară în apă.

Așa, în amiaza acelei zile de sâmbătă, 25 octombrie 1952, locotenentul-aviator Florin Ciobanu părea un învingător: stătea drept, în picioare, pe flapsul hidroavionului ce intra încet, încet "la apă", în mijlocului lacului Siutghiol. Imediat, șalupa de intervenție a venit lângă hidroavion și mai mulți oameni l-au tras în barcă pe pilot. L-au dus la mal, direct la infirmerie.

Nelu Enache, ARPIA-Filiala Constanța

Comentează știrea

Loredana
17 octombrie 2015
Muncă la domiciliu

Ofertă serioasă de lucru la domiciliu! Căutăm colaboratori pentru publicare anunțuri. Se lucrează comod de acasă maxim 3 ore pe zi, în funcție de abilități. Cerințe: -necesar calculator -conexiune internet -răbdare -cunoștințe minime PC -seriozitate -perseverență -atenție la detalii Nu este necesară experiență. Instruire gratuită oferită sub forma unor lecții prin mail. Veți trece mai întâi prin instruire apoi dacă doriți, o să începeți să lucrați. Important! Lăsați mesaj cu textul " INFO" doar pe e-mail! Acest proiect vizează piața americană a cărților electronice și se poate lucra de oriunde din țară și din străinătate. Când doriți mai multe informații, contactați unul dintre membrii echipei noastre, la una dintre adresele noastre de e-mail: [email protected] Oferim și solicităm seriozitate!

micu
17 octombrie 2015
Loredana

Sugi pla cu oferta ta, chiar nu ai putin respect?

Adi
18 octombrie 2015
Ok

Excelente aceste articole despre istoria Constantei si a oamenilor care au trecut pe aici - multumim autorilor si "Cugetului" pentru publicare si... mai asteptam. Poate si generatiile actuale vor invata ceva si vor respecta pe cei care au construit tara aceasta.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.0597 secunde