Portul Constanța, „vânat” de cartelurile columbiene care fac afaceri cu droguri

1391

Articole de la același autor

Cartelurile din America de Sud caută în permanență noi metode pentru a introduce pe piața neagră europeană cantități mari de droguri, iar portul Constanța este în „vizorul” lor. Au admis-o procurorii DIICOT, cu ocazia prezentării bilanțului activității desfășurate în 2020.

Anul pandemic 2020 a adus provocări pentru toată lumea, de la autorități, care au trebuit să găsească metode pentru limitarea răspândirii virusului ucigaș, până la cetățeanul simplu, al cărui venit zilnic a fost afectat, până la grupurile infracționale, care s-au văzut nevoite să găsească noi metode de introducere a stupefiantelor în țară și de distribuție. Anul trecut, au arătat procurorii Direcției de Investigație a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT), grupările infracționale au apelat din ce în ce mai mult la serviciile de curierat pentru a aduce droguri în țară – în condițiile restricțiilor de călătorie. Iar schimbările au dus la scumpirea drogurilor la cumpărătorul final. „În contextul pandemiei și al restricțiilor din luna martie 2020, limitarea aprovizionării grupărilor de distribuție a drogurilor cu stupefiante a determinat o creștere a prețurilor drogurilor cu până la 20% la toate tipurile de droguri, iar după relaxarea măsurilor restrictive, grupările au devenit active, pentru a asigura aprovizionarea rețelelor și a satisface cererea. Astfel, pandemia a afectat grupările de criminalitate organizată doar temporar, acestea adaptându-se foarte repede pentru acoperirea cererii de droguri. Având în vedere restricțiile de călătorie impuse în Uniunea Europeană, traficul prin curieri al anumitor droguri a fost parțial înlocuit de către canalele de transport și expediere atât pe cale rutieră (servicii de poștă și coletărie), cât și pe cale maritimă, prin portul Constanța. Fluctuațiile relevate mai sus s-au reflectat în final într-o creștere a volumului de muncă a structurilor antidrog și în unele capturi de droguri mai spectaculoase”, au arătat procurorii DIICOT.

De ce este „preferat” portul Constanța de infractori periculoși

Pe de altă parte, oamenii legii vorbesc și despre o intensificare a eforturilor cartelurilor din America de Sud de a „acapara” piața neagră a drogurilor din Europa. Iar cele mai bune căi de a „intra” este prin porturi, în speță prin portul Constanța, când vorbim despre țara noastră. „România, ca și Bulgaria, Moldova și Ucraina sau Turcia, prin porturile de la Marea Neagră, reprezintă o alternativă viabilă, ocolitoare de introducere a cocainei în Europa. Facilitățile oferite de portul Constanța și influența unor elemente cu caracter criminogen în administrația organelor de control și entităților economice din porturile de la Marea Neagră creează premisele utilizării acestei alternative”, au mai punctat procurorii DIICOT.

Anchetatorii au mai arătat că, până în prezent, toate marile cantități introduse prin portul Constanța erau destinate piețelor negre din Olanda și Spania.

Poliția nu mai poate depista cocaina ascunsă!

În încercarea de a păcăli anchetatorii, cartelurile găsesc tot felul de metode inovative. „Referitor la cartelurile columbiene există date referitoare la faptul că, în prezent, investesc sume mari de bani pentru realizarea unor metode chimice de disimulare a cocainei tot mai sofisticate, care sunt imposibil de detectat de autorități, iar existența unor relații comerciale cu companii care efectuează importuri de mărfuri din state din America de Sud reprezintă oportunități de introducere a cantităților de droguri disimulate astfel. Această metodă implică în aceeași măsură existența unor laboratoare de extragere a cocainei, în statele europene destinatare, ceea ce reprezintă un risc major. Din cazurile instrumentate până în prezent rezultă faptul că astfel de laboratoare de extragere a cocainei au fost folosite în Spania, Olanda, dar și în Republica Moldova sau Ucraina, menținându-se riscul apariției de astfel de laboratoare de extragere chiar și pe teritoriul României. Una din metodele folosite a fost uleiul de palmier, cărbunele și lemnul, prin impregnarea acestora cu o variantă descompusă a cocainei, care nu este posibil de identificat cu mijloacele deținute de autoritățile polițieneşti”, au arătat procurorii.

O altă metodă este clonarea containerelor. „Metoda clonării containerelor este una foarte des folosită întrucât nu implică existența unor legături infracționale în țara de intrare în Europa, ci la destinația finală. La nivel mondial, companiile internaționale de transport containerizat de mărfuri raportează câteva mii de containere care „dispar” din circuitul legal. Multe dintre acestea ajung să fie folosite de cartelurile columbiene pentru a fi disimulate cantități mari de cocaină. Clonarea are loc în spații amenajate temporar special pentru acest scop, loc în care se realizează și „contaminarea” cu droguri. Ulterior, este identificată o companie din Europa care efectuează un transport legal de mărfuri și sunt înlocuite containerele cu cele trimise de companiile de shipping și este inscripționat numărul de container menționat în documentele de transport”, au mai arătat procurorii.

Potrivit acestora, „Portul Constanța rămâne o alternativă de introducere a marilor cantități de cocaină în Europa”.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4346 secunde