O premieră în aviația militară românească. Dublă catapultare din MIG-23

1548
O premieră în aviația militară românească. Dublă catapultare din MIG-23 - aviatori-1554412240.jpg

Articole recomandate

Luna aceasta, se împlinesc 35 de ani de la prima catapultare din aviația militară română dintr-un avion MiG-23 dublă comandă. Protagoniști - doi inspectori de zbor, unii dintre cei mai buni piloți ai vremurilor. Astăzi, prima parte a unei povestiri ce te ține cu sufletul la gură. 


Era într-o zi de marți, 24 aprilie 1984, iar pe aerodromul Ravneț, situat în Bulgaria, aproape de Burgas, doi piloți români, inspectori și instructori de zbor, așteptau să poată decola către țară. Cei doi inspectori de zbor, colonelul Dumitru Tache, zis "Cocoș", și locotenent-colonelul Mircea Budiaci, zis "Oase", se aflau pe teritoriul bulgar de două zile, cu ocazia unei aplicații, aplicație ce nu s-a mai desfășurat din cauza timpului nefavorabil. 
Trebuie să amintim că, atunci când avea loc o aplicație unde România participa numai cu aviația, funcție de numărul țintelor, se cereau unul sau două aerodromuri de rezervă pentru țara respectivă. Așa a fost și atunci: un avion dublă comandă MIG-23 nr. 140 a decolat de pe aerodromul Mihail Kogălniceanu cu doi piloți cu autorizare de a conduce aviația noastră. După aterizarea la Ravneț, unul din piloți conducea aviația din Punctul de Comandă (PC), iar celălalt din Punctul de Conducere Zbor (PCZ). Dacă se ivea un caz deosebit în cadrul aplicației, cel aflat în PC intra în limba română cu pilotul respectiv și îi dădea indicații de dirijare, după care îl prelua cel din PCZ pentru aterizare. 
De cum s-au trezit în acea dimineață, piloții Tache și Budiaci au văzut că erau condiții meteorologice nefavorabile zborului și nu credeau că au șanse să vină în țară. Au așteptat până la prânz, când cerul s-a mai limpezit și, la ora 14.00, au decolat spre Constanța… 
La regimentul de aviație de la Mihail Kogălniceanu se afla în serviciu de alarmă tânărul locotenent Marian Drăgan, care a primit ordin și a mers în turnul de la aeroport pentru asigurarea zborului, iar căpitanul Florin Botezatu s-a deplasat la celula de alarmă. 
Piloții Tache și Budiaci au decolat de pe Ravneț cu avionul MiG-23 dublă comandă nr. 140 și au urmat procedura de intrare în tur de pistă, după care au luat cap-compas către Mihail Kogălniceanu pe drumul cel mai scurt, deasupra mării, menținând o viteză de zbor de 800 km/h. În cabina din față se afla colonelul Dumitru Tache, iar în cabina din spate, locotenent-colonelul Mircea Budiaci. Imediat după înscrierea pe traiectul de zbor, Tache a luat legătura cu navigatorul din PC Kogălniceanu: 
- URANIU sunt 004, am decolat de pe Ravneț. Vin acasă. 
- Confirm 004. Ești la 180 km. Menține capul-compas… 
La 60 km de aerodrom, au fost trecuți pe canalul 2 cu startul. 
- URANIU START sunt 004 la înălțimea de 1.800 metri. Am trecut de verticală pe 4 grade. 
- Confirmă startul! 


"Mână de aur" 
Dumitru Tache era de înălțime medie, atletic și cu o mare rezistență la suprasarcini, considerat la acea vreme, unul din piloții de excepție din aviația militară, așa zis "mână de aur". 
După absolvirea Școlii de aviație naviganți nr. 1 de la Tecuci, în anul 1952, a fost repartizat la Regimentul de la Deveselu, unde a zburat avioanele Po-2, IAK-11, MiG-15 și MiG-19. În anul 1961, a fost mutat la Regimentul de la Giarmata-Timișoara, unde a făcut trecerea pe avionul MiG-21, iar după anul 1973 și până la data de care vorbim, Tache a îndeplinit funcția de inspector în tehnica pilotajului la Comandamentul Aviației Militare (CAvM). 
Porecla "Cocoș" o căpătase de-a lungul anilor, când, în zbor cu piloții mai tineri, spunea deseori: "Cocoș, ia să văd cum zbori astăzi" sau "Cocoș, intră mai larg în viraj"... Era genul de om care nu a pedepsit niciodată un pilot, era apropiat de oameni, bun pedagog, vesel și, uneori, pus pe glume. 


A pus avionul pe pistă fără roata de față! 
Celălalt pilot, Mircea Budiaci, era tot inspector de zbor, promoție 1965 a Școlii de aviație naviganți de la Boboc. Era un tip înalt, slab, de unde și porecla "Oase" dată de colegi. Când a intrat în școala de aviație, a avut exact 1,85 metri, limita maximă admisă la piloți, iar în anul următor, a mai crescut cu 2 cm, dar nu a mai contat. 
După absolvire, a fost repartizat la Regimentul 49 Aviație Vânătoare-Bombardament de la Ianca, unde a zburat avionul MiG-15, apoi la Regimentul 86 Aviație Vânătoare de la Borcea, unde a făcut și trecerea pe avionul MiG-21. 
Budiaci a avut două momente critice în zbor: unul a fost în anul 1967, cu avionul MiG-15, când a reușit o aterizare fără motor, și unul în 1974, cu avionul MiG-21, când a reușit să pună avionul pe pistă fără roata de față. 


"Mi s-a oprit motorul" 
Au intrat în viraj pe stânga, în ușoară coborâre, pentru a se înscrie în turul de pistă și, cam la 30 grade viraj și 1.800 metri înălțime, s-a auzit o bubuitură în avion, că piloții au înghețat în scaune. Turajul a scăzut, iar în cabină s-au aprins becurile. Au rămas fără motor, parcă suspendați în aer. 
- URANIU START sunt 004. Mi s-a oprit motorul. 
Marian Drăgan nu a mai apucat să răspundă. L-a sunat pe comandant, iar acesta l-a trimis în turn pe Florin Botezatu, pilot mai experimentat și care zbura MiG-ul 23. Cum a primit ordin, Florin a alergat într-un suflet către aeroport. Poarta de intrare între unitatea militară și aeroport era închisă, așa că a mai pierdut ceva timp până s-o deschidă și a mai durat ceva până a urcat în turn. A apucat să audă în căști câteva frânturi de cuvinte, încâlcite, neînțelese. A apăsat radio-emisia: 
- 004 sunt URANIU START control radio… 004 sunt URANIU START control radio… 
L-a anunțat pe comandant că 004 nu răspunde. Evenimentul de zbor era în plină desfășurare. Poate se și consumase deja. 
Budiaci a văzut cum s-au aprins toate becurile indicatoare din cabină. I-a transmis lui Tache: 
- Scade turația. Suntem sub 2.000 metri. Catapultăm? 
- Așteaptă. Stai să vedem. 
După carte, la 2.000 metri, în situația când se oprește motorul, trebuie să catapultezi. 


(Continuarea, în ediția de mâine a ziarului nostru) 
Căpitan-comandor de aviație (r) Nelu ENACHE - ARPIA, Filiala Constanța




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3804 secunde