Corespondență specială de pe bricul "Mircea", de la Bogdan Dinu

Navigând între Liberty Tall Ships Regatta, Sail op Scheveningen și diplomație navală la Haga

319
Navigând între Liberty Tall Ships Regatta, Sail op Scheveningen și diplomație navală la Haga - mircea2-1561675556.jpg

Articole recomandate

După maiestuoasa paradă de pe Sena a tuturor navelor participante la Armada 2019, dimineața zilei de luni, 17 iunie, ne-a găsit în zona de ancorare din fața portului francez Le Havre, zona din care trebuia să se dea startul regatei Liberty Tall Ships Regatta în prima cursă. 


Lipsa vântului în general și a celui potrivit în special a creat mari probleme tuturor velierelor participante, astfel încât organizatorii au amânat startul regatei până la ora 14. Excelentă oportunitate pentru toate navele de a se poziționa cât mai bine cu toate vele întinse, chiar dacă încă se folosea motorul, și de a se saluta reciproc cu urale și sunete de sirenă. 
Rând pe rând au trecut pe lângă N.Ș. "Mircea" vechi sau mai noi prieteni de la Rouen și cu care ne vom întâlni și la Scheveningen: Shabab Oman II, Eagle, nava soră din SUA, mexicanul Cuahtemoc sau Belem, Mir, Tenacious, Oosterschelde, Thalassa și multe altele. Pentru câteva zeci de minute, marea a fost "aglomerată" de multitudinea de veliere, încă grupate, cu toată velatura întinsă. 


La regată, au participat aproximativ 25 de nave din clasele A (veliere mari cu lungimea de peste 50 de metri) și B, dar nu toate au reușit să ia startul, ci doar 10 (una retrasă ulterior) și nu prin "poarta" clasică delimitată de două nave, ci de pe o linie imaginară comunicată ulterior prin radio comitetului regatei. A fost o cursă ciudată în baia Senei de aproximativ 24 de ore, la început cu vânt slab care se schimba mereu. Abia în dimineața celei de-a doua zile am ajuns să navigăm cu aproape 9 noduri bandați bine la 10 grade în tribord, dar la ora 12 s-a comunicat încetarea cursei și reluarea navigației tuturor navelor prin Strâmtoarea Dover către Scheveningen, astfel încât să poată fi respectată ora de începere a paradei de intrare. 


Satisfacție și mândrie 
"Am încercat de trei ori să luăm startul, am reușit abia a treia oară, am fost a treia navă, în fața noastră a fost celebrul velier rusesc Mir, care, ca de fiecare dată, face ce face și ocupă primul loc. Pentru o perioadă de timp, nava a navigat bandată la tribord cu vânt potrivit și, ca să parafrazez, pot spune și eu că aceasta este muzica ce-mi place. Cadeții au văzut acum ce înseamnă o regată, ce înseamnă să întinzi velele într-un anumit timp, să urci în arboradă noaptea pentru diferite manevre. Cred că ne-am atins obiectivul din acest punct de vedere, al manevrei velelor cu elevii și studenții care se pregătesc anul acesta la bordul navei. Sunt tineri aflați în plină dezvoltare, au capacitatea de a rezista la efort, au avut bucuria de a saluta 3-4 nave care au trecut aproape de noi - deci le-am creat unele momente astfel încât să se simtă și ei satisfăcuți și mulțumiți de tot ceea ce fac la bordul navei", a declarat comandantul navei, comandorul Mircea Târhoacă. 
Cadeții au mai adăugat o experiență nouă la cele acumulate până acum la bord, aceea a unei regate, a navigației cu vele într-o cursă nautică cu tot ceea ce presupune ea, efort, dar și satisfacții sau mândrie. 
"Au fost două zile cu adevărat antrenante, solicitante, ne-au pus în valoare spiritul marinăresc. A fost cu adevărat o experiență foarte frumoasă, mai ales atunci când treci pe lângă un alt velier și ieși pe punte și saluți, iar ceilalți îți răspund. Există acest spirit de camaraderie, de prietenie și te face să te simți mândru că faci parte dintr-un echipaj atât de frumos", spune studentul caporal Ciprian-Ionuț Gălușcă. 


"O mare de catarge" 
Vremea a fost una tipică pentru Canalul Mânecii, cu vânt puternic și averse de ploaie, dar nu a împiedicat "flota" de la Liberty Tall Ships Regatta să-și facă o intrare triumfală în Scheveningen, unde am rămas timp de trei zile. 
Scheveningen este un port micuț, cu doar două bazine mai mari astfel încât "Armada" în miniatură de la Rouen și-a găsit cu greu loc de acostare. 
Iată și lista tuturor navelor participante la Sail op Scheveningen 2019: Belem, Cisne Branco, Shtandart, Europa, El Galeon, Cuathemoc, Eagle, Etoile, Mircea, Shabab Oman II, Tenacious, Mir, Loth Lorien, Gulden Leeuw, Wylde Swan, Thalassa, Morgenster, Iris, Minerva, JR Tolkien, Oosterschelde, Estrella, Atyla, Urania, Hosanna. 
Seara, velierele mai mici realizau scurte croaziere în bazinul principal, astfel încât au existat momente în care pe apă zona devenea cu adevărat aglomerată și se transforma într-o "mare de catarge", spre încântarea publicului de pe cheuri în așteptarea focurilor de artificii. 


O întâlnire istorică 
Aminteam în titlu de diplomație navală și putem spune că la Scheveningen a avut loc recepția oferită de ambasada României la bord cu ocazia vizitei navei la Scheveningen și a împlinirii a 80 de ani de la intrarea navei în serviciu, unde au participat cei mai numeroși reprezentanți diplomatici, inclusiv la nivel de ambasador. Nici nu este de mirare, Haga nu este doar capitala Olandei, ci și locul unde au sediul numeroase organizații internaționale, dar este meritul doamnei Brândușa Ioana Predescu, ambasador extraordinar și plenipotențiar al României în Regatul Țărilor de Jos, care a reușit să aducă la bord pe mulți dintre colegi, mai ales că recepțiile oficiale s-au desfășurat în aceeași zi și aproape la aceeași oră pe toate navele din port, ceea ce constituie o adevărată performanță. 
Domnia sa este o veche cunoștință a navei, de-a lungul carierei este pentru a treia oară când vine la bord și organizează astfel de evenimente, ultima oară în 2017, la Den Helder. 
"Am regăsit N.Ș. Mircea mai tânără, mai frumoasă, din ce în ce mai bine întreținută. Nava este o carte de vizită pentru România, este un mesager al prieteniei dintre popoare și faptul că N.Ș. Mircea se află la Haga, orașul internațional al păcii și al justiției, este un mesaj extraordinar pentru noi acum la final de președinție a României la Consiliul Uniunii Europene", a declarat Brândușa Ioana Predescu. 


USCGC Eagle, nava soră 
La Scheveningen, a mai avut loc o întâlnire istorică, aceea dintre echipajele celor două nave surori, N.Ș. Mircea și USCGC Eagle. De-a lungul anilor, cele două nave s-au mai întâlnit întâmplător la diferite regate, ultima oară în 2009, în SUA, dar este pentru prima dată când i-am avut oaspeți la bord și când s-au pus bazele unei frumoase relații de prietenie. 
Primele contacte au fost "intermediate" de comandorul Marian Săvulescu și au avut loc chiar la Rouen, dar la Scheveningen i-am avut invitați la bord pe comandantul USCGC Eagle, comandorul Matthew T. Meilstrup, împreună cu secundul și patru ofițeri. Au vizitat nava, absolut toate spațiile, curiozitatea a fost maximă așa că au ajuns din sala motoarelor până în cazarma cadeților și a fetelor, unde au fost realmente fascinați de somnul la hamac (li s-a prezentat și o demonstrație a modului în care este montat, strâns și depozitat). 
La plecare, comandorul Matthew T. Meilstrup a declarat: "Sunt impresionat, după ce am vizitat N.Ș. Mircea, starea impecabilă și mentenanța sunt pur și simplu extraordinare, de la vopsea până la punțile de lemn, totul este fantastic. Am fost fascinați de faptul că navele sunt atât de diferite la interior, la compartimentare, de punțile de lemn, material care se regăsește și la interior, mâncarea a fost fenomenală - felicitările mele bucătarului! - și tot respectul meu pentru echipajul și cadeții de pe N.Ș. Mircea care reușesc să mențină nava într-o stare impecabilă". 


Americanii, fascinați de hamace 
Seara, i-am avut oaspeți la bord și pe cadeții americani, 17  la număr, împreună cu o delegație de maiștri militari, într-o atmosferă de prietenie care ne-a amintit de vizita cadeților francezi la bord de la Brest. Cadeții din cele două țări (șapte de fapt, dacă menționăm că au sosit la bord și cei doi cadeți polonezi, alături de chinezi, albanezi, bulgari și ucrainieni) au mâncat împreună în cazarmă, au făcut schimb de impresii într-o atmosferă care, personal, cred că a fost mai caldă și degajată decât cea de la Brest și este firesc dacă ne gândim că este vorba de echipajele a doua nave surori. 
"Au fost fascinați și de hamace, dar mai ales de noua noastră comandă de navigație - declară căpitanul Florin Albici, ofițerul secund al N.Ș. Mircea - este o zonă nouă cu echipamente foarte moderne, dar mai ales de primirea călduroasă pe care le-am oferit-o și de nava frumoasă pe care o avem. Părerea mea personală este că trebuie să ne întâlnim mai des, pentru că un astfel de schimb de experiență este benefic pentru ambele părți". 


Hamburg, destinația finală 
Am părăsit Scheveningen duminică dimineața, spre dezamăgirea organizatorilor și publicului care planificaseră o mare paradă la plecarea velierelor, dar noi avem un orar de respectat și marți dimineață trebuia să fim la Hamburg, destinația finală a acestui marș istoric de reconstituire a voiajului de aducere în țară a N.Ș. "Mircea". 
Aici, la Hamburg, pe Elba, acostați în centrul orașului, vor avea loc o suită de ceremonii și manifestări care vor marca 80 de ani de la construcția și intrarea în serviciu a N.Ș. "Mircea". O să avem invitați de cel mai înalt nivel, participă viceamiralul Alexandru Mîrșu, șeful SMFN, comandorul conf. univ. dr. Octavian Tărăbuță, rectorul Academiei Navale "Mircea cel Bătrân", comandantul Marinei Germane, primarul orașului Hamburg sau reprezentanți ai landului Hamburg, dar și conducerea șantierului Blohm&Voss și, desigur, ambasada României de la Bonn. 
Așadar, emoții pentru N.Ș. Mircea, care se află pentru a treia oară în locul unde a fost construită în urmă cu opt decenii.




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.8949 secunde