Liber la „picați” pe bandă rulantă, la școlile auto!

5451

Articole de la același autor

Școlile auto nu vor mai fi obligate să aibă un grad de promovabilitate de cel puțin 40% pentru a nu trage obloanele. De fapt, nimeni nu va mai verifica dacă învățăceii pe care îi instruiesc într-ale șofatului chiar promovează examinările. Schimbarea legislativă dorită de Ministerul Transporturilor vine în contextul în care, cel puțin la Constanța, aproximativ jumătate dintre cursanți ajung șoferi!



Sunt școlile auto într-adevăr preocupate să ofere societății viitori șoferi pregătiți temeinic, familiarizați cu rigorile legislative și apți de a conduce preventiv? Sau sunt mai degrabă „fabrici de făcut bani”, de pe urma cursanților, așa cum acuză unele voci? Acestea au fost, ani buni, întrebări care au ridicat semne de îndoială cu privire la calitatea actului de învățare de la nivelul școlilor auto. Mai ales că, trebuie subliniat, odată ajunși în fața examinatorilor de la Serviciul de Permise și Înmatriculări Auto, destui cursanți aveau o prestație îndoielnică. De curând, comisarul șef Liviu Vîrșă, șeful serviciului mai sus menționat, declara pentru „Cuget Liber” că „jumătate dintre candidați promovează proba teoretică a examinării, iar dintre aceștia, jumătate promovează și proba practică”.

Pentru a se elimina orice suspiciune, Ministerul Transporturilor a impus, prin Ordinul 733/2013, ca gradul de promovabilitate să fie criteriu de autorizare al respectivelor societăți. Concret, pentru a putea funcționa, o școală auto trebuia să aibă o promovabilitate de cel puțin 40% în primul an, iar în următorul trebuia să crească la 50%. Legea a fost dată, dar prea puțin aplicată. De-a lungul anilor, deși s-a constatat că mai multe școli aveau promovabilitate mai mică de 40%, nu au fost luate măsuri. Ba în anul 2019, prin Ordinul 1182/2019, Ministerul Transporturilor a decis suspendarea aplicării articolului privind promovabilitatea până în martie 2021. Iar în prezent, ministerul de resort a supus consultării publice un proiect de act normativ, prin care se dorește modificarea Ordinului 733/2013, în sensul „eliminării condiționării menținerii valabilității autorizației unei școli de conducători auto de îndeplinirea unui procent minim de promovabilitate, condiționarea care până în prezent nu a fost aplicată, urmare a amânării succesive a prevederilor normelor care stabilesc acest fapt”, după cum au arătat reprezentanții ministerului.

„Erau avantajate școlile auto cu un număr redus de cursanți”

Referitor la acest aspect, Niculae Dicu, reprezentant al școlii Dia Auto Constanța, a precizat că urmările nu vor fi atât de negative precum susțin unele voci. „Această prevedere avantaja de fapt școlile auto mici, cu puțini cursanți. Pentru o școală cu zece cursanți, de exemplu, dacă promovau cinci, îndeplineau criteriul acesta, al promovabilități. Dar pentru școlile mari, cu sute de cursanți, reprezenta un dezavantaj. De exemplu, dacă din 300 de cursanți, promovau 100, gradul de promovabilitate automat era mai mic”, a arătat Niculae Dicu. El a adăugat că, de altfel, prevederea nu a fost pusă în aplicare, în parte și pentru că autoritatea statului responsabilă cu înregistrarea evidenței promovabilității și transmiterii ei către școlile auto nu s-a preocupat de acest aspect.

Menționăm că, potrivit evidențelor Autorității Rutiere Române, la nivelul județului Constanța funcționează 55 de școli auto, iar în 2019 doar trei dintre acestea au avut un procent de promovare mai mare de 50%. În schimb, cele mai multe școli auto au un procent de promovare între 15% și 35%.

În aceste condiții, singurul criteriu de evaluare a performanței școlilor auto va fi scos din legislație de Ministerul Transporturilor. Măsura nu este văzută cu ochi buni de toată lumea. Din contră, sunt destui cei care susțin că și această inițiativă este doar o metodă de a acorda un sprijin mascat școlilor auto. „Pe de o parte, există prevederea legală care îi obligă pe cursanți să refacă cursurile dacă nu promovează examinarea pentru permisul auto

într-un an. În ce alt domeniu mai există această obligativitate, de refacere a cursurilor? Pe de altă parte, nu va mai exista o evidență clară câți dintre cursanții unei școli auto obțin efectiv permisul auto. Era un instrument valoros pentru viitorii cursanți!”, spun surse din domeniu.

Deocamdată, proiectul este în consultare publică, rămâne de văzut dacă va fi adoptat în forma propusă. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.9716 secunde