Fregatele „Regele Ferdinand” și „Regina Maria”, 91 de ani de tradiție militară navală românească

201
Fregatele „Regele Ferdinand” și „Regina Maria”, 91 de ani de tradiție militară navală românească - fondfregatele1-1631123107.jpg

Articole de la același autor

Echipajele fregatelor „Regele Ferdinand” şi „Regina Maria” au aniversat, zilele trecute, 91 de ani de la intrarea în serviciul Forțelor Navale Române a distrugătoarelor românești care au purtat, în perioada 1930-1961, numele celor doi regi sub sceptrul cărora s-a înfăptuit Marea Unire de la 1 decembrie 1918.

Pe data de 7 septembrie 1930, intrau în serviciul Marinei Regale Române distrugătoarele „Regele Ferdinand” şi „Regina Maria”, construite în perioada 1927 – 1930 în Șantierele Navale „CTT & Pattison” din Italia. Împreună cu distrugătoarele „Mărăști” și „Mărășești”, noile distrugătoare „Regele Ferdinand” şi „Regina Maria” alcătuiau Escadrila de Distrugătoare, care era cunoscută drept „careul de ași” al Marinei Regale Române, navele având inscripționate pe bordaj asul de cupă - Regele Ferdinand, asul de pică - Regina Maria, asul de treflă - Mărășești și asul de caro - Mărăști.

Misiunile celor patru distrugătoare erau de apărare a litoralului românesc, de asigurare a protecției transporturilor de trupe şi de materiale, de protecție a navelor care executau minări în zonele de litoral ale țârii noastre şi în zone din Nordul Mării Negre. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în perioada 22 iunie 1941 – 23 august 1944, navele Escadrilei de Distrugătoare au executat 71 de misiuni de luptă în Marea Neagră și au parcurs peste 22.700 de mile marine, o distanță mai mare decât lungimea Ecuatorului.

Dintre cele mai importante misiuni de luptă executate, menționăm bătălia navală din zona Constanța - Tuzla, care a avut loc la data de 26 iunie 1941, împotriva crucișătoarelor sovietice „Moskva” şi „Harkov”, în timpul căreia crucișătorul „Moskva” a fost scufundat, iar „Harkov” a fost avariat, lovirea unui submarin inamic în zona Şabla și scufundarea unui submarin inamic în zona Burgas, în luna decembrie 1941, precum și participarea la cea mai mare operațiune navală din Marea Neagră, cunoscută sub denumirea de „Operațiunea 60.000”, pentru evacuarea forțelor române din Crimeea, în perioada 5 aprilie – 14 mai 1944.

Ofiţeri şi maiştri militari, sechestraţi în Gara Maritimă

După schimbarea de alianță a României produsă la data de 23 august 1944 și încheierea armistițiului cu Uniunea Sovietică, a avut loc cea mai mare dramă a Marinei Militare Române. La data de 29 august 1944, comandantul Forței Navale Maritime Române şi al teritoriului Dobrogea, contraamiralul Horia Macellariu, a primit un ultimatum din partea sovieticilor pentru a preda toată flota românească de război şi auxiliară. La data de 30 august 1944, în portul Constanța au intrat primele unități navale sovietice, iar la data de 5 septembrie 1944 militarii sovietici înarmați au debarcat echipajele române de la bordul navelor militare și au sechestrat ofițerii și maiștrii militari în Gara Maritimă din Constanța. În timpul acestor acte de violență, comandantul Escadrilei de Distrugătoare, căpitan-comandorul Alexandru Dumbravă, s-a sinucis, iar ofițerul de gardă al distrugătorului „Regina Maria”, căpitanul Nicolae Tudor, a fost rănit prin împunsături de baionetă. Cele patru distrugătoare, împreună cu alte nave ale Marinei Române, având la bord echipaje sovietice, au părăsit portul Constanța la data de 12 octombrie 1944, fiind considerate captură de război.

În anul 1951, distrugătoarele „Regele Ferdinand” şi „Regina Maria” au fost restituite României de guvernul sovietic și au format Divizionul de Distrugătoare, împreună cu distrugătoarele „Mărăști” și „Mărășești”, care fuseseră returnate anterior guvernului român. Cele patru distrugătoare românești au rămas în serviciu până în luna aprilie 1961, când au fost scoase din uz și au fost tăiate, împreună cu alte nave ale Marinei Militare Române.

Ulterior, tradiția distrugătoarelor a fost reluată odată cu intrarea în serviciu, la data de 9 septembrie 2004, a fregatei „Regele Ferdinand” și, la data de 21 aprilie 2005, a fregatei „Regina Maria”.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.1851 secunde