EXCLUSIV/ În Clubul F-16! Cât de tare e afacerea cu avioane second-hand

6826
5
Odată cu preluarea oficială a celor șase avioane de luptă multirol F-16 la mâna a doua, România a intrat în Clubul F-16. Ministrul Apărării Naționale, Mihnea Motoc, a declarat că-și dorește accederea într-un alt club, F-35, adică cel al țărilor care dețin avioane de luptă de ultimă generație. Cam greu de crezut, dacă stăm să ne gândim că, fără avioanele achiziționate din Portugalia, România ar fi rămas în incapabilitate de a-și apăra spațiul aerian în anul 2017. Este sau nu o decizie bună, dotarea Forțelor Aeriene Române cu aparatele de zbor F-16? 


Pentru a ne convinge dacă este oportună investiția în aparate de zbor second-hand, am stat de vorbă cu fostul șef al Statului Major al Aviației Române, generalul în rezervă Mircea Budiaci. Cu 24 de ani de zbor în spatele manșei unor avioane precum MiG-21 LanceR și MiG 23, Mircea Budiaci a lăsat la ieșirea din aviație 15 es-cadrile de vânătoare, însumând 250 de avioane de luptă și aproximativ 300 de piloți. 


În prezent, fără aparatele de zbor F-16, România beneficiază de 36 de avioane MiG-21 LanceR, pentru antrenament, atac la sol și de vânătoare, care în 2017 ar putea fi scoase din uz. 


"Investiția este mai mult decât oportună. Toată Europa este apărată aerian de F-16. Dacă vă uitați pe harta Europei, veți vedea că Portugalia, Spania, Danemarca, Nor-vegia, Belgia, Polonia, Turcia, Italia, Grecia au în dotare acest tip de avion. Este un avion foarte bun, pretabil pentru ce avem noi nevoie. Deși aparent este construit mai demult, asta nu înseamnă nimic, pentru că este upgradat periodic. Platforma este în regulă, iar la un anumit interval de timp, electronica este upgradată", a declarat, pentru "Cuget Liber", generalul în rezervă Mircea Budiaci. 


"Avionul F-16 face treaba a 4 MiG-uri" 


Avionul de luptă F-16 este un aparat de zbor care domină conflictele aeriene. Este un avion aproape perfect, atât din punct de vedere al ofensivei, dar mai ales al defensivei. 


"Capabilitatea de lovire este una mare, cu 8 rachete, față de MiG 21, care poate lua maxim 4. Autonomia de zbor în regimul economic este de 2 ore la MiG 21, iar în ceea ce privește avionul F-16, autonomia de zbor este dublă, de 4 ore, iar de aici derivă avantaje foarte mari pentru apărare, care pot face diferența. În regimul de luptă, MiG 21 trebuie să vină la sol în 30 de minute. În comparație, avionul F-16 face treaba a 4 MiG-uri 21. Ele sunt la sub jumătate din viață. Le mai putem folosi încă cel puțin 15 ani de acum înainte. Este un avion care a dominat aerian conflictele, așa cum s-a întâmplat și în Israel", a mai adăugat generalul în rezervă Mircea Budiaci. 


În ceea ce privește tehnicile de apărare, avionul are, pe lângă bruiajul electronic, o altă caracteristică impresionantă. Atunci când devine ținta unei rachete, din spatele aparatului de zbor sunt eliberate grenade termice, care emană o temperatură mai mare ca a motorului avionului, iar rachetele sunt dirijate fals către punctul cel mai mare de temperatură, astfel încât avionul să nu fie lovit. 


Racheta, în faza inițială, pleacă pe fascicolul de radio-locație, racheta având un captator. Semnalul este reflectat de țintă și așa este primită informația pe radar. În același mod primește și racheta informația de la semnalul reflectat de la țintă și se autodirijează către zona respectivă. În faza de apropiere, unele rachete au și senzor de infraroșu, să se ghideze după tem-peratura motorului.




Puncte forte și slabe ale achiziției 


Ca puncte forte, trebuie să știți că în prețul de 628 de milioane de euro intră cele 12 avioane, antrenamentul piloților, pregătirea personalului tehnic, reparația și modernizarea avioanelor și pachetul de armament. Avioanele au trecut printr-o reparație capitală, au fost modernizate la ultimul standard F-16 AM/BM. Obișnuite să opereze avioane proiectate în anii 1950, avioanele F-16 reprezintă un salt tehnologic important pentru Forțele Aeriene Române. 


Ca puncte slabe ale achiziției, cele 12 avioane sunt insuficiente pentru asigurarea tuturor misiunilor aviației militare. Astfel, va trebui ca Forțele Aeriene Române să se axeze pe asigurarea suveranității spațiului aerian, pe misiunile de poliție aeriană și pe antrenamentele de luptă. 


"Intrarea României în Clubul F-16 nu este o simplă formulă retorică. Este un act politic și strategic, cu reverberații la nivelul regiunii din care facem parte. Intrarea Forțelor Aeriene Române în selectul grup al aviațiilor militare care operează redutabilele F-16 Fighting Falcon asigură și eligibilitatea pentru accederea într-un alt club, al viitorului, cel al țărilor care vor beneficia de F-35. Prin materializarea următoarelor etape de achiziție a aeronavelor multirol, vom edifica o capacitate de apărare aerienă durabilă și redutabilă, care va cântări greu în contextul de securitate la Marea Neagră", a declarat Mihnea Motoc, ministrul Apărării Naționale.




Comentează știrea

Emil
30 septembrie 2016
Survolam saracia

Interesant este totusi ce mai avem de aparat. Cam cat din Romania ne mai apartine? Zau,de ce sa-ti dai viata pentru interesele unor companii straine,ale unor burtosi cu banii prin bancile din afara ? Da,teritoriul e frumos,dar nu mai e al nostru in mare parte,sunt locuri unde nu ai voie nici sa te plimbi si atunci,nu e mai bine sa-si apere stapanii bunurile cu oamenii lor angajatii in caz de nasoale? Am dori sa nu ne aparam saracia si nevoile ca in versurile celebre,ca de neam nu mai discutam,e vraiste prin lume. Avem avioane dar foamea se aude mai tare decat motoarele supersonice.

Murphy
30 septembrie 2016
Romanul nu se lasa....

Cateva lucruri foarte interesante, mai intai, din prima poza rezulta, daca numarati bine cozile F-16, ca la sol, in poza sunt 7 avioane, deci am cumprat 6 si am venit acasa cu 7 avioane. Felicitari Romania, asa te vreau in NATO, asa te recunosc, asa te vreau in Europa si in lume. Deci avem plus 1 pana acum, gratis desigur ! In al doilea rand, domnul general aviator tot compara F-16 cu MiG21 dar de ce nu-l compara cu Suhoi 35 ? Asta, Sohoi 35 se ridica la cer si nu mai vine la sol pana nu termina un oras intreg, intelegeti ce vreau eu sa spun, ca Rusia a avansat in aviatie extrem de mult, acest Suhoi,35, daca dati cautare pe Google, te sperie cum arata. Cheltuielile lor militare, ale rusilor desigur, nu le-a mai permis sa aiba ceva bani la ciorap, si cand a fost vorba sa ne doneze si noua cateva milioane de euro din banii furati in 1945, au vazut ca nu mai au bani in cont decat 100 de dolari, si ne-au dat 100 de dolari pentru Cumintenia Pamantului si au facut si un film denigrator care i-a costat probabil cel putin 3000 euro ! Prietenul de la Est la nevoie se cunoaste, nu-i asa tovarase Gorbaciov, cand Ceusescu ti-a spus in octombrie 1989 ca va veti revedea in ianuarie 1990 la urmatoarea reuniune internationala a Tratatului de la Varsovia,tu Gorbaciov sovieticul, i-ai spus doar daca vei mai fi viu pana atunci - referirea se facea direct lui Ceausescu de distinsul tradator international perestroikanul Gorbaciov. La 25 Dec.1989- Ziua Sfanta a Craciunului la Ortodocsi- Nicolae Ceausescu era ucis cu sange rece de niste criminali de subofiteri tradatori ai armatei romane dupa un simulacru de proces.

Murphy
30 septembrie 2016
scuze Sukhoi 35

Scuze Sukhoi 35 nu Suhoi 35.

Roby
1 octombrie 2016
MIG 29 net peste F-16

De ce se face comparatie cu Mig 21 sau Mig 23 si nu vorbim de cele 24 de bucati MIG 29 care sunt garate la Kogalniceanu, in aer liber, cumparate noi dupa anii 1990 care dau clasa lui F-16 (SH).platforma MIG-urilor 29 e inca o platforma moderna si, din pacate pentru aviatia romana, chiar si dupa ce vom primi F 16-urile din Portugalia, raman cele mai nou fabricate avioane din inzestrarea fortelor aeriene romane. Cele din Portugalia sunt facute cu cativa ani inaintea MIG-urilor 29. MIG-urile au fost facute inainte cu putin de 1989 si ultimele au sosit chiar dupa revolutie. Ce-i drept, F 16-urile nu au fost folosite foarte intens de portughezi, iar americanii le-au tinut stocate.

eugen
2 martie 2018
colectionarii

bucurativa ROMANIA a intrat in clubu select al colectionarilor de avionne de epoca , daca ROMANIA are colectia de masinii de epoca a domnului TIRIAC fapt meritoria de ce nu ar avea si colectia de vechi.. a MAPN ,diferenta este ca colectia domnului TIRIAC pe banii proprii ,iar a MAPN pe banii poporului pe care cu largete ii geltuitii

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5502 secunde