Ce viitor mai are submarinul Delfinul? "Au dat-o în bară, mai bine îl fac muzeu!"

3991

Articole de la același autor

Ne mândrim că deținem unul dintre cele mai performante submersibile din lume, dar stă legat la cheu de peste două decenii. Este vorba despre submarinul "Delfinul", singurul submersibil din dotarea Armatei Române. Ani la rândul, cei care s-au succedat la conducerea Ministerului Apărării Naționale au tot promis modernizarea lui. Viceamiralul Petre Zamfir, singurul veteran de război submarinist în viață, îi contrazice: "Cu submarinul au dat-o în bară! Ori să îl pună pe uscat, să îl viziteze copiii, ori să îl dea la fier vechi. De scufundat, nu se mai scufundă!". 


Anul 1996 a fost ultimul an în care submarinul "Delfinul" a mai avut misiuni. De unde până atunci, spun militarii, ieșea în larg aproape lună de lună, fie în misiuni de cercetare, fie în patrulare sau în teste de tragere, de 23 de ani nu a mai plecat de la cheu. Motivul: acumulatorii motorului sunt epuizați și trebuie înlocuiți. Tot de atunci, mai marii Ministerului Apărării Naționale fie ridică din umeri a neputință, când sunt întrebați de viitorul submarinului, fie fac promisiuni de modernizare. Promisiuni care, nici până în prezent, nu s-au materializat. 


Nici nu se vor materializa prea curând și chiar dacă se va întâmpla o minune și vor fi găsite fondurile necesare pentru achiziționarea acumulatorilor respectivi – ani buni, suma vehiculată ca fiind necesară a fost de 20 de milioane de dolari – submarinul nu va mai fi "arma secretă" a Armatei Române și nici nu va face o diferență într-o eventuală luptă, consideră viceamiralul Petre Zamfir, singurul veteran de război submarinist în viață. "Le-am și spus, cu ocazia vizitei unui ministru al Apărării Naționale, în urmă cu vreo doi ani: cu submarinul ați dat-o în bară!", mărturisește veteranul de război. 
Iar motive care să-i susțină convingerea sunt suficiente. "În primul rând, există pe plan internațional o regulă cum că în mările închise, cum este Marea Neagră, sunt mai bune submarinele care au până în 800 de tone, pentru a putea să se scufunde cât mai rapid. Submarinul "Delfinul" pe care îl avem noi acum are în jur de 1.200 de tone. Pe submarinul "Rechinul", când se dădea alarma și eram la suprafață, ne scufundam în mai puțin de un minut. Submarinul de acum se scufundă într-un minut și 20 de secunde. 


Pe de altă parte, se tot spune că este cel mai bun, cel mai performant, că nu este detectabil datorită peliculei  de cauciuc în care este învelit. Dar, eu ridic întrebarea, dacă este atât de bun și e luat de la ruși, ei de ce nu au niciunul în Marea Neagră ca acesta? Pentru ei nu este atât de bun?! În schimb, ei au submarine de până în 700 – 800 de tone", a relatat viceamiralul Petre Zamfir. 


Cât privește problema acumulatorilor, care ar trebui achiziționați pe bani grei de pe plan internațional, viceamiralul Petre Zamfir atrage atenția că România a avut, în Al Doilea Război Mondial, trei submarine, iar pe atunci, achiziționarea acumulatorilor nu reprezenta un impediment. "Submarinul "Marsuinul" și "Delfinul", de atunci, au avut acumulatori fabricați la fabrica "Tudor" de lângă București. Cum au fost în stare să le fabrice în 1941 și au făcut războiul cu ele, iar acum nu mai pot, sunt la mâna rușilor? În prezent, submarinul stă la cheu de peste 20 de ani, iar marinarii spun că le este frică să se mai scufunde cu el", a continuat viceamiralul Petre Zamfir. 


Potrivit acestuia, submarinul a ajuns să fie supranumit în rândul marinarilor "fabrică de comandori". "Așa este denumit. Stă la cheu de peste 15 ani, dar funcția de comandant este de comandor. Iar când vor să îi avanseze, îl debarcă pe unul, îl pun pe altul. La ora actuală, submarinul nu mai are nicio perspectivă. Ar trebui ori să îl pună pe uscat să îl viziteze copiii, ori să îl dea la fier vechi", a concluzionat viceamiralul Petre Zamfir. 


Cea mai periculoasă misiune a vechiului "Delfinul", la Sevastopol
Viceamiralul Petre Zamfir este singurul submarinist supraviețuitor al echipajelor de pe "Rechinul" și "Delfinul". În Al Doilea Război Mondial a luptat la bordul submarinului "Delfinul" și a ajuns până în inima taberei inamice, luând parte la asediul Sevastopolului. "Submarinul «Delfinul» a avut o contribuție esențială la asediul Sevastopolului, pentru că niciun submarin sovietic nu a avut curaj să iasă din port în perioada în care ne-am aflat acolo. În 1942, navele rusești au aflat poziția noastră. Ne-au bombardat cu 542 de bombe și grenade antisubmarin. Comandantul Constantin Costăchescu a dat ordin de imersiune, am intrat până la 60 de metri, apoi până la 80 de metri și nu știam de ce se tot țineau după noi cu vedetele. La 80 de metri adâncime, am oprit tot. Iar submarinul a rămas, precum un copil, plutind pe ape. Noaptea, când totul s-a liniștit și sonarele ne-au indicat că navele rusești nu mai erau în zonă, am ieșit la suprafață și am aflat și cum de ne-au tot urmărit trei zile și trei nopți. Submarinul «Delfinul» avea din fabricație o cocoașă, un flotor pentru a-i regla flotabilitatea. În ultima misiune comandantul a dat dispoziție să fie umplută cocoașa cu ulei, să avem de rezervă. Dar în timpul bombardamentelor, s-a fisurat și scăpam ulei. Și așa s-au ținut rușii după noi, vedeau dâra de ulei", a istorisit viceamiralul Zamfir.


xxx
Submarinul "Delfinul" a fost construit în URSS și predat României în 1985. După ce, la finalul celui de Al Doilea Război Mondial, Rusia a pretins României să predea submarinele pe care le deținea, respectiv "Delfinul" (predecesorul celui de acum), "Marsuinul" și "Rechinul". 


Actualul "Delfinul" este caracterizat ca fiind din clasa Kilo, unul dintre cele mai moderne submarine din Marea Neagră, descris ca "vânător de submarine nucleare". Are o lungime de 72,9 metri, 10 metri lățime și proiectat să semene cu "picătura de apă alungită". În imersiune atinge 17 noduri, iar la suprafață 8 – 10 noduri. De la achiziționare și până în 1996 participa la misiuni aproape lunar, fie de cercetare, patrulare, recunoaștere etc. Din 1996 stă la cheu, iar în ultimii ani a putut fi vizitat în cadrul festivităților de Ziua Marinei. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 1.0018 secunde