100 de ani de strajă la Marea Neagră. Dublă aniversare în Forțele Navale

1131

Articole de la același autor

Marinarii militari au sărbătorit vineri, 15 mai, împlinirea unui secol de tradiții la Flotila 56 Fregate și la Grupul 256 Elicoptere, structuri care continuă misiunile Diviziunii Contratorpiloarelor și a Escadrilei de Hidroplane, ambele înființate prin Înaltul Decret Regal nr. 2256 din 15 mai 1920.

Flotila 56 Fregate este structura Marinei Militare Române care deține cea mai mare forță navală pusă în slujba apărării litoralului românesc și a intereselor naționale pe mările și oceanele lumii. Navele și aeronavele Flotilei 56 Fregate au desfășurat acțiuni militare în numeroase zone maritime fierbinți din Marea Neagră, Marea Mediterană, Marea Roșie, Oceanul Atlantic și Oceanul Indian, iar marinarii militari de la bordul acestora au înscris în paginile istoriei României o serie lungă de realizări, multe dintre acestea fiind îndeplinite pentru prima dată.

Astăzi, Flotila 56 Fregate are în compunere fregatele "Mărășești", "Regele Ferdinand" și "Regina Maria", Grupul 256 Elicoptere și Divizionul 130 Nave Sprijin Logistic. Fregata "Mărășești" continuă tradițiile fostului distrugător "Mărășești", care a intrat în dotarea Marinei Regale Române la data de 1 iulie 1920 împreună și cu distrugătorul "Mărăști", iar fregatele "Regele Ferdinand" și "Regina Maria" continuă tradițiile fostelor distrugătoare care au purtat același nume și au intrat în serviciu la data de 7 septembrie 1930. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Escadrila de Distrugătoare era cunoscută sub denumirea de "Careul de Ași al Marinei Regale". Cele patru distrugătoare au fost utilizate până în luna aprilie 1961, când au ieșit din serviciu. Actuala fregată "Mărășești" este cea mai mare navă de război construită în România și a fost lansată la apă la data de 2 august 1985, iar fregatele "Regele Ferdinand" și "Regina Maria" au intrat în dotarea Forțelor Navale Române în perioada 2004-2005.

Escadrilă de hidroplane

Grupul 256 Elicoptere duce mai departe tradițiile Escadrilei de Hidroplane, care a fost înființată la data de 15 mai 1920 și a reprezentat primul nucleu operativ al hidroaviației românești, alcătuit din hidroavioane "Hansa Brandenburg W12" și "UTZI". În aceea perioadă de pionierat a activității de hidroaviație, hidroavioanele erau utilizate pentru cercetarea structurii litoralului maritim și a direcției curenților marini. Cinci ani mai târziu, cu prilejul Zilei Marinei Române, în luna august 1925, a fost executat primul zbor cu un hidroavion 100% românesc, care a fost proiectat de către inginerul Radu Stoika și a fost construit în atelierele Societății de Transport din Constanța. În perioada 1920-1960, Escadrila de Hidroplane a fost dezvoltată, consolidată și reorganizată de mai multe ori, purtând diferite denumiri. Apogeul hidroaviației românești a fost atins în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, dar după anul 1944 misiunile hidroaviației s-au redus și această structură a fost diminuată, treptat, până când a fost desființată în luna aprilie 1960. După patru decenii și jumătate, în anul 2005, a fost înființat Grupul de Elicoptere, alcătuit din trei aparate de zbor IAR 330 Puma Naval, fiind subordonat Flotilei 56 Fregate.

Cu prilejul împlinirii a 100 de ani de frumoase și bogate tradiții, șeful Statului Major al Forțelor Navale, viceamiralul Alexandru Mîrșu, transmite întregului personal care își desfășoară activitatea profesională în Flotila 56 Fregate și Grupul 256 Elicoptere, precum și personalului militar, în activitate, în rezervă sau în retragere, care a contribuit, de-a lungul timpului, la îndeplinirea obiectivelor acestor două structuri, multă sănătate, putere de muncă și tradiționala urare marinărească "Bun cart înainte!".



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.4368 secunde