"Vânt bun din pupa, Histria Dione!" Tancul de produse petroliere și chimice de 40.000 tdw a primit botezul

Duminică, 16 August 2020
4545
Vineri, 14 august 2020, aproape de miezul zilei. În dana de armare a Șantierului Naval Constanța, tancul de produse petroliere și chimice de 40.000 tdw "Histria Dione" privește uimit la pregătirile de pe cheu. Iată, dintr-un autobuz a coborât fanfara militară. Alămurile strălucesc sub soarele verii. Echipajul navei și câteva plutoane de muncitori, maiștri, tehnicieni și ingineri navaliști se desfășoară pe platformă, iar un sobor de preoți și-a ocupat poziția strategică. 






În centrul careului format de această "oștire" se află cei ce conduc destinele marelui șantier naval românesc și invitații lor. Printre ei, îi zăresc pe Gheorghe Bosînceanu - președintele adunării generale a acționarilor din SNC, Dumitrița Bosînceanu - președintele consiliului de administrație al companiei, directorul general Radu Rusen, Mihai Daraban - președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Daniel Albu - directorul general al companiei Histria Shipmanagement, Cosmin Călin - directorul executiv pentru Marii Clienți Corporatiști din cadrul Băncii Transilvania. 






În apă, chiar în pupa navei, au aterizat cinci lebede și câteva rațe sălbatice. Au aflat că pruncul de oțel va primi botezul și au venit să asiste la festivitate, care - iată! - începe. Din alămurile fanfarei militare se revarsă acordurile solemne ale Imnului de stat al României. Nava ascultă vrăjită. Se întreabă: "Pentru mine cântă? Oh, ce onoare!" și oțelul îi vibrează de emoție.



Privind cu încredere spre viitor


Alămurile și tobele au tăcut, pentru a-i da cuvântul lui Radu Rusen, directorul general al SNC. Oratorul și-a început discursul amintindu-le celor prezenți faptul că acest proiect a fost finalizat în condițiile grele ale pandemiei Covid-19, o perioadă extrem de grea pentru construcțiile navale, fără ca șantierul să concedieze vreun lucrător. El le-a mulțumit tuturor celor ce au contribuit la construcția navei pentru efortul depus și dăruirea arătată și Băncii Transilvania, finanțatorul proiectului. 




"«Histria Dione» este cea de-a doua navă din serie. Prima navă, «Histria Atlas», livrată în 2019, s-a bucurat de un real succes, fiind nominalizată la premiul «Tancul petrolier al anului 2019» de către societatea Tanker Shipping and Trading din Anglia, fiind listată de către The Royal Institution of Naval Architects, printre cele mai moderne nave livrate în anul 2019.

Cea de-a treia navă din serie se află, deja, la montaj, în docul uscat, și va fi livrată în anul 2021. De asemenea, sperăm ca în trimestrul patru să începem debitarea tablelor pentru cea de-a patra navă din serie", a precizat Rusen. 




Vorbind despre viitor, el a subliniat faptul că șantierul naval trebuie să își îmbunătățească performanțele, având în vedere faptul că piața construcțiilor de nave este una extrem de dificilă și de competitivă. Activitatea de reparații va continua - a spus directorul general -, șantierul străduindu-se să atragă proiecte cât mai complexe, reparații și modernizări ale navelor militare ale Forțelor Navale Române, așa cum au fost cele două fregate - "Regina Maria" și "Regele Ferdinand" - reparate pe parcursul acestui an.

"Suntem în continuare angajați în negocierea pentru construcția celor patru corvete multifuncționale, împreună cu firma Naval Group din Franța, proiect ce ar deschide un orizont nou pentru construcția de nave în șantierul nostru.

SNC are planuri clare pentru anii ce vin, pentru asigurarea locurilor de muncă pentru personalul societății, singurele condiții fiind legate de eficientizarea activității, de reducerea consumurilor specifice de materiale și utilități, obiective ce nu pot fi realizate fără implicarea fiecărui angajat al societății", a afirmat Radu Rusen.



Un proiect de succes, sută la sută românesc


Salutând realizarea navaliștilor constănțeni, Daniel Albu, directorul general al companiei Histria Shipmanagement, a declarat: "Livrarea navei «Histria Dione» vine ca o confirmare a succesului înregistrat de nava soră, «Histria Atlas». Nava este eficientă, cu un consum de combustibil redus cu circa 50%, la aceeași performanță de viteză, păstrând capacitatea de încărcare comparabilă la aceleași pescaje, beneficiind de o clasă de automatizare ce permite navigația în condiții de maximă siguranță, cu un echipaj redus, cu considerabile îmbunătățiri față de proiectul anterior, fapt ce i-a adus aprecierile cele mai înalte din partea navlositorilor ce au angajat-o în acest prim an de exploatare".



El a amintit faptul că, din cele 21 de tancuri de produse petroliere și chimice de 41.000 tdw, construite în prima serie, 11 se află în managementul companiei Histria. Apoi, arătând spre "Histria Dione" care îl asculta vrăjită, a afirmat: "Această navă este un produs în totalitate românesc, începând cu munca de proiectare, construcție și terminând cu cea de operare. Echipajele navelor din flota Histria sunt în totalitate românești".

Cosmin Călin, directorul executiv pentru Marii Clienți Corporatiști din cadrul Băncii Transilvania, a încheiat momentul discursurilor cu următoarele cuvinte: "Suntem onorați să fim primii finanțatori ai acestei nave. A fost primul nostru proiect naval, dar n-am avut emoții aproape deloc că va fi un proiect de succes. Sperăm să colaborăm în continuare. Banca Transilvania este un suporter al antreprenoriatului românesc".

Apoi, Înalt Prea Sfinția Sa Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, a oficiat slujba de sfințire a navei, invocând divinitatea să protejeze nava și echipajul său.

Al 461-lea botez, la SNC

Onoarea de a boteza nava i-a revenit doamnei Dumitrița Bosînceanu, care i-a urat "pruncului": "Vânt bun din pupa pe mările și oceanele lumii!"




Urarea adresată "finei" și explozia sticlei de șampanie care a "sărutat" bordajul au fost salutate de un cor de sirene.

Tancul de produse petroliere și chimice "Histria Dione" are lungimea de 180 metri, lățimea de 32,24 metri, pescajul de 11,20 metri și capacitatea de 40.000 tdw. Are un echipaj de 18 oameni, în frunte cu comandantul de cursă lungă Simion Demidov.

Pe data de 22 - 23 august, nava va pleca în probe de mare, iar la începutul lunii septembrie, va porni în primul voiaj, probabil în zona Mării Negre.



În cei 128 de ani de existență, Șantierul Naval Constanța a construit și livrat 461 de nave, cu o capacitate totală de aproape 5 milioane tdw, din care 93 de nave, totalizând peste 2 milioane tdw, pentru piața externă. La acestea se adaugă un volum uriaș de lucrări de reparații executate la peste 5.500 de nave.

În primele șapte luni ale anului 2020, ponderea lucrărilor de construcții de nave din SNC a fost de 60%, iar a lucrărilor de reparații, de 40%. De la începutul anului și până în prezent, în docurile șantierului au fost reparate 35 de nave. 




Livrarea tancului de produse petroliere și chimice "Histria Dione" marchează împlinirea a 45 de ani de când România a intrat în rândul constructorilor de nave de mare tonaj. Debutul a fost făcut în 1975, când Șantierul Naval Constanța a dat în exploatare mineralierul de 55.000 tdw "Tomis". 



Pagina a fost generata in 0.2807 secunde