Va descoperi DNA cine a orchestrat dezastrul de la "CFR Călători"?

1283
Va descoperi DNA cine a orchestrat dezastrul de la

Articole de la același autor

Despre mizeria din vagoanele Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători "CFR Călători" se vorbește de mulți ani în presa românească. S-a arătat că societatea feroviară vinde mai multe bilete decât locurile pe scaune și în picioare, că trenurile circulă cu mari întârzieri și abia se târăsc pe șine, locomotivele se defectează în timpul mersului ori își pierd vagoanele pe drum și că toate acestea nu mai sunt excepții, ci regulă.

Rapoartele de activitate ale companiei indică o creștere explozivă a nemulțumirii clienților. Numărul reclamațiilor primite a crescut de la circa 1.220 în 2014, la 2.029 în 2015, la 2.268 în 2016, a trecut de 2.100 în 2017 și a sărit la peste 4.200 în 2018.

Cum a tratat "CFR Călători" problemele semnalate de clienții care îi asigură veniturile? A răspuns la sesizări, la reclamații, a returnat contravaloarea biletelor de călătorie, atunci când a considerat că este cazul și… cam atât. În schimb, serviciile oferite nu s-au îmbunătățit. Dimpotrivă sunt tot mai proaste.



Provizoratul… clientelar


Corpul de control al primului ministru tocmai a finalizat o anchetă la "CFR Călători", care a făcut puțină lumină în mecanismul dezastrului din societatea feroviară. Inspectorii guvernamentali au descoperit o serie de abateri grave de la lege. Iată, în perioada 2017 - 2019, un număr de 22 de persoane au fost numite în consiliul de administrație, prin acordarea unor mandate provizorii, fără finalizarea vreunei proceduri de selecție, încălcându-se prevederile OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă.

Administrarea "CFR Călători" s-a făcut fără indicatori de performanță, care să fie integrați în contractele de mandat încheiate cu membrii consiliului de administrație, fără stabilirea unor obiective și criterii de performanță. Practic, au lipsit instrumentele de evaluare a eficienței activității administratorilor, de măsurare a performanței lor.

Culmea este că, deși mandatul unuia dintre administratori provizorii nu fusese reînnoit, acesta a continuat să fie prezent la ședințele consiliului de administrație, participând direct la adoptarea a șapte decizii, iar prin împuternicit, la votarea a altor patru decizii.

Nu doar conducerea administrativă a companiei este un nesfârșit provizorat, ci și cea executivă. În perioada 2017 - 2019, mandatele directorului general și directorului financiar-contabil au fost provizorii, pe perioade de 4 luni, prelungite până la 6 luni și, în anumite situații, reînnoite. În intervalul amintit, s-au perindat trei persoane în funcția de director general provizoriu și două persoane în cea de director financiar-contabil provizoriu. La fel ca administratorii, nici directorii n-au avut indicatori de performanță și obiective specifice de îndeplinit.

Trebuie arătat că ocolirea OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă și cultivarea provizoratului la desemnarea administratorilor și directorilor companiilor de stat sunt specifice clientelismului politic promovat de guvernarea social-democrată.

Inspectorii guvernamentali au descoperit o serie de anomalii privind structura organizatorică a companiei (existența unor servicii paralele) și mai multe nereguli privind achizițiile publice efectuate de "CFR Călători" (reparații făcute cu întârziere și fără penalități, probleme la contractele de curățenie).

Fără locomotive și vagoane

Ancheta a arătat că situația parcului de locomotive și vagoane al companiei este dezastruoasă. Din cele peste 1.000 unități motoare (locomotive și rame electrice) din inventarul societății, doar 335 de locomotive și 125 de rame și automotoare asigură activitatea de transport feroviar, "CFR Călători" având un deficit de 75 până la 100 de rame și automotoare.

Deficitul parcului activ de vagoane este estimat la 25.000 - 30.000 de locuri. Acum înțelegeți de ce compania vinde mai multe bilete decât locurile pe scaune și în picioare, iar uneori bilete la vagoane inexistente?

În plus, arată raportul, multe dintre vagoanele aflate în exploatare au probleme care împiedică respectarea standardelor de confort și accesibilitate.

Structura parcului de vagoane al "CFR Călători", în august 2019, era următoarea: în parcul activ - 731 vagoane; în parcul inactiv, dar în reparație - 101 vagoane; în parcul inactiv, urmând să fie trimise la reparat - 487 vagoane; în parcul inactiv, având aprobată casarea - 176 vagoane; în parcul inactiv fără vreo specificație - 535 vagoane. Practic, în exploatare au rămas doar 36% din cele 2.030 de vagoane ale companiei.

Numărul unităților motoare și vagoanelor ce pot circula scade pe zi ce trece, pentru că administratorii și directorii provizorii au fost incapabili să ducă la bun sfârșit proiectele de investiții. Astfel, în anul 2017, "CFR Călători" nu a finalizat niciun proiect de modernizare sau achiziție de material rulant, iar în perioada 2018 - 2019, unele dintre proiectele de investiții din acest domeniu au fost realizate parțial sau deloc.

Rezultatele controlului au fost trimise la Direcția Națională Anticorupție, dar am serioase îndoieli că marii vinovați de dezastrul companiei feroviare vor răspunde pentru faptele lor.

XXX

Ce se va întâmpla cu "CFR Călători" de-acum înainte? Va face Guvernul Orban ordine în companie, vor fi relansate investițiile, vor fi achiziționate locomotive, rame și vagoane noi, performante? Când se va circula în condiții de confort și curățenie pe calea ferată? 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5291 secunde