SNC - 120 ani de existență (IV)

Un proiect 100% românesc și recunoașterea Șantierului Naval Constanța pe piața internațională

1060
3
Rândurile de față sunt prilejuite de momentul aniversării a 120 de ani de existență și 10 ani de la privatizarea Șantierului Naval Constanța. În această lungă perioadă de timp, compania a construit și livrat 450 de nave, cu o capacitate totală de 4.866.143 tdw, din care 82 de nave, totalizând 1.984.263 tdw, pentru piața externă. La acestea se adaugă un volum uriaș de lucrări de reparații executate la peste 5.000 de nave.

În anul 2001, când a intrat în procesul privatizării, criza șantierului naval atinsese apogeul. Unitatea se afla în pragul falimentului. Datoriile atingeau cifra de 62 milioane dolari, iar portofoliul de comenzi era gol. Compania era angrenată în litigii de milioane de dolari. Creditorii înaintaseră câteva acțiuni în justiție, prin care cereau lichidarea lui. Ultima solicitare de acest fel venise din partea ICEPRONAV Galați.
Pe data de 11 aprilie 2002, în al 110-lea an de existență al SNC, la ora 12,30, după un adevărat maraton al negocierilor, care a durat peste patru luni, contractul de vânzare-cumpărare a fost semnat de omul de afaceri Gheorghe Bosânceanu, din partea cumpărătorului Resource International SA (din Insulele Marshall), și de ministrul Ovidiu Mușetescu, din partea vânzătorului APAPS.
Finalizarea procesului de privatizare și preluarea efectivă a șantierului de către noul acționar majoritar a mai durat câteva luni, timp în care starea companiei a continuat să se deterioreze. În primul semestru din 2002, la o producție marfă de 412,172 miliarde lei, pierderea totală a companiei se ridica la 106,3 miliarde lei.
Data de 30 septembrie 2002 reprezintă un moment de cotitură în istoria șantierului. Pentru prima oară, acționariatul s-a reunit în noua structură rezultată în urma privatizării. Adunările generale convocate în această dimineață (una extraordinară și alta ordinară) au marcat încheierea lungului și anevoiosului proces de privatizare și au deschis poarta unor transformări profunde.
Pentru SNC, ultimul sosit în familia șantierelor private din România, ținta schimbărilor o reprezenta eliminarea decalajului de productivitate ce îl despărțea de companiile prezente pe piața construcțiilor și reparațiilor de nave. Performant în privința calității, după cum o recunoșteau clienții și publicațiile de specialitate, SNC avea mereu probleme cu respectarea termenelor de livrare, din cauza înapoierii tehnologice și organizării defectuoase a muncii.
Cu noul acționar majoritar la cârmă și un nou management, șantierul a făcut un salt tehnologic de aproape jumătate de secol în doar șase ani. De la tehnica specifică anilor ´60 a trecut la tehnologiile și sistemele tehnologice ale mileniului III. Investițiile de peste 20 de milioane de euro au făcut ca automatizarea și informatizarea să își pună amprenta pe mai toate lucrările, de la cele de sablare, vopsire și sudare până la cele de programare și urmărire a producției, de la furnizarea agenților tehnologici până la gestiunea costurilor.
În paralel cu lucrările de modernizare și retehnologizare, cu reorganizarea managerială, s-a început fabricarea, după un proiect propriu, a seriei de 21 tancuri chimice de 41.000 tdw, destinate pieței externe. Primul dintre ele, "Histria Perla", a fost livrat în noiembrie 2005.
Acesta este printre puținele proiecte sută la sută românești, de mare succes pe piața internațională, realizate de industria noastră națională în ultimii 20 de ani. În 2008, tancul chimic de 41.000 tdw fabricat la SNC a fost declarat cea mai bună navă din categoria ei, de pe piața internațională.
Șantierul constănțean are ambiții mari și proiecte pentru viitorul deceniu. Seria tancurilor chimice de 41.000 tdw va fi urmată de
tancurile petroliere de 50.000 tdw, realizate după un proiect propriu care ține seamă de cerințele pieței actuale.
Nu putem încheia acest serial fără a preciza faptul că în cei 120 de ani de existență, SNC a contribuit la formarea profesională - nu doar pentru sine, ci și pentru multe alte unități din județul Constanța - a peste 30.000 de specialiști: muncitori, maiștri, tehnicieni, ingineri, economiști, sociologi, juriști și medici.


Comentează știrea

Dry Dock
4 octombrie 2012
Hai sa facem reclama!

Cat v-a platit Gheorghe Bosânceanu? Salvatore de la Patria....

surveyor
4 octombrie 2012
tanc 41000tdw

A fost declarat cel mai bun de cine ,autorule ?

Banias
4 octombrie 2012
Rugam conducerea sa-l opreasca!!!

Bai Titza , AJUNGE cu atatea limbi in cur date fam.Bosanceanu !!! De cateva zile o tii tot asa cu SNC-ul ! Mai cauta alte subiecte pe net , mai intreaba-l pe neica nimeni Mihalcioiu sau chiar pe fiul tau de la APC. Vezi ca ai uitat sa ne zici de ferry boat-ul ala care s-a scufundat in Hong Kong ... Te-ai scrantit ori te ameninta vreo restructurare ?!?

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.682 secunde