Traficul de mărfuri pe Canalul Dunăre - Marea Neagră e în continuă creștere

891
Traficul de mărfuri pe Canalul Dunăre - Marea Neagră e în continuă creștere - fondtraficuldemarfuripecanaluldu-1623347389.jpg

Articole de la același autor

Transportul de mărfuri pe apă este mai ieftin, mai sigur și mai prietenos cu mediul înconjurător decât transportul auto și feroviar. Din păcate, în Uniunea Europeană se vorbește mult și se face prea puțin pentru a face Dunărea mai atractivă pentru transportul de mărfuri. În continuare, navigația fluvială are probleme cu asigurarea adâncimilor optime în perioadele de secetă, prea puține din porturile dunărene fiind dotate cu terminale de containere, iar flota de nave portcontainer încă nu s-a născut.

Cerealele și minereurile domină traficul

2021 se dovedește a fi un an bun pentru canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari. „În primele cinci luni, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o creștere semnificativă - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR, în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 14,910 milioane de tone capacitate, cu 4,74% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2020. Au fost transportate 7,352 milioane de tone de mărfuri, cu 9,70% mai mult decât în ianuarie – mai 2020.”


În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 44%. În ianuarie – mai 2020, ponderea lor era de 45%. Pe locurile următoare se situează următoarele grupe de mărfuri: minereuri – 30%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 13%, produse chimice - 7%, metal și produse din metal - 3%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%, mașini și utilaje – 1%.

Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În primele cinci luni din 2021, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări era de 65%. Această reflectă rolul major pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 7,352 milioane de tone de mărfuri derulate în această perioadă, în contul Serbiei au fost transportate 36%. Pentru România, doar 35%, Ungaria - 13%, Bulgaria - 10%, Austria – 2%, Slovacia – 1%, Croația – 1%, Germania – 1% și Republica Moldova – 1%.


În primele cinci luni ale anului 2021, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 10.031 unități navale, din care: 7.038 barje, 1.420 șlepuri, 25 nave fluvio-maritime, 1.545 remorchere împingătoare și 3 nave de pasageri (yacht-uri).

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.

Previziuni


Cum va evolua traficul de mărfuri în următoarele luni? Pe măsură ce pandemia Covid-19 se va domoli ca urmare a vaccinării în masă a populației planetei, economia mondială și comerțul internațional se vor relansa. Astfel că prin porturile de la Dunăre, pe canalele navigabile și prin portul Constanța vor fi tranzitate mai multe mărfuri.

În luna iulie va începe exportul de cereale din noua recoltă, care se anunță a fi foarte bună. Iarna a fost blândă, ploi au fost de ajuns, iar culturile de păioase n-au mai dus lipsă de apă.

Dacă în perioada următoare, fluxurile de mărfuri se vor menține cel puțin la nivelul primelor cinci luni, canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari vor încheia anul 2021 cu un trafic total de 17,645 milioane de tone de mărfuri, depășind astfel recordul istoric de 16,744 milioane de tone, atins în 2019.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.628 secunde