Traficul de mărfuri din portul Constanța plătește tribut pandemiei Covid-19

Luni, 07 Septembrie 2020, 16:44
224
Efectele recesiunii economice generate de pandemia Covid-19 se resimt pe toate mările și oceanele lumii, în toate porturile. La nivel global, fluxurile de produse energetice și cele de mărfuri generale au fost cele mai afectate de încetinirea economiei și de reducerea consumului.

În schimb, transporturile de produse agro-alimentare s-au menținut la un nivel ridicat. În primele șapte luni ale acestui an, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au manipulat împreună 35.223.410 tone de mărfuri, cu 5,42% mai puțin față de aceeași perioadă din 2019. Traficul maritim s-a ridicat la 26.517.940 tone (fiind în scădere cu 6,80%), iar cel fluvial a fost de 8.705.470 tone (mai mic cu 0,95%).

Agricultura susține portul Constanța

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 31.784.114 tone de mărfuri, cu 1,40% mai puțin față de perioada ianuarie - iulie 2019. A influențat pozitiv creșterea cantităților de: cereale (+25,88%), îngrășăminte (+18,74%), petrol brut (+25,12%), produse chimice (+5,36%) și ciment (creștere de 5,42 ori).

În structura traficului nu s-au produs schimbări semnificative. Cerealele și semințele uleioase au reprezentat 44,79% din totalul fluxurilor de mărfuri derulate. Ponderi importante au înregistrat: hidrocarburile (11,42%), mărfurile containerizate (11,40%), îngrășămintele și produsele chimice (9,97%), minereurile și deșeurile metalice (8,93%), cărbunele (5,43%).

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 3.622.675 tone de mărfuri, respectiv 365.519 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 6,56%, în tone, respectiv 7.08%, în TEU.

Midia – în suferință

În lunile ianuarie – iulie 2020, zona petrolieră Midia a derulat un trafic de mărfuri total de 3.240.645 tone, cu 33,39% mai mic decât în aceeași perioadă din 2019. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 87,23% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat un declin de 37,63%, ca efect al reducerii cererii de carburanți.

Surpriza o reprezintă micuțul port Mangalia, care a manipulat 198.651 tone de mărfuri, cu 45,62% mai mult decât în ianuarie - iulie 2019. În structură, cimentul reprezintă 56,53% din traficul total al acestui port, iar produsele petroliere, 41,63%.

Previziuni pesimiste

Evoluția traficului de mărfuri în următoarele luni depinde de relansarea economiei și revenirea vieții sociale la normalitate, pe măsură ce autoritățile vor ridica toate restricțiile.

Portul Constanța suferă un al doilea șoc începând din al doilea semestru al anului, ca urmare a reducerii cantităților de cereale și semințe uleioase pentru export. Seceta extremă a afectat grav culturile de grâu, orz, ovăz și rapiță din România. Se estimează că recolta din acest an este cu 50% mai mică decât în 2019.

Dacă volumul mediu lunar al fluxurilor de mărfuri se va menține cel puțin la nivelul primelor șapte luni, porturile maritime românești vor încheia anul 2020 cu un trafic total de 60.382.988 tone, inferior recordului de 66.603.292 tone realizat în 2019.

x x x

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 141,69 milioane de tone de mărfuri, în scădere cu 2,1% față de perioada ianuarie - iulie 2019. 



Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.2272 secunde