În prezenţa premierului Ludovic Orban

Terminalul de cereale Comvex - cel mai rapid și mai modern din Europa - a fost inaugurat oficial

Joi, 17 Septembrie 2020
770
Nava „Seaboss”, un bulk-carrier cu capacitatea de 55.426 tone, sub pavilion Malta, a acostat în dana 80 a portului Constanța, în noul terminal de cereale Comvex, pentru a prelua 27.000 tone de semințe de floarea soarelui. Privește cu uimire la evenimentele de pe cheu. Oare ce se întâmplă? „Este festivitatea de inaugurare”, îi șoptesc celule gigantice ale silozului.



Iată, a sosit premierul Ludovic Orban! Însoțit de Viorel Panait – directorul general al companiei Comvex și de oficialități locale, face turul de onoare al terminalului. Obiectivele aparatelor de fotografiat și ale camerelor de luat vederi înghit nesățioase imaginile istorice.



Un proiect de succes

Acum e momentul declarațiilor. Viorel Panait ia primul cuvântul. Afirmă: „Credem că este un proiect de succes”. Amintește faptul că, începând din anul 1991, Comvex este terminalul de materii prime siderurgice și de cărbune al României, iar astăzi asigură ritmuri mai mari de operare decât portul Rotterdam.

Noua investiție a companiei, terminalul de cereale Comvex, este și ea un performer de talie internațională, fiind cel mai rapid terminal din Europa, cu o rată de încărcare a navelor de 3.000 de tone pe oră (teoretic 72.000 de tone pe zi), iar aceasta poate fi ridicată la 4.000 tone pe oră, dacă piața o va solicita.



Fermierii români vor avea acces echidistant la terminalul Comvex pentru a-și exporta produsele, anunță Panait.

„A fost un parcurs de aproximativ trei ani până am reușit să ducem la sfârșit acest proiect, cu sprijinul băncilor finanțatoare”, a afirmat directorul general.

Terminalul pune în valoare o infrastructură ce va putea fi valorificată în interesul tuturor. Este vorba de podul de peste Canalul Dunăre - Marea Neagră, de la Km 0 + 550 de metri, autostrada A2, care își descarcă traficul în zona porții nr. 7 a portului Constanța, noua capacitate feroviară din zona fluvio-maritimă, terminalul de barje și terminalul de remorchere, toate realizate cu mari eforturi din partea Administrației portuare.

Panait și-a exprimat dorința ca Guvernul României să sprijine dezvoltarea navigației pe Dunăre, a infrastructurii rutiere și feroviare, astfel încât conectivitatea portului Constanța cu Europa să crească și să fie atrase mai multe fluxuri de mărfuri.



Se deschid noi piețe pentru România

Terminalul este format din 12 celule mari pentru depozitarea cerealelor, 6 celule conice și 6 celule mici, cu o capacitate totală de 200.000 tone. Dispune de două încărcătoare pentru nave, de 1.500 tone pe oră fiecare.

Viteza de descărcare a cerealelor din barje este de 800 tone pe oră. Pentru descărcarea camioanelor sunt organizate două fluxuri, cu două buncăre pe fiecare dintre ele. Împreună, cele două fluxuri asigură o viteză de descărcare de 1.200 tone pe oră.

În cazul trenurilor, viteza de descărcare este de 600 tone pe oră. Terminalul are capacitatea de a descărca șase trenuri pe zi (respectiv 11.000 de tone), în condițiile în care alte terminale din portul Constanța reușesc să descarce doar un singur tren pe zi.

Controlul mărfurilor intrate și ieșite din terminal este asigurat, fără intervenția omului, cu ajutorul a trei laboratoare automatizate – o premieră pentru România.

Directorul general a declarat că, odată cu realizarea acestei investiții se deschid noi piețe pentru România, cele din Taiwan, Indonezia, Thailanda, Filipine.

Investițiile companiei Comvex nu se opresc aici. „În viitor, avem în vedere realizarea unui nou proiect privind introducerea mărfurilor în vrac, respectiv un terminal pentru gaze naturale lichefiate și îngrășăminte”, a anunțat Viorel Panait. 




Susținere pentru investițiile în infrastructura de transport

În cuvântul său, Ludovic Orban a adresat felicitări companiei Comvex pentru moderna investiție, care va juca un rol important în dezvoltarea comerțului exterior al României. Totodată el a menționat și contribuția Guvernului României în asigurarea garanțiilor pentru finanțarea acestui proiect.

Vorbind despre rolul portului Constanța ca poartă estică a Europei, premierul a subliniat faptul că, alături de investițiile în infrastructura portuară, sunt necesare investiții în domeniul feroviar, rutier și fluvial. Guvernul Orban va susține aceste investiții, le va asigura finanțarea, astfel încât să crească competitivitatea portului Constanța. Primul ministru nu a pierdut prilejul de a critica guvernele de stânga care au neglijat aceste investiții. Totodată și-a exprimat speranța că în portul Constanța vor fi realizate, pe viitor, și terminale pentru operarea unor mărfuri cu valoare adăugată mare.



Comvex a îmbogățit harta investițiilor portuare

Lucrările de construcție a terminalului de cereale Comvex au debutat la începutul lunii mai 2017, investiția de 56 milioane de euro (inclusiv TVA) fiind finanțată de un consorțiu de bănci format din Raiffeisen Bank și EximBank. Noul terminal va putea încărca nave cu capacitate totală de până la 120.000 tdw, astfel că va lega portul Constanța cu cele mai importante piețe de export pentru cereale din Asia și SUA.

La data de 8 noiembrie 2019, în județul Constanța erau autorizate 81 de silozuri și 256 de magazii de cereale cu o capacitate totală de 3.557.966 tone. Cele mai mari și mai moderne silozuri și magazii pentru cereale și plante tehnice sunt amplasate în portul Constanța. Potrivit datelor prezentate pe site-ul Ministerului Agriculturii, acesta deține o capacitate de depozitare autorizată de 1.547.000 tone, reprezentând 43,48% din cea a județului și peste 5% din cea a țării. Mai mult de două treimi din această infrastructură portuară, este tânără și modernă, fiind realizată în ultimii 20 de ani.

Harta investițiilor portuare s-a schimbat în anul 2020, odată cu intrarea în exploatare a silozului de 200.000 tone, construit de compania Comvex.




Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.1882 secunde