Statul român mimează grija față de lupii de mare

1700

Articole de la același autor

• România a ratificat, în urmă cu șase ani, Convenția internațională privind munca și viața pe mare, dar nu o aplică

Înființată în 1948, Organizația Maritimă Internațională este o agenție a ONU cu responsabilități în domeniul siguranței și securității navigației și a prevenirii poluării de către nave. În prezent, are 171 state membre, la care se adaugă trei state, membri asociați. România a devenit membru cu drepturi depline în 1965.


Responsabilitatea IMO este uriașă, dacă ținem cont de faptul că 90% din comerțul mondial se desfășoară pe mare. În ultima jumătate de secol, IMO a adoptat circa 30 de convenții, protocoale și acorduri internaționale.

Printre cele mai recente acte normative promovate de IMO se numără Convenția internațională privind munca și viața pe mare MLC - 2006, care se aplică din data de 20 august 2013. Actul normativ are drept principal scop protecția marinarilor și eliminarea dumping-ului social de pe piața forței de muncă marinărești.



Complicele rechinilor din shipping

Statul român ar trebui să aibă grijă, ca de ochii din cap, de lupii de mare și să le apere drepturile consfințite prin reglementări internaționale, dar nu o face. Din contră, manifestă o rezistență condamnabilă la punerea în practică a Convenției internaționale privind munca și viața pe mare MLC 2006, demonstrând că puțin îi pasă de soarta marinarilor români.

Țara noastră a devenit parte a convenției cu mare întârziere. Abia pe 21 august 2015 a fost publicată, în „Monitorul Oficial”, Legea nr. 214 de ratificare a actului normativ internațional. Dar de atunci și până astăzi nu s-a grăbit să o pună în practică. Statul român s-a comportat de parcă ar fi complicele rechinilor din shipping-ul internațional, care au escrocat mii de navigatori români.




O „scăpare” legislativă

Fără norme de aplicare, legea de ratificare a Convenției MLC 2006 este o hârtie fără valoare, nu are nicio putere. Pe 30 august 2017, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică, pentru prima oară, proiectul hotărârii de guvern privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 214 din 2015. Abia atunci s-a descoperit că respectiva lege era incompletă. Nu prevedea – așa cum impune Constituția - modalitatea de aplicare. Trecuse printr-un mecanism complex de avizare, mai întâi la inițiatorul ei, Ministerul Transporturilor, apoi la Ministerul Justiției, Guvern, comisiile pentru transporturi ale Senatului și Camerei Deputaților, dar nimeni n-a observat omisiunea.

„Scăparea” a fost observată și îndreptată abia după trei ani. Pe 11 februarie 2020 a fost publicată în „Monitorul Oficial”, Ordonanța de urgență nr.18/2020, în care, la articolul 3, se precizează că: „Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor va elabora și va supune spre aprobare Guvernului, prin hotărâre a Guvernului, norme metodologice de punere în aplicare a prevederilor Legii nr. 214/2015 pentru ratificarea Convenției privind munca în domeniul maritim (MLC 2006)".



O retragere „cu cântec”

Au mai trecut nouă luni de la modificarea legii și, pe 25 noiembrie 2020, Ministerul Transporturilor a pus, din nou, în dezbatere publică proiectul de HG pentru aprobarea respectivelor norme. Dar de atunci nu s-a mai auzit nimic de soarta proiectului.

Întrebând în dreapta și-n stânga, am aflat că documentul ar fi fost retras din circuitul de avizare din cauza unor influențe străine de interesul marinarilor și de spiritul Convenției MLC 2006, influențe care ar fi generat discuții în structurile ministerului.

Un lucru este clar: faptul că în decurs de șase ani de la adoptarea legii de ratificare, Ministerul Transporturilor nu a reușit, din multiple cauze (indolență, incompetență, interese obscure), să adopte normele de aplicare a prevederilor Convenției MLC 2006, demonstrează că statului român puțin îi pasă de soarta navigatorilor.

SLN încă nu și-a pierdut speranța

Sindicatul Liber al Navigatorilor încă mai speră că statul își va îndeplini obligațiile față de marinari. „Așteptăm ca Ministerul Transporturilor să înainteze Guvernului proiectul de act normativ pentru adoptarea normelor metodologice ale MLC 2016. Convenția a fost ratificată de România printr-o lege în care se arată că normele de aplicare vor fi adoptate prin hotărâre de guvern. Așteptăm ca actul normativ să fie adoptat, publicat în și prevederile convenției să fie aplicate”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu - președintele SLN și șef al Inspectoratului ITF România.





Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.931 secunde