Șocul viitorului la bordul navelor. Inteligența artificială ia locul lupilor de mare

2422

Articole de la același autor

Shipping-ul internațional se confruntă cu ceea ce scriitorul și futurologul american Alvin Toffler numea șocul viitorului. Pentru generații întregi de navigatori, dar și de armatori, viitorul a venit prea repede, găsindu-i nepregătiți și incapabili să se mai adapteze.

Invazia tehnologiilor de vârf, a automatizărilor și echipamentelor cibernetice a schimbat conținutul activităților de pe punțile navelor și din compartimentele mașini.

„Există o nevoie din ce în ce mai acută ca navigatorii să beneficieze de o pregătire specială pentru a putea înțelege și manipula cantitățile mari de date produse la bordul navelor”, atenționa Uniunea Internațională a Asiguratorilor Maritimi încă din 2018.

Prezentând cele mai recente statistici, organizația avertiza că frecvența coliziunilor navale a crescut odată cu introducerea tehnologiei moderne. Drept urmare, s-a arătat preocupată de „capacitatea echipajelor de a gestiona tehnologia de vârf și de a asimila cantități tot mai mari de date".

Este un fapt cunoscut științific că învățământul a fost dintotdeauna un sistem social relativ conservator. Iar cel marinăresc n-a făcut niciodată excepție. De fiecare dată, noile tehnologii navale au apărut pe lume cu destul timp mult înainte de a deveni obiect de studiu și a fi învățate în școlile de marină.

Era navelor autonome

Viitorul s-a accelerat. Astăzi, Inteligența artificială și roboții se pregătesc să înlocuiască omul de la bordul vapoarelor. Ziua când navele autonome vor împânzi mările și oceanele lumii nu este prea departe. Compania Rolls-Royce lucrează de câțiva ani la acest proiect, lansarea prototipului fiind prevăzută pentru anul 2030. Norvegia a înființat în 2017 o zonă de testare pentru navele cu auto-navigație, iar marii constructorii și operatorii de nave din Japonia s-au asociat pentru a realiza, până în 2025, nava autonomă.

În anul 2020, Grupul Hyundai din Coreea de Sud a instalat sistemul de navigație autonomă pe o navă de mare tonaj aflată deja în exploatare. Este primul proiect de acest fel din industria navală mondială. Pe un bulk-carrier de 250.000 de tone al companiei SK Shipping a fost instalat HiNAS - un sistem avansat de asistență pentru navigație, care a fost dezvoltat în colaborare de Hyundai Heavy Industries și Institutul de Știință și Tehnologie Avansată din Coreea (KAIST). Folosind inteligența artificială și alte tehnologii, HiNAS recunoaște automat navele din jur, analizează informațiile, determină riscul de coliziune și alertează în caz de pericol. Chiar în condițiile lipsei de vizibilitate, pe timp de noapte sau de ceață, camerele infraroșii analizează și furnizează informații precum locația și viteza obstacolelor.

IMO pregătește terenul

Organizația Maritimă Internațională se pregătește, de pe acum, să reglementeze modul de desfășurare a navigației autonome. N-ar vrea să fie surprinsă nepregătită de schimbările tehnologice. Concluzia grupurilor de lucru care au analizat toate aspectele privind navele autonome este că, începând din anul 2022, va începe testarea lor în mai multe variante:

- nava cu suport automat al operațiunilor și deciziilor, având navigatori la bord, care operează și controlează sistemele și funcționarea lor. Unele operațiuni sunt automatizate;

- nava controlată din alte locații, având navigatori la bord;

- nava controlată din altă locație, fără navigatori la bord;

- nava complet autonomă, sistemul său de operare fiind capabil să ia decizii și să-și stabilească singur acțiunile: încărcare, descărcare, manevre portuare, navigație, cooperare cu operatorii, agenții și autoritățile portuare, cu serviciile de remorcaj și pilotaj.

Planul strategic al MO (2018 - 2023) are o direcție strategică cheie pentru „Integrarea tehnologiilor noi și avansate în cadrul de reglementare”. Aceasta implică asigurarea unui echilibru între beneficiile derivate din tehnologiile noi și avansate, cerințele privind siguranța navigației și securitatea, protecția mediului și facilitarea comerțului internațional, costurile potențiale pentru transportul pe apă.

Echipaje de… uscat

Ce motive are industria shipping-ului să susțină proiectul navelor autonome? În primul rând – spun armatorii – navele fără echipaje vor face să dispară principala cauză a accidentelor pe mare: eroarea umană. Pe de altă parte, companiile de navigație nu se vor mai confrunta cu problema lipsei de echipaje calificate pentru a opera echipamente de bord din ce în ce mai sofisticate.

Spre deosebire de oameni, care stau la bord timp de 24 de ore, dar lucrează, în mod normal, opt - zece ore, echipamentele navelor autonome „muncesc” fără pauze, fără să aibă nevoie de timp de odihnă și concedii.

Unde mai pui că se vor economisi mulți, foarte mulți bani. Vor fi eliminate nu doar costurile cu salariile, ci și toate celelalte cheltuieli cu echipajele: taxele cerute de agenții portuari, cheltuielile cu transportul navigatorilor de acasă la navă și înapoi, cele cu vizitele medicale, cu pregătirea profesională, cu echipamentul de lucru și protecție, cu hrana, apa de băut și igiena personală și câte și mai câte.

Pe de altă parte, construcția navelor va fi mai simplă și mai rapidă. Un vas fără echipaj nu are nevoie de cabine, toalete, bucătărie, zone de depozitare a alimentelor și a lenjeriei, instalații de climatizare a cabinelor, tancuri de apă potabilă și menajeră.

Echipajele de la bord vor fi înlocuite de echipe de pe uscat, care vor dirija de la distanță mai multe vase. Astfel, forța de muncă din shipping va fi mai eficient utilizată. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.5504 secunde