Situaţie tragică! Ofițerul Sorin Vedeanu, prizonier în Djibouti, la bordul unei nave abandonate

Miercuri, 04 Noiembrie 2020
4397
De-a lungul a trei decenii, în calitate de ziarist specializat în domeniul shipping-ului, am prezentat, în ziarul „Cuget Liber”, zeci de cazuri de nave și echipaje abandonate, dar parcă niciunul dintre ele nu a fost mai cutremurător decât cel pe care îl voi prezenta acum.



Arestate pentru datorii


Bulk-carrier-ele „Ptolemeos” (cu capacitatea de 45.712 tdw, construit în 1995) și „Arybbas” (46.676 tdw, 1996) sub pavilion Liberia au făcut escală în Djibouti, în data de 15 septembrie 2019, venind din Jeddah South. Potrivit Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF), autoritățile statului Djibouti le-au reținut din cauza datoriilor de peste 10 milioane de dolari, pe care se presupune că managerul celor două nave, o companie grecească, le-ar avea față de bănci și furnizori. Pentru recuperarea creanțelor a fost deschisă o acțiune în Justiție, procedură ce durează de luni de zile. Odată cu arestarea navelor, armatorul și-a luat mâna de pe ele. Echipajele celor două bulk-carriere au rămas în grija cluburilor de asigurare, care urmau să le achite salariile pe patru luni, repatrierea și aprovizionare cu alimente.

În temeiul Ordonanței nr. 15/20 din data de 5 martie 2020, Tribunalul din Djibouti a decis vânzarea navelor. Licitația programată pe 12 mai în sala de ședințe a Autorității Porturilor și Zonelor Libere din Republica Djibouti, a fost un fiasco.

Ostaticii solicită ajutor internațional

Între timp, situația navigatorilor de la bordul celor două bulk-carriere aflate în zona de ancoraj s-a complicat. Autoritățile din Djibouti, având nevoie de prezența marinarilor la bordul lor pentru a le menține în siguranță, le-au interzis să părăsească navele, dar n-au făcut nimic pentru a-i ajuta să supraviețuiască.

Navigatorii s-au trezit că sunt, efectiv, prizonierii statului Djibouti și, disperați, au apelat la sindicatele naționale și la ITF. La rândul lor, acestea s-au adresat guvernelor și organismelor internaționale: Organizația Maritimă Internațională, Organizația Internațională a Muncii, Uniunea Europeană și Organizația Națiunilor Unite. În urma numeroaselor intervenții, statul Djibouti a permis câteva repatrieri.

Din corespondența Organizației Internaționale a Muncii aflăm că pe data de 7 noiembrie 2019 au fost repatriați 12 navigatori filipinezi, cheltuielile fiind suportate de un club de asigurări P&I. La cererea Guvernului elen, pe 29 februarie 2020, a fost repatriat un șef mecanic grec, iar pe 27 aprilie, un alt ofițer grec. În sfârșit, pe 22 august, un membru al echipajului lui „Ptolemeos”, care era bolnav a fost debarcat și transportat la aeroport.

În prezent, la bordul navei „Arybbas” se află nouă marinari filipinezi, iar pe „Ptolemeos, opt sri lankezi (care au venit în locul filipinezilor repatriați în noiembrie 2019, dar nu au asigurare P&I) și un român - secundul Sorin Vedeanu. Cel puțin doi marinari au probleme grave de sănătate.

De 17 luni, pe navă

Adrian Mihălcioiu, liderul SLN și șef al Inspectoratului ITF România, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, următoarele: „Secundul Sorin Vedeanu, din Constanța, este prizonier pe bulk-carrier-ul . O serie de instituții, printre care Organizația Maritimă Internațională, Organizația Internațională a Muncii, Uniunea Europeană, autoritățile române, ambasadele și consulatele țării noastre din acea zonă au cerut repatrierea lui. Autoritățile din Djibouti refuză să-i dea drumul acasă motivând că fără echipaj la bordul vasului ar fi pusă în pericol siguranța navigației.

Este doar un pretext având în vedere că nava aflată în ancoră nu mai este guvernabilă iar motorul principal nu mai funcționează. În aceste condiții, prezența echipajului la bord este inutilă. Autoritățile din Djibouti au anumite interese, acesta fiind motivul real pentru care nu se permite debarcarea echipajului. Românul este de 17 luni la bord și nu există nicio speranță că va fi eliberat în viitorul apropiat. Este bolnav și are nevoie de îngrijire medicală. Medicul trimis la bord de autoritatea locală l-a declarat sănătos, deși are tensiunea arterială 21 cu 11.

Hrana ofițerului român este asigurată de un club de asigurări P&I, dar din alimentele trimise primește foarte puțin, restul ajungând la ceilalți membri ai echipajului, care nu sunt asigurați. Practic, românul este ținut prizonier pentru ca întregul echipaj să beneficieze de pe urma lui de hrană, combustibil și încălzire pe navă. În curând, va veni anotimpul musonilor. Dacă nava va polua, pentru că cei de la bord sunt în imposibilitatea de a interveni, autoritățile vor aresta echipajul.”

O atitudine criminală

Potrivit înscrisurilor Organizației Internaționale a Muncii: „Autoritățile din Djibouti au împiedicat, în mod constant, furnizarea de îngrijiri medicale, au obstrucționat procesul de repatriere, au făcut cereri nerezonabile care constau într-un schimb de ostatici, prin care navigatorii marini abandonați să fie schimbați cu echipaje de înlocuire. Procedurile de arestare lasă mult de dorit și, din motive cel mai bine cunoscute instanțelor, creditorilor legitimi li s-a refuzat accesul la procedura de arestare.”



Pagina a fost generata in 0.251 secunde