Silozurile de cereale au invadat portul Constanța

1451
Silozurile de cereale au invadat portul Constanța - silozuriledecerealeauinvadatport-1580246106.jpg

Articole de la același autor

Agricultura este singurul pariu câștigat de România în ultimii 30 de ani. Potrivit statisticilor Uniunii Europene, țara noastră este cel mai mare exportator de porumb, boabe de soia și semințe de floarea-soarelui din UE și al doilea mare furnizor de grâu și de orz în spațiul extracomunitar. 


Între 1 iulie 2019 și 19 ianuarie 2020, România a exportat peste 3 milioane de tone de grâu (dintr-o producție de aproximativ 10 milioane de tone), 1,7 milioane tone de porumb (din 16,8 milioane tone), 127.000 tone de boabe de soia și 131.300 tone de semințe de floarea-soarelui. 


Rezultatele actuale ale agriculturii românești sunt încă departe de posibilitățile reale. Producțiile ar putea crește de două-trei ori cu ajutorul irigațiilor, al tehnologiilor agricole avansate și al investițiilor în mașini și utilaje noi. 


Creșterea de la an la an a recoltelor i-a obligat pe angrosiștii și operatorii de cereale și plante tehnice să investească în construcția de noi spații de depozitare, în modernizarea celor vechi. În anul 2010, județul Constanța deținea 176 silozuri și magazii de cereale, cu o capacitate totală autorizată de 2.037.592 tone, reprezentând 12,57% din infrastructura de depozitare națională.


După un deceniu, numărul unităților de depozitare aproape s-a dublat, iar capacitatea lor a crescut cu 75%. La data de 8 noiembrie 2019, în județul Constanța erau autorizate 81 de silozuri și 256 de magazii de cereale cu o capacitate totală de 3.557.966 tone. 


Alte 18 silozuri cu o capacitate totală de 108.258 tone se aflau în construcție. 
Cele mai mari și mai moderne silozuri și magazii pentru cereale și plante tehnice sunt amplasate în portul Constanța. Potrivit datelor prezentate pe site-ul Ministerului Agriculturii, acesta deține o capacitate de depozitare autorizată de 1.547.000 tone, reprezentând 43,48% din cea a județului și peste 5% din cea a țării. 
Mai mult de două treimi din această infrastructură portuară este tânără și modernă, fiind realizată în ultimii 20 de ani. 


Harta silozurilor portuare 
Dar să vedem cum arată harta capacităților de depozitare portuară. Străvechiul siloz construit de inginerul Anghel Saligny în zona de nord a portului este împărțit între doi proprietari. Astfel, Niva Prod Com deține în dana 18 o capacitate de 66.000 tone, iar Silo Port, în dana 17, restul de 30.000 tone. În danele 54, 55, 57, 60, 62, 62/4, compania Chimpex dispune de capacități de depozitare mai vechi sau foarte noi, ce totalizează 346.000 tone. La rândul ei, compania Socep are autorizate magazii pentru grâne în danele 35 - 37 și 41 - 43, cu capacitatea de 133.000 tone. 


Pe digul de nord, la dana gabare, se situează terminalul Canopus, intrat în exploatare în 2006. Are o capacitate de depozitare de 110.000 tone. Magazii de cereale mai dețin și companiile: Umex - 15.000 tone, SICIM - 20.000 tone, Frial - 25.000 tone. 
Printre cele mai noi investiții din zona de nord a portului se numără și cele ale companiilor United Shipping Agency și North Star Shipping. Acestea dispun de silozuri și magazii cu capacitatea totală de 278.000 tone, respectiv 313.000 tone. 
În zona de sud a portului Constanța, pe molul 1S, dana 114, se află silozurile companiei Silotrans, cu capacitatea de 100.000 tone. Terminalul a fost pus în funcțiune în 1998. Barter Port Operator (în dana PL 7) dispune de spații de depozitare pentru 105.000 tone de cereale, iar în zona Midia a portului Constanța, firma Midia Năvodari are o magazie de 6.000 de tone. 
Harta investițiilor portuare se va schimba în anul 2020, odată cu intrarea în exploatare a silozului de 200.000 tone, din dana 80, construit de compania Comvex, cel mai mare operator de materii prime siderurgice din portul Constanța. 


Este excedentară infrastructura cerealieră? 
Se pune întrebarea: este prea mică sau prea mare capacitatea de depozitare din silozurile și magaziile portuare? Dacă acestea ar servi doar exportul românesc, capacitatea ar fi excedentară. Dar prin terminalele de grâne ale portului Constanța se derulează și exporturile agricole ale Serbiei, Ungariei și Bulgariei. 


În 2010, când portul Constanța avea o capacitate totală de depozitare de 926.600 tone, traficul total de cereale și plante tehnice a fost de 13.821.845 tone. În 2019, prin magaziile și silozurile portuare, a căror capacitate a ajuns la 1.547.000 tone, s-au derulat 23.470.408 tone de cereale și semințe uleioase. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 4.3813 secunde