Schimbări spectaculoase pe piața containerelor de la Marea Neagră

607
Schimbări spectaculoase pe piața containerelor de la Marea Neagră - schimbarspectaculoase-1522856164.jpg

Articole de la același autor

În anul 2008, piața transportului de mărfuri containerizate de la Marea Neagră era dominată autoritar de portul Constanța, care înregistrase un trafic de 1,38 milioane TEU (containere standard). La acea vreme, portul românesc juca rolul de platformă nde distribuție pentru porturile din regiune, în principal din Ucraina. 


Constanța devenise un model de urmat pentru celelalte porturi, care s-au apucat să investească în capacități de operare a containerelor, în creșterea adâncimilor, pentru a putea primi nave portcontainer de mare capacitate.


Din cauza concurenței dure a porturilor din Ucraina, Rusia, Bulgaria și Georgia, dar și a neputinței autorităților din România de a asigura o infrastructură rutieră și feroviară rapidă pentru fluxurile de containere, portul Constanța și-a pierdut supremația, fiind nevoit să cedeze cote tot mai mari de piață. În anul 2017, traficul total de containere (pline și goale) a fost de numai 586.141 TEU.


În cele ce urmează, vom prezenta evoluția pieței transportului maritim de mărfuri containerizate din zona Mării Negre, în anul 2017, și locul ocupat de țara noastră.


Potrivit unui studiu realizat de InformAll (un grup de consultanți și cercetători din domeniul shipping-ului), terminalele de containere din porturile Mării Negre, din Ucraina, România, Rusia, Georgia și Bulgaria, au manipulat împreună 2.752.709 TEU (containere standard), în anul 2017 (inclusiv containerele goale, cu excepția transbordării). 


Dintre acestea, 73,13%, respectiv 2.013.048 TEU, reprezintă containerele pline, iar cele goale 26,87%. Față de anul 2016, numărul containerelor încărcate cu mărfuri a crescut cu 12,74%.


În 2017, toate țările din regiunea Mării Negre au înregistrat o creștere a cifrei de afaceri din manipularea containerelor încărcate. Sporurile cele mai mari au fost consemnate de Rusia și Georgia: 22,06%, respectiv 17,61%. Pe locurile următoare, în topul creșterii cifrei de afaceri, s-au plasat: Ucraina - cu 8,90%, Bulgaria - cu 8,12% și România - cu 7,60%.


Ucraina a operat 580.754 TEU pline (+8,90% față de 2016), Rusia - 543.106 TEU pline (+22,06%); România - 480.206 TEU pline (+7,60%); Georgia - 229.619 TEU pline (+17,61%); Bulgaria - 179.363 TEU pline (+12,74%);


În totalul containerelor încărcate, importurile au avut o pondere de 54,28%, iar exporturile, de 45,72%. Volumul exporturilor de containere din cele cinci țări a crescut cu 5,99% față de 2016. Rusia a înregistrat cea mai mare creștere a volumului exporturilor de containere pline - 18,10%, fiind urmată de România - cu un salt de 7,09%, Georgia - cu 5,99% și Bulgaria - cu 5,80%. În schimb, Ucraina a înregistrat o scădere cu 2,47%. 


Importul de containere pline, la nivel regional, a crescut cu 19,13%, în principal datorită creșterii volumului importurilor rusești și ucrainene de 24,81%, respectiv 22,92%. Volumul importurilor din Georgia a crescut cu 19,72%, din Bulgaria, cu 10,93%, iar din România cu 8,40%.


În 2017, cele cinci țări au avut următoarele cote de piață din totalul containerelor încărcate în zona Mării Negre: Ucraina - 28,85%, Rusia - 26,98%, România - 23,85%, Georgia - 11,41%, Bulgaria - 8,91%.


Iată cum arată clasamentul primelor cinci terminale de containere din regiune, după volumul total de containere manipulate în 2017:
• DPWorld, din portul Constanța, se menține pe primul loc; 
• APMT din portul Poti, Georgia, a urcat de pe locul al treilea pe locul doi; - pe locul al treilea a ajuns NUTEP, din portul Novorossiysk, Rusia, venind de pe locul patru; 
• CTO Ucraina, din portul Odessa, a coborât de pe locul al doilea pe locul patru; 
• NLE, din portul Novorossiysk, Rusia, a rămas pe locul cinci. 
Toate aceste terminale au înregistrat o creștere a volumului de containere manipulate în 2017 față de anul 2016.


În topul principalelor companii de transport al mărfurilor containerizate din regiune, pe poziția de lider se menține compania MAERSK. Este urmată de transportatorii MSC, ARKAS, COSCOCS și CMA CGM. Compania ARKAS a depășit CMA CGM, devenind cel de-al treilea transportator din regiune. Datorită fuziunii dintre CSCL și COSCO, transportatorul unificat a devenit al patrulea cel mai mare transportator la Marea Neagră. Împreună, cei cinci transportatori controlează 73,38% din piața Mării Negre.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4878 secunde