S-a terminat! Un colos al industriei românești TRAGE OBLOANELE

821
S-a terminat! Un colos al industriei românești TRAGE OBLOANELE - electroputere-1574274573.jpg

Articole recomandate

Electroputere Craiova se va închide în luna decembrie, când ultimii angajați vor finaliza cea din urmă comandă - reparația unui transformator de 440 MVA pentru Centrala de la Cernavodă, care a fost executat tot aici, în urmă cu mai bine de 30 de ani, iar acum a fost adus la reparat.

"În iunie 2019, am fost anunțați că se va restructura personalul existent și va rămâne o formulă restrânsă. După ce s-au dat primele preavize în luna iunie, la Divizia Motoare Electrice, a urmat a doua înștiințare de disponibilizare prin care ne-au anunțat că se închide activitatea operațională, deci activitatea de producție. Ceva era de bănuit, deoarece din 2019 nu s-au mai luat contracte noi, pentru ca personalul existent să poată lucra și să își ia salariile. Motivele au fost pierderile pe care Electroputere le-a generat din activitatea de producție, care au crescut în fiecare an, la 8-9 milioane de euro ș.a.m.d.. E un singur produs la care se lucrează acum, un transformator de 440 MVA pentru Centrala de la Cernavodă, care a fost executat tot în Electroputere acum 30 și de ani și acum a venit la reparat. A mai fost un transformator de 280 MVA pentru Grecia, dar s-a renunțat la acesta. Cum se termină acest transformator, cum vor primi preavize angajații care l-au executat", a declarat liderul Sindicatului Electroputere Craiova, Cătălina Tibeică.

Potrivit sursei citate, când a început ultimul val de disponibilizări, erau 555 de persoane, din care s-au disponibilizat în primă fază 296 și acum se disponibilizează diferența, și personal muncitor și personal TESA.

În fază inițială, Electroputere a avut patru divizii: aparataj-electric, care s-a desprins de Electroputere și a fost preluată de unul dintre foștii directori, care a și plecat din fabrică, Divizia de Mașini Electrice Rotative, Divizia de Transformatoare și Divizia de locomotive, care acum câțiva ani a fost preluată de Gruia Stoica, iar reparațiile de locomotive se fac la Reloc, firmă aflată peste drum de Electroputere. Înainte de iunie 2019 au fost disponibilizări colective, adică persoanele care au dorit să plece au plecat voluntar cu plăți compensatorii, cum pleacă și ultimii angajați, în funcție de vechime, adică un coeficient de 0,2 salarii la anul de muncă.

Angajații care au mai rămas susțin că inițial pentru ei a fost un șoc când au văzut că nu se mai iau contracte, deși piață exista, inclusiv pe intern. Numai pentru fosta Electrica, ce își reface rețeaua, a avut comandă de circa 100 de transformatoare, însă patronul a continuat să trimită pentru plata salariilor și a celorlalte cheltuieli circa două milioane de euro lunar.

Fondată la 1 septembrie 1949 și destinată producției de utilaj electrotehnic greu, numele "Electroputere" este legat de realizarea sistemului energetic românesc și modernizarea sistemului feroviar și urban. Primele transformatoare de forță au fost realizate în concepție proprie începând cu anul 1951, producția de transformatoare dezvoltându-se atât prin creșterea puterii nominale, cât și prin folosirea de materiale noi pentru miezuri magnetice. În perioada 1960-1965 se diversifică producția și se achiziționează licența ELIN Austria pentru autotransformatorul de 200 MVA și licența ASEA Suedia pentru transformatorul locomotivei electrice.

Etapa 1965-1975 este caracterizată prin reorganizarea fabricației de transformatoare, construcții de noi hale de fabricație și realizarea cu forțe proprii a transformatoarelor de 400kV și de 400MVA. Primul transformator de 440MVA, cel mai mare livrat în România, a fost construit în 1987 pentru Centrala Nucleară Cernavodă.

În perioada 1949-1960 au fost produse locomotive electrice de mină și de tramvaie, iar din 1960 s-a trecut la fabricația de locomotive Diesel electrice fabricate timp de 15 ani sub licența BBC Elveția și a locomotivelor electrice de 4100 kW sub licența ASEA Suedia, după care au fost integrate complet și au căpătat eticheta "fabricat în România". După anul 1989, activitatea fabricii de locomotive a fost axată pe modernizarea și reparația capitală a locomotivelor tip LDE 2100 CP și a locomotivelor electrice de 5100 kW.

Fabricația de mașini electrice rotative a început în anul 1950, asimilându-se peste 400 de tipuri de mașini electrice. Pe baza cercetării proprii, precum și a introducerii în fabricație a unor licențe de la BBC și ASEA, în perioada 1965-1970 s-a extins clasa de izolație ‘F' la întreaga fabricație, Electroputere fiind printre primele firme din Europa în acest domeniu. În perioada 1980-1985 s-au asimilat și executat, pe bază de licență General Electric Canada și Ansaldo Italia, motoare electrice pentru centrale nucleare.

Datorită unui însemnat volum de investiții, cooperării cu firme de prestigiu din Elveția, Suedia, Franța, Germania și Italia, precum și a eforturilor unui mare număr de specialiști, marca Electroputere a devenit cunoscută în peste 100 de țări de pe toate meridianele globului.

Din 1991, s-a constituit în societate pe acțiuni și a intrat într-un proces de restructurare care a constat, în cea mai mare parte, în concedieri masive de personal. După mai multe încercări eșuate, Electroputere a fost privatizată în luna noiembrie 2007, pachetul majoritar de acțiuni de 86,28% fiind cumpărat de la statul român de firma saudită Al-Arrab Contracting Company Limited cu 2,34 milioane euro. Chiar dacă la cumpărare reprezentanții firmei saudite au anunțat că nu vor vinde terenul, ci vor dezvolta activitatea fabricii, la sfârșitul anului 2011 au vândut dezvoltatorului imobiliar K&S Developments circa 12 hectare de teren din curtea societății cu un preț vehiculat de 30 milioane euro, unde a fost ridicat un mall care poartă numele de ElectroputereParc. (Sursa: Agerpres)

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Vineri, 14 Decembrie 2018
Stire din Economie : Pulsul economiei
Luni, 05 Noiembrie 2018
Stire din Economie : Pulsul economiei
Vineri, 24 August 2018
Stire din Economie : Industria nu dă semne de revenire
Luni, 13 August 2018
Stire din Economie : Știri din industriile mării
Luni, 13 August 2018
Stire din Economie : Economia pe scurt
Pagina a fost generata in 0.3994 secunde