Reguli noi pentru transportatori. Clarificările, cuprinse într-un ghid elaborat de britanici

Duminică, 10 Ianuarie 2021
332
La 1 ianuarie 2021, Regatul Unit al Marii Britanii (UK) a părăsit Uniunea Europeană (UE) şi totodată piaţa unică şi uniunea vamală. Pentru a limita cât mai mult schimbările care intervin de aici, anul trecut, cele două părţi au negociat termenii unui nou „Acord comercial şi de cooperare” pentru a reglementa relaţiile viitoare. Astfel, la 24 decembrie 2020 s-a ajuns la un acord de principiu.

Printre schimbările majore care vor avea loc între Uniunea Europeană şi Regatul Unit sunt cele legate de sfârşitul perioadei de liberă circulaţie a persoanelor, a mărfurilor dar şi a serviciilor. De la 1 ianuarie 2020, acordul stabileşte noile coordonate ale cooperării economice între UE şi UK. Transporturile reprezintă unul dintre sectoarele importante ale acordului comercial, fiind o sursă esenţială de beneficii economice între cele două părţi. În fiecare an se deplasează aproximativ 210 milioane de pasageri şi sunt transportate în jur de 230 de milioane de tone de mărfuri. De la 1 ianuarie 2021, transportatorii trebuie să respecte standardele convenite în materie de siguranţă şi condiţii de muncă.

Ghidul transportatorilor rutieri şi al şoferilor profesionişti

În acest sens, pentru a veni în sprijinul transportatorilor rutieri şi a şoferilor profesionişti, autorităţile britanice au publicat un ghid privind transportul de mărfuri între UK şi UE. Ghidul explică ce documente au nevoie şoferii şi transportatorii comerciali, care sunt procedurile de control la frontiere şi noile reguli care trebuie respectate. Transportatorii din UE, cât şi cei din UK, pentru a putea lucra au nevoie, în primul rând, de un Certificat de Competenţă Profesională (CPC) valabil. Pe lângă CPC conducătorii auto din UK dacă vor să se deplaseze în UE au nevoie şi de un permis CEMT (permis de transport internaţional). Conducătorii auto profesionişti dacă vor să lucreze în continuare în UK vor avea nevoie, de la 1 ianuarie de un CPC britanic. Iar dacă un şofer britanic vrea să se angajeze la o companie din UE va avea nevoie de un CPC european. Totodată, şoferii profesionişti comerciali vor putea efectua operaţiuni de transport marfă către şi din orice punct al teritoriului celeilalte părţi, cu condiţia să îndeplinească standardele acordului. De asemenea, vor putea efectua două operaţiuni suplimentare pe teritoriul celeilalte părţi, dintre care doar o operaţiune de cabotaj (adică, pot transporta marfă într-un alt stat, chiar dacă nu au sediul social în ţara respectivă) pentru transportatorii britanici. Astfel se elimină posibilitatea curselor în gol la întoarcere. Acordul mai prevede şi drepturi depline de tranzit, dar vor fi solicitate garanţii pentru taxele şi obligaţiile vamale. În acest caz transportatorii rutieri vor putea folosi în continuare carnetele TIR (document cu valoare de tranzit vamal), prin care se garantează plata taxelor vamale a mărfurilor transportate. Înainte de 1 ianuarie 2021, operatorii economici care efectuează operaţiuni vamale în Regatul Unit, inclusiv firmele de transport rutier, a trebuit să obţină un număr EORI valabil în UE (RO EORI), dar şi EORI valabil în UK (GB EORI). Şoferii profesionişti care trec prin Eurotunel trebuie să deţină un test negativ valid de Covid-19, iar autorităţile le pun la dispoziţie o bandă rapidă. Până la 30 septembrie 2021 inclusiv, şoferii profesionişti pot intra în Regatul Unit doar cu cartea de identitate, după acestă dată vor avea nevoie şi de un paşaport. Şoferii angajaţi la firme de transport româneşti nu vor avea nevoie de viză, dacă durata şederii în UK nu depăşeşte şase luni.

Ghidul pentru transportatorii rutieri şi şoferi profesionişti poate fi consultat pe site-ul: www.untrr.ro.



Pagina a fost generata in 0.3445 secunde