Porturile maritime românești se îndreaptă spre o performanță istorică

Joi, 28 Noiembrie 2019
630
Volumul de activitate în porturile maritime românești se menține ridicat în acest sfârșit de an. Joi, 28 noiembrie, în danele de la Constanța, Midia și Mangalia se aflau la operare 36 de nave, din care nouă nave încărcau 191.695 tone de grâu, porumb, floarea soarelui și orz. Alte două nave așteptau în radă să intre la operare, pentru a prelua 33.900 de tone de grâu, porumb și orz. 


Pentru următoarele două săptămâni, și-au anunțat sosirea în porturile maritime românești 62 de nave, din care: 66 de nave la Constanța și cinci nave la Midia. 10 dintre ele vor încărca 390.450 tone de grâu, porumb, floarea soarelui, rapiță și orz. 


XXX 
Stimați cititori, din capul locului trebuie spus că evoluția porturilor maritime românești în primele zece luni ale anului 2019 a întrecut așteptările. Traficul general de mărfuri a crescut cu 8,36%, comparativ cu aceeași perioadă din 2018. Împreună, porturile Constanța, Midia și Mangalia au derulat 55.837.566 tone. 


Cum se explică acest salt? În primul rând, prin creșterea cu 17,67%, față de perioada ianuarie - octombrie 2018, a cantităților de cereale derulate. A contribuit, de asemenea, saltul înregistrat și de alte grupe de mărfuri cu pondere ridicată în traficul total: îngrășămintele (+26,08%), minereurile și deșeuri de fier (+22,49%), produsele metalice (+11,09%), cărbunii (+3,03%), petrolul brut (+6,12%), produsele petroliere (+6,34%).
Traficul maritim a fost de 43.007.908 tone (în creștere cu 5,17% față de aceeași perioadă din 2018), iar cel fluvial, de 12.829.658 tone (mai mare cu 20,65%). 
Dacă ritmul fluxurilor de mărfuri se va menține în următoarele luni cel puțin la același nivel, porturile maritime românești vor încheia anul 2019 cu un trafic record, de peste 67 de milioane de tone. În 1988, când transportul maritim de mărfuri se derula exclusiv prin portul Constanța, acesta atinsese un maxim istoric de 62,4 milioane de tone. 


XXX 
Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 48.734.883 tone de mărfuri, mai mult cu 9,96% față de ianuarie - octombrie 2018. Saltul s-a datorat creșterii exportului de: cereale provenite din România, Serbia și Ungaria (+17,67%), produse petroliere (+30,55%), minereuri și deșeuri de fier (+22,49%), combustibili solizi (+3,83%) și îngrășăminte (+27,32%). 
În structura fluxurilor de mărfuri nu s-au produs schimbări semnificative. Dacă în primele zece luni din 2018, cerealele și semințele uleioase au avut o pondere de 40,61%, în ianuarie - octombrie 2019, au reprezentat 40,24% din volumul total de mărfuri manipulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (15,68%), mărfurile containerizate (11,41%), hidrocarburile (11,17%), îngrășămintele și produsele chimice (7,22%), combustibilii solizi (6,77%) și produsele metalice (4,42%). 
În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 55.559.515 tone, respectiv 565.648 TEU (containere standard), fiind mai mare cu 0,20% în tone, dar mai mic cu 0,32% în TEU. 


XXX 
În lunile ianuarie - octombrie 2019, zona Midia a portului Constanța a derulat un trafic total de 6.875.006 tone de mărfuri, mai mic cu 3,43% față de aceeași perioadă din 2018. Cantitățile de hidrocarburi, care dețin o pondere de 93,44% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, s-au diminuat cu 3,75%. 


XXX 
Surpriza o reprezintă micuțul port Mangalia, care a manipulat 224.469 tone de mărfuri, cu 152,83% mai mult decât în ianuarie - august 2018. În structură, cimentul reprezintă 53,10% din traficul total, iar produsele petroliere 34,84%. 


XXX 
Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 241,41 milioane de tone de mărfuri, în primele zece luni ale anului 2019, în scădere cu 6,5% față de perioada de referință din 2018. 


Pagina a fost generata in 0.2538 secunde