Documentar "Cuget Liber"

Portul Constanța a pierdut 27% din locurile de muncă din sectorul de operare, în ultimul deceniu

1072
Portul Constanța a pierdut 27% din locurile de muncă din sectorul de operare, în ultimul deceniu - portulconstantaaredus-1563710689.jpg

Articole de la același autor

În edițiile anterioare ale documentarului nostru dedicat industriei portuare, am prezentat evoluția veniturilor și profitului unui număr de 24 de operatori din portul Constanța. Astăzi, vom vorbi despre forța de muncă portuară.

Numărul locurilor de muncă din portul Constanța a înregistrat o scădere constantă în ultimul deceniu. Procesul s-a accelerat în timpul crizei economice din anii 2009 - 2013. Potrivit studiului nostru, cei 24 de operatori portuari care fac obiectul acestui studiu au pierdut 26,69% din forța de muncă în intervalul 2008 - 2018, respectiv 1.405 locuri de muncă. Dacă, în 2008, ultimul an al creșterii economice dinaintea crizei, respectivii operatori au avut împreună 5.264 de lucrători, în 2018 au rămas cu doar 3.859 de angajați.

De altfel, într-un interval de 30 de ani, portul Constanța a pierdut circa 80% din locurile de muncă din sectorul de operare.

Efectele progresului tehnologic

Cauzele sunt multiple, dar rolul cel mai important l-au jucat noile tehnologii de operare portuară: paletizarea și containerizarea mărfurilor, mecanizarea și automatizarea activităților, apariția silozurilor performante pentru cereale și ciment, a terminalelor moderne pentru materii prime siderurgice și containere.

Privatizarea unităților de operare portuară în intervalul 1990 - 2000 nu a făcut decât să accelereze pătrunderea progresului tehnic în munca portuarilor. Locul lucrătorului "cu cârca" a fost luat de mașinistul policalificat, numărul docherilor care execută operațiuni manuale fiind tot mai mic.

Investițiile realizate de operatorii privați, în anii 2009 - 2018, în special în noi terminale de cereale, au accelerat procesul de înlocuire a muncii manuale cu operațiunile mecanizate, automatizate și de reducere a numărului locurilor de muncă slab productive.

Totodată, a avut loc un proces de externalizare a muncii "cu cârca". Multe dintre activitățile manuale, necalificate au fost preluate de furnizorii de forță de muncă temporară.

În 1988, portul Constanța a realizat un trafic de mărfuri record, de 62.342.000 tone, neegalat până astăzi. Performanța a fost obținută cu circa 20.000 de lucrători și cu o productivitate fizică medie de 3.117 tone pe persoană.

Impactul crizei și al concurenței

În 2008 - anul de vârf al creșterii economice mondiale - traficul de mărfuri a fost de 59.197.641 tone. Au fost utilizați circa 6.000 de lucrători în activitatea de operare, iar productivitatea fizică medie a fost de 9.866 tone pe persoană.

Au urmat lunga perioadă de criză economică mondială, evenimentele politice din Siria, Libia și Egipt, invazia Crimeei și conflictul dintre Rusia și Ucraina, care au afectat fluxurile de mărfuri din portul Constanța și locurile de muncă. Dar cea mai grea lovitură a reprezentat-o prăbușirea siderurgiei românești, care a dus la scăderea dramatică a importurilor de materii prime siderurgice și a exporturilor de metal. Producțiile agricole record de cereale din anii 2013 - 2018, din România, Ungaria, Serbia și Bulgaria au salvat portul Constanța de pericolul unor restructurări masive de personal.

Pe de altă parte, în ultimul deceniu s-a înăsprit competiția de pe piața Mării Negre. Rusia și Ucraina au investit în creșterea adâncimilor portuare și terminale moderne de cereale și containere. În anul 2008, piața transportului de mărfuri containerizate de la Marea Neagră era dominată autoritar de portul Constanța, care înregistrase un trafic de 1,38 milioane TEU (containere standard). La acea vreme, portul românesc juca rolul de platformă de distribuție pentru porturile din regiune, în principal din Ucraina.

Din cauza concurenței dure a porturilor din Ucraina, Rusia, Bulgaria și Georgia, dar și a neputinței autorităților din România de a asigura o infrastructură rutieră și feroviară rapidă pentru fluxurile de containere, portul Constanța și-a pierdut supremația, fiind nevoit să cedeze cote tot mai mari de piață. În anul 2018, traficul său total de containere (pline și goale) a fost de numai 668.016 TEU.

Au dispărut 16.000 locuri de muncă

În anul 2018, portul Constanța a derulat 53.006.958 tone de mărfuri, cu circa 4.600 lucrători în sectorul de operare, iar productivitatea fizică medie a urcat la aproximativ 11.523 tone pe cap de persoană.

Practic, din 1988 până în 2018, portul a pierdut 9,335 milioane tone de mărfuri din trafic și circa 16.000 locuri de muncă din sectorul de operare. În schimb, productivitatea fizică pe cap de lucrător a crescut de peste 3,7 ori.

Procesul de reducere a locurilor de muncă din sectorul de operare portuară a încetat în 2018. Pe total, numărul mediu al angajaților din cele 24 de firme luate în studiu a crescut cu 0,57%, respectiv 27 persoane, față de anul 2017.

Nouă dintre cele 24 de companii au raportat, în 2018, un număr mediu de angajați mai mic față de anul precedent. Cele mai mari pierderi de locuri de muncă au fost înregistrate de United Shipping Agency (-40).

În cazul a nouă operatori portuari, numărul locurilor de muncă a crescut. Cel mai semnificativ spor de personal l-a avut North Star Shipping (+113), dar rezultatul este influențat de fuziunea prin absorbție cu compania Minmetal.

Oil Terminal, cu 927 de lucrători și o pondere de 24,02% din totalul forței de muncă a celor 24 de companii de operare portuară, rămâne cel mai important angajator din sector. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7009 secunde