După aproape 30 de ani de la privatizare

Pilotajul maritim și pe canalele navigabile revine sub monopolul statului

Marţi, 18 August 2020
3280
Pilotajul maritim a fost privatizat la începutul anilor ‘90. În prezent, este prestat de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime prin intermediul firmelor Black Sea Pilots SRL, Canal Sea Services SRL, Maritime Pilot SRL și Black Waters SRL. Cu rândul, în baza programării făcute de Administrația portuară, care primește o cotă din contravaloarea acestui serviciu, cei patru operatori privați execută manevrele la navele maritime și fluvio-maritime.

Din rațiuni ce nu au fost făcute publice, Ministerul Transporturilor vrea să schimbe actualul sistem și să treacă pilotajul în administrarea statului. Pe 19 mai, a fost publicat Ordinul ministrului transporturilor nr. 991/2020, care prevede că, "până la data de 31 decembrie 2020, administrațiile portuare și/sau de cale navigabilă prevăzute la art. 1-3 trebuie să organizeze corpul propriu de piloți și să ia toate măsurile necesare din punct de vedere financiar, organizatoric și logistic pentru desfășurarea serviciului de pilotaj, potrivit legii".

Sunt vizate companiile naționale Administrația Porturilor Maritime, Administrația Canalelor Navigabile și Regia Autonomă Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați. Ultima dintre ele - care are corpul propriu de piloți - asigură serviciul de pilotaj al navelor maritime și fluvio-maritime pe sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina și Brăila, precum și în porturile Sulina, Tulcea, Galați și Brăila. Ordinul va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2021.

În vederea organizării propriului serviciu de pilotaj, Administrația Porturilor Maritime Constanța a propus rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020, astfel încât să permită suplimentarea cu 65 de posturi a organigramei companiei (probabil pentru piloții pe care urmează să îi angajeze) și acoperirea cheltuielilor pentru activitatea de pilotaj în luna decembrie 2020.

Proiectul de hotărâre de guvern a intrat în dezbatere publică pe data de 30 iulie 2020.

Riscurile etatizării pilotajului

Nu știu dacă statul va fi mai câștigat odată cu trecerea acestui serviciu de siguranță a navigației în administrarea companiilor sale. În 2019, cele patru companii private care încă efectuează pilotajul în porturile maritime au realizat un profit brut total de numai 2.845.398, în condițiile în care unele dintre ele au prestat și alte activități.

În schimb, este cert că Administrația Porturilor Maritime și Administrația Canalelor Navigabile își asumă responsabilități și riscuri cum nu au mai avut până în prezent. Sunt convins că le cunosc foarte bine, dar n-au încotro. Vorba aceea: unde-i ordin, cu plăcere!

În primul rând, piața de pe care companiile statului își vor recruta personalul este foarte restrânsă, iar printre cei 70 - 80 de piloți activi, sunt destui aflați în prag de pensie sau deja pensionari. În al doilea rând, vor trebui să le asigure piloților un nivel salarial comparabil cu cel din sectorul privat: între 8.000 și 18.000 de lei pe lună, în funcție de gradul deținut, în condițiile în care numărul de manevre efectuate de un pilot în decurs de o lună este redus, în prezent.

În al treilea rând, companiile statului vor trebui să răspundă pentru incidentele de navigație provocate din vina piloților. Și vorba aceea: una este să fii o firmă privată, cu un capital de câteva sute de mii sau milioane de lei, și alta este să fii companie națională, cu un capital de sute de milioane de lei.

Nu în ultimul rând, există riscul conflictelor sociale. Oare ce se va întâmpla dacă piloții nemulțumiți dintr-un motiv sau altul vor face grevă? Manevrele de intrare și ieșire a navelor din porturi și de mutare dintr-o dană în alta ar fi suspendate. Porturile maritime ar fi blocate, armatorii și operatorii navelor ar suferi pierderi financiare grele și, fără îndoială, că s-ar răfui în justiție cu administratorul serviciului de pilotaj.

XXX

Sunt convins că piloților nu le pasă dacă angajatorul lor este companie de stat sau privată. Pe ei îi interesează salariul, timpul de muncă și condițiile de muncă și odihnă. Deja, au înțeles că Administrația Porturilor Maritime și Administrația Canalelor Navigabile sunt la mâna lor și sunt deciși să joace dur. Avem informații că au început să se organizeze într-un sindicat, care să negocieze în numele lor. Renașterea pilotajului de stat se anunță a fi un proces costisitor. 



Pagina a fost generata in 0.2466 secunde