Pilotajul maritim și-a luat măsuri speciale pentru evitarea importului ori exportului de coronavirus

Miercuri, 25 Martie 2020
507
Zilnic, în porturile maritime românești acostează o întreagă flotă de nave comerciale și barje fluviale, sub diferite pavilioane străine. Ieri, în danele de la Constanța se aflau la încărcare - descărcare 40 de nave, din care două nave în zona Midia. Alte 11 nave așteptau în radă. Iar pentru următoarele două săptămâni și-au anunțat sosirea 94 de nave, din care 82 în portul Constanța, 7 nave în zona Midia și 5 nave în portul Mangalia. La acestea se adaugă 62 de barje fluviale cu pavilion străin, venite pe Dunăre și canalele navigabile.

Carantină obligatorie în rada portului

Din cauza traficul internațional intens, porturile maritime pot deveni porți de intrare și de ieșire, din România, a coronavirusului. Din acest motiv, autoritățile statului au adoptat măsuri sanitare severe. În privința transportului maritim, Ordonanța militară nr. 3 din 24 martie 2019 prevede următoarele:

"Se interzice accesul piloților la bordul navelor, sosite din zonele de risc roșii, galbene în porturile maritime române, dacă nu dispun de echipament de protecție stabilit de Direcția de sănătate publică Constanța sau dacă navele nu au efectuat perioada de carantinare de 14 zile de la ultimul port de escală situat într-o zonă de risc roșie, galbenă."

Întrucât zona galbenă a fost extinsă la toate transporturile internaționale, cele 11 nave aflate în rada portului Constanța își finalizează perioada de carantină obligatorie de 14 zile.

"Biblia securității sanitare" din pilotaj

Chiar dacă au acces la bordul navelor abia după expirarea carantinei, piloții au obligația de a respecta cu sfințenie o serie de proceduri stabilite de autorități. În primul rând, trebuie să se documenteze în privința voiajului navei: dacă vasul a atins în ultimele 14 zile vreun port aflat într-o zonă afectată de coronavirus; situația îmbarcărilor

membrilor de echipaj - data și locul; dacă la bord sunt membri de echipaj ori pasageri cu simptome care includ febra, tusea, dureri in gât, oboseală și respirație grea; dacă la bord sunt persoane izolate sau în carantină.

De asemenea, pilotul este obligat să poarte mănuși, mască de protecție cu filtru și combinezon - toate de unică folosință și să aibă la el dezinfectant pe bază de alcool. La bordul navei, pilotul are obligația să își limiteze contactul la membrii echipajului esențiali pentru executarea manevrei: comandant, ofițer de cart și timonier. Trebuie să păstreze distanța de minimum doi metri față de ei și să evite contactul fizic cu echipajul și suprafețele din cabina de comandă.

Responsabilitatea piloților

În ultimele două zile, piloții din porturile maritime românești n-au executat nicio manevră cu navele aflate în danele de operare sau în radă. Dar de vină nu a fost coronavirusul, ci vântul foarte puternic, a declarat pentru cotidianul "Cuget Liber", Sergiu Floca, președintele Asociației Piloților Maritimi "Euxin".

Răgazul a fost folosit pentru întărirea măsurilor de securitate sanitară.

"Am reușit cu ajutorul Administrației portuare să ne aprovizionăm cu necesarul minim de echipamente de protecție. Domnule redactor, responsabilitatea piloților nu este doar față de propria lor sănătate, ci și față de sănătatea echipajelor de pe nave. Exceptând cele două nave de pasageri de care s-a vorbit la debutul crizei de coronavirus, până la ora aceasta, în toată industria maritimă nu s-a raportat niciun alt caz de îmbolnăvire. Marinarii știu să se protejeze, pentru că pe mare, dacă se întâmplă cuiva ceva, mor toți. Navigatorii știu să își apere viața; au altă cultură. Iar noi, piloții, când urcăm la bord trebuie să avem mai curând grijă să nu le transmitem vreo boală. În cadrul societăților de pilotaj au fost impuse o serie de reguli de securitate sanitară. Contactele dintre piloți au fost reduse la maximum. Nu mai stau în aceeași încăpere, iar la bordul pilotinei nu urcă mai mult de trei piloți. Fiecare poartă echipamentul obligatoriu de protecție. Să-i vedeți, arată ca niște cosmonauți!"

Pagina a fost generata in 0.321 secunde