Potrivit studiului realizat de Lloyd's Register

Pandemia Covid-19 a influențat negativ calitatea vieții la bordul navelor maritime

2218

Articole de la același autor

Shipping-ul mondial se confruntă cu una dintre cele mai grave crize din istoria sa. Potrivit Organizației Maritime Internaționale (IMO), în mod curent 400.000 de navigatori sunt blocați la bordul navelor, neputând fi repatriați din cauza restricțiilor impuse de pandemia Covid-19, iar alți 400.000 de navigatori nu pot ajunge la nave pentru a-i schimba.

Unii navigatori sunt „prizonieri” la bordul navelor de 17 luni și fără să fi putut coborî pe uscat în porturile de escală, în toată această perioadă.

În ciuda presiunilor IMO și a altor organizații maritime internaționale, multe dintre statele lumii nu le recunosc navigatorilor statutul de lucrători cheie și nu facilitează schimburile de echipaje.

„Mă simt abandonat de propriul meu guvern!“

Prestigioasa societate de clasificare Lloyd's Register a efectuat un sondaj de opinie în rândul navigatorilor pentru a evalua impactul acestei crize asupra forței de muncă maritime. Dintre marinarii participanți la acest studiu, 66% se aflau la uscat, iar 34% erau pe mare.

Sondajul a cuprins navigatori din toate sectoarele maritime, cei mai mulți activând în transportul de mărfuri vrac uscate (17%), pe navele tancuri (16%) și pe navele portcontainere (8%). Pe țări, cele mai multe răspunsuri au venit din Marea Britanie (17%), India (13%), Grecia (9%) și Australia (9%).

40% dintre respondenții aflați pe mare nu depășiseră durata contractului de muncă, iar 33% depășiseră, în medie cu 75 de zile, perioada de contract, din cauza pandemiei și se aflau în imposibilitatea de a pleca acasă.

Menținerea bunei sănătăți mentale și fizice la bordul navelor necesită un regim de viață cu o dietă bună, exerciții fizice, odihnă și activități recreative care să le permită navigatorilor să aibă trăiri pozitive, să se simtă sănătoși și fericiți. Or, răspunsurile celor aflați la bordul navelor indică o deteriorare a calității vieții lor de zi cu zi. Situația lor generală, volumul de muncă, starea de oboseală, calitatea și varietatea alimentelor, posibilitatea de a-și desfășura activitatea în toate domeniile lor de interes au primit aprecieri negative.

Ca urmare a fost afectată și imaginea pe care aceștia o au despre propria activitate. Doar 13% dintre cei aflați la bordul navelor consideră că prin activitatea lor îndeplinesc un rol esențial în timpul pandemiei și doar 8% se simt apreciați în rolul lor. Un marinar a afirmat: „Mă simt abandonat de propriul meu guvern!” Iar un altul a spus: „Lucrăm pentru fiecare dintre voi să avem hrană, apă, combustibil, mașini etc. Avem nevoie de sprijin în acest moment dificil, dar am fost uitați și abandonați de toată lumea”.



Se tem să apeleze la ajutorul consilierilor sociali

În cadrul studiului, navigatorii au fost întrebați dacă, pe parcursul pandemiei, au primit ajutorul companiei la care sunt angajați. 50% dintre cei aflați pe mare au răspuns că au acces la o persoană profesionistă (consilier sau ofițer social) care le poate oferi sfaturi și asistență personală. Însă doar 17% dintre ei au profitat de acest ajutor. Motivele pe care cei mai mulți marinari nu au apelat la consilierul social a fost teama de stigmatul ce le-ar putea fi pus în legătură cu sănătatea lor mintală și îngrijorarea că aceasta le-ar putea afecta angajarea pe viitor. Alții au declarat că nu simt nevoia de a apela la sfaturile unui specialist, că au sprijin din partea familiei lor sau că nu cred în eficiența consilierii.

Există soluții pe care organizațiile maritime le pot pune în aplicare pentru a veni în sprijinul marinarilor, amintește Lloyd's Register. Spre exemplu, organizațiile caritabile preocupate de sănătatea mintală a celor aflați pe mare le oferă sprijin confidențial, iar Camera de Shipping din Marea Britanie distribuie gratuit „Ghidul pentru companiile de transport maritim cu privire la conștientizarea sănătății mintale”, care poate fi descărcat online.



Calitatea comunicării dintre echipaje și companii


Studiul a pus în evidență o serie de aspecte privind calitatea comunicării dintre navigatori și companiile la care muncesc. Astfel: 
- 19% dintre cei aflați pe mare și 12% dintre cei de la uscat consideră că angajatorii nu răspund rapid și integral la întrebările și preocupările personalului;

- 15% dintre cei de pe nave și 11% dintre cei de pe uscat au afirmat că angajatorii nu comunică în mod eficient motivele care stau la baza oricăror decizii luate pe timpul pandemiei;

- 18% dintre cei de pe mare și 13% dintre cei de la uscat au declarat că angajatorii nu acționează cu promptitudine atunci când echipajele ridică probleme legate de bunăstarea la bordul navelor;

- 17% din marinarii de pe mare și 10% din cei de la uscat apreciază că firmele la care lucrează nu gestionează bine criza.

Din totalul navigatorilor care au participat la sondaj, 5% au declarat că pe nava lor a existat un caz confirmat de Covid-19, iar 1% au declarat că au fost diagnosticați pozitiv.

„Eu însumi am fost testat pozitiv pentru Covid-19. Dintr-un echipaj de 95 persoane, aproape o treime au avut rezultate pozitive. Mulți dintre cei de anumite naționalități au fost concediați după recuperare”, a scris un respondent.

Pornind de la rezultatele acestui sondaj de opinie, Lloyd's Register consideră că industria shipping-ului trebuie să își revizuiască în permanență răspunsul la această criză și să acționeze rapid pe baza feedback-ului primit din partea navigatorilor, pentru a se asigura că poate continua să funcționeze în mod responsabil și etic.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3878 secunde