Documentar „Cuget Liber”

Pandemia a afectat veniturile sectorului de operare din Portul Constanța, în anul 2020

163
După declinul din perioada 2014 – 2016, veniturile obținute de operatorii din portul Constanța au fost în continuă creștere. Dacă în 2017 s-au apreciat cu mai puțin de un procent față de anul precedent, în 2018 au crescut cu 7,32% în lei (respectiv 5,35%, în euro), pentru ca în 2019, veniturile totale obținute de cei 23 de agenți economici din portul Constanța monitorizați în cadrul analizei noastre să facă un salt 21,11% în lei (respectiv 18,77% în euro) comparativ cu cele din anul anterior.

Trebuie subliniat faptul că această evoluție a veniturilor s-a produs pe fondul creșterii fluxurilor de mărfuri din portul Constanța, 2019 fiind anul în care porturile maritime românești au înregistrat un trafic de mărfuri record, de 66.603.292 tone, mai mare cu 8,64% față de cel realizat în 2018.

Un declin previzibil

Recesiunea economică mondială provocată de restricțiile impuse de pandemia Covid-19, dar mai ales recolta slabă de cereale de anul trecut, din România, pe fondul secetei și a situației dezastruoase a sistemului național de irigații, au întrerupt seria crescătoare a fluxurilor de mărfuri. În anul 2020, traficul s-a redus cu 9,35% față de 2019, până la 60.375.799 tone.

Drept urmare, veniturile celor 23 de operatori portuari monitorizați s-au redus pe ansamblu, după cum o demonstrează bilanțurile financiare publicate de Ministerul Finanțelor. În anul 2020, aceștia au atras, împreună, venituri totale de 1.246.248.650 lei (respectiv 257.643.764 euro), mai mici cu 5,42% în lei și cu 7,22% în euro, comparativ cu anul precedent.

Trebuie precizat că declinul mai accentuat în euro al veniturilor este rezultatul deprecierii monedei naționale în raport cu cea europeană. Dacă în anul 2019, cursul mediu de schimb a fost de 4,7452 lei pentru un euro, în 2020 a fost de 4,8371 lei, deci cu 1,94% mai mare.

Este demn de remarcat faptul că veniturile în lei realizate în 2020 sunt cu 16,65% peste nivelul celor din 2008, anul de vârf al creșterii din ciclul economic precedent. În schimb, exprimate în euro, veniturile din 2020 sunt cu 11,19% mai mici decât cele din 2008. Discrepanța majoră între dinamica veniturilor în lei și euro se datorează faptului că, în acest interval de timp, cursul mediu de schimb al leului în raport cu moneda europeană s-a depreciat cu 31,34%



Tendință de concentrare a activității


Datele comparative indică menținerea tendinței de concentrare a activității și a veniturilor în rândul operatorilor din portul Constanța. Un pluton de 7 dintre cele 23 de companii a realizat 75,49% din veniturile totale ale anului 2020.

Constanța South Container Terminal se menține pe primul loc în top, cu o pondere de 18,60% în totalul veniturilor realizate de cei 23 de operatori portuari. Pe locul doi a urcat compania Oil Terminal cu o pondere de 15,55%, iar Chimpex se menține pe poziția a treia, având o pondere de 11,27%. La foarte mică distanță urmează North Star Shipping, cu o pondere de 9,31% și Comvex, cu 8,15%.



Câștigători în pandemie


Un număr de 14 dintre cei 23 de operatori portuari au obținut venituri mai mari în 2020 față de anul precedent, în vreme ce alți 9 operatori au avut realizări inferioare. Cele mai importante creșteri le-au consemnat, în ordine: Kirazoglu Corporation (+172,90%), Barter Trading Romania (+167,40%), European Metal Services (+55,10%), Astar Stevedoring (+30,19%), United Shipping Agency (+16,50%), Oil Terminal (+14,54%), APM Terminals Romania (+9,27%), Umex (+7,67%) și Beta Intertrans (+6,87%).

Printre operatorii portuari cu cele mai mari pierderi de venituri, comparativ cu anul precedent, se numără: Silo - Port (-44,40%), Comvex (-36,79%), North Star Shipping (-32,09%), Rotrac (-23,28%), Socep (-21,69%), Canopus Star (-17,80%), Chimpex (-17,56%) și TTS Operator (-9,72%), 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.8532 secunde