Nesiguranța și teama au pus stăpânire pe șantierul naval Daewoo-Mangalia

4363
3
Nesiguranța și teama au pus stăpânire pe șantierul naval Daewoo-Mangalia - nesigurantasiterama-1517926945.jpg

Articole de la același autor

Numai în pielea constructorilor de nave de la Daewoo-Mangalia Heavy Industries să nu fii. Din data de 10 ianuarie 2018, când Guvernul Tudose a decis preluarea de către statul român a participației sud-coreene din companie, cei 1.700 de angajați, câți au mai rămas pe poziții, trăiesc în nesiguranță și cu teama zilei de mâine.


Guvernul Tudose a fost aruncat la coșul de gunoi al istoriei, înainte de a se așeza la masa negocierilor cu sud-coreenii. Oare ce intenții are noul guvern? O fi vrând și premierul Viorica Dăncilă să se construiască bărcuțe la Mangalia?


Nimeni nu le spune constructorilor de nave când se va clarifica situația, când vor începe să vină comenzile și dacă vor mai avea de lucru. Li se repetă mereu că: "Se discută la Ministerul Economiei…".


Într-adevăr, conducerea Șantierului Naval "2 Mai" Mangalia, compania care deține 49% din acțiunile Daewoo-Mangalia, în numele statului român, este mai mereu pe la minister. Dar cu ce treburi și ce anume se dezbate e un mister. Chiar și ieri, 6 februarie, a avut loc o astfel de întâlnire "de taină".


Bănuiesc că se caută soluții, întrucât achiziția va fi extrem de complicată. Șantierul Naval "2 Mai" Mangalia nu are bani să cumpere pachetul de acțiuni de la sud-coreeni, iar statul nu îi poate da banii direct, pentru că ar fi considerat ajutor de stat. Va trebui să recurgă la o manoperă prin care să înșele vigilența Uniunii Europene. Ar putea să majoreze capitalul social al SN "2 Mai", exact cu suma necesară achiziției, sau să-i acorde un împrumut garantat de stat (care ar fi considerat tot o formă de ajutor de stat).


În orice caz, este clar că până la această oră nu s-a luat nicio decizie. Dacă ar fi existat vreo intenție clară, ar fi fost convocată adunarea generală a acționarilor de la SN "2 Mai" Mangalia, pentru a aproba exprimarea dreptului de preemțiune privind achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni de la Daewoo-Mangalia și începerea negocierilor cu partenerul sud-coreean. Or, pe data de 27 februarie 2018 este convocată adunarea generală a acționarilor de la SN "2 Mai", dar pe ordinea de zi sunt doar următoarele puncte: stabilirea limitelor generale ale remunerației fixe cuvenite directorului general al societății și stabilirea indemnizației brute lunare a administratorilor neexecutivi.


★ ★ ★


În acest timp, Sindicatul "Navalistul" din compania Daewoo-Mangalia se străduiește să apere, cât poate mai bine în condițiile date, drepturile angajaților. Trebuie spus că, începând cu 5 februarie, dată la care s-au ținut alegeri, organizația are o nouă conducere. Funcția de președinte i-a revenit lui Ilie Laurențiu Gobeajă, iar cea de vicepreședinte lui Eugen Arsenie.


"De pe data de 15 ianuarie am început nego-cierea noului contract colectiv de muncă, întrucât cel vechi, care a fost prelungit cu două luni, expiră pe 28 februarie. Conducerea companiei nu a oferit vreo creștere salarială, motivând că e interesată de păstrarea forței de muncă, în pericol să se împuțineze tot mai mult din cauza prelungirii stării de incertitudine și a lipsei oricărei perspective", a declarat Gobeajă.


★ ★ ★


Pe zi ce trece, situația financiară a companiei Daewoo-Mangalia se înrăutățește. Volumul de lucrări a scăzut dramatic, la fel și veniturile. Lună de lună trebuie achitate salariile, dările către stat, facturile furnizorilor de utilități, redevența pentru terenul aflat în proprietatea SN "2 Mai" și datoriile uriașe către băncile din Coreea de Sud și România. În 2016, datoriile totale erau de 5.350.084.563 lei, respectiv 1.320.193.599 dolari.


Dacă s-ar fi respectat litera Legii societăților comerciale nr.31/1990, compania ar fi trebuit să fie dizolvată de mult timp, din inițiativa acționarilor săi, din cauza situației financiare catastrofale. Pericolul dizolvării rămâne. Conform aceluiași act normativ, "orice persoană interesată (salariați, subcontractori ori furnizori neplătiți, creditori bancari, Fiscul - n.n) se poate adresa instanței pentru a cere dizolvarea societății". 


Comentează știrea

Nicodim
7 februarie 2018
Gunoiul de sub pres

Adevarul este ca niciodata angajatii din DMHI nu au fost altfel decat stresati si umiliti. Partea romaneasca de fapt nu a avut nimic de a face cu protejarea resursei umane locale,a lasat la cheremul coreenilor totul. Niciodata romanii nu au stiut ce-i asteapta azi sau maine,au fost mereu siguri ca orice ,,Kim'' isi poate bate joc de ei dupa pofta lui si asa a fost.. Experimente,concedieri,inducerea permanentei stari de vinovatie fara vina,au fost parte din motivatiile negative prin care se mentinea ,,ordinea si disciplina'' Nimic nou fata de comunism. Fara un sprijin real,fara alte perspective,nulti au ramas in DMHI dar unii au reusit totusi sa-si gaseasca refugiul in alte orase din tara si e infinit mai bine pentru ei. Nu doar guvernul,ci vesnica adunatura locala de sefuleti cu fite-n cap au contribuit la ce era evident ca va urma. La DMHI nu este vorba doar de actiunile disputate,ci pe bune de partea umana,pentru ca oricine ar veni in locul coreenilor,intunericul deprimant si autocratismul traditional comunistoid exercitat de niste indivizi mereu stabi,vor face doar rau. Industria navala este una grea si pentru oameni,asa ca daca mai ai si niste metode de conducere inhibante,nu faci echipe bune,nu aduci placerea de a lucra intr-un colectiv acolo,in conditia omului desconsiderat,dispretuit.Dramele exista de multi ani,ele se aduc abia acum la cunostina prin presa. Posibil ca si asta sa fie doar o chestie de o zi ,doua,apoi liniste ca si pana acum. Cel putin exista siguranta ca in continuare nu situatia oamenilor este importanta pentru stat,ci banii ce ar trebui sa ajunga la buget. Daca ar fi unul,arab,african,teleleu Tanase de unde ar fi sa cumpere terenul santierului si sa dea la stat impozit cu un leu mai mult decat dadeau coreenii,nu conteaza ca oamenii se duc naibii.Asta este sigur.

eu
7 februarie 2018
un caz asemanator

Dar un caz asemanator a fost si in Franta la santierul naval Saint-Nazaire cand coreenii de la STX au vrut sa vanda majoritatea actiunilor celor de la Ficantierii Italia : https://www.reuters.com/article/us-stx-m-a-fincantieri/france-to-nationalize-stx-shipyard-if-italy-snubs-ownership-deal-idUSKBN1AB0VP Si atunci a intervenit statul francez pentru a impiedeca o vanzare dezastruasa a santierului. Important este ca santierul Mangalia sa fie cumparat de un constructor serios de nave mari si nu de un santier care produce barcute , remorchere si vaporase !

eugen
7 februarie 2018
santierul Mangalia

decit un constructor de nave mari strain cu o comanda la doi anii si restul cirpelii de mina a doua pe care nimenea nu le face din cauza toxicitatii lucrarilor asupra muncitorilor si a mediului mai bine un santier care produce barcute , remorchere , vaporase , fregate si sumarine cu zecille autohton , ca doar flota pe care a-ti viduto la fier vechii unde a fost produsa ,a da gresesc in actualele santiere OLANDEZE & NORVEGIENE

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5934 secunde