Japonia și Coreea de Sud au anunțat:

Navele fără echipaje vor începe să fie vândute, pe piață, până în 2025

Miercuri, 01 Iulie 2020
1559
Schimbările tehnologice din industriile mării s-au accelerat. În navigația maritimă, navele autonome se pregătesc să le ia locul celor cu echipaje la bord.

În Japonia, 22 de companii participă la programul de dezvoltare tehnologică administrat de Fundația Nippon. Obiectivul acestuia este proiectarea și construcția navelor complet autonome. În 2021, vor fi testate nave portcontainer fără echipaj, care vor parcurge distanțe lungi, în ape intens circulate. Organizatorii proiectului intenționează ca, până în anul 2025, să înceapă comercializarea navelor autonome.

Navele fără echipaj vor fi dotate cu sisteme complexe, care să cuprindă toate funcțiile necesare exploatării lor în siguranță: navigație automatizată, asistență terestră, manevrare de la distanță, canale de comunicare, inclusiv posibilitatea de a opera nava prin telecomandă, în caz de urgență și multe altele.

În Coreea de Sud, Ministerul Afacerilor Maritime și Pescuitului și Ministerul Comerțului, Industriei și Energiei din Coreea de Sud au anunțat că vor demara un proiect de dezvoltare a tehnologiei de navigare autonomă, bazată pe inteligență artificială.

Guvernul coreean va investi aproximativ 160 de miliarde de woni (circa 118.629.000) în proiect, din 2020 până în 2025, intenționând să dezvolte nave autonome de nivel 3.

Navele autonome sunt de mai multe tipuri. O navă de nivel 2 poate fi controlată de la distanță și are echipaj la bord. O navă de nivel 3 are un echipaj minim, este controlată de la distanță și dispune de capacități de predicție și de diagnosticare a problemelor. La nivelul 4, navele sunt complet autonome, neavând echipaj la bord.

Analiștii din domeniul shipping-ului consideră că navigația autonomă va fi mai performantă din punct de vedere economic și mai sigură, deoarece se reduc costurile cu echipajele și numărul accidentelor cauzate de erorile umane. Se estimează că navele autonome vor fi comercializate în jurul anului 2025 și vor asigura o piață de 155 miliarde de dolari.

x x x

Prima pagină din viitoarea istorie a navelor autonome a fost scrisă anul trecut. Pe data de 6 mai 2019, o navă comercială din aluminiu, cu lungimea de 12 metri, a plecat din Marea Britanie, a traversat Canalul Mânecii și, a doua zi, la ora 9 dimineața, a ajuns în portul Ostend din Belgia. Întreg voiajul a durat 22 de ore.

Vameșii belgieni au găsit la bordul vasului o cutie de stridii, care fuseseră pescuite la Essex (Anglia). În rest, nimic, nici măcar echipaj.

Evenimentul a intrat în istoria omenirii, fiind prima operațiune de transport comercial autonomă. Dar trebuie să știți că, de la plecare până la sosire, nemaivăzuta navă a fost urmărită, cu foarte mare atenție, de patru persoane aflate într-un centru de control din Tollersbury, Essex, unde se află sediul central al companiei Hushcraft, cea care a proiectat și a realizat vasul.

Acesta este dotat cu un motor diesel hibrid, generatoare electrice, legături prin satelit, camere CCTV și termice, un sistem de identificare automată pentru a avertiza navele ce se apropie de poziția sa și multe altele.

x x x

Trecerea flotelor lumii de la navele cu echipaje la navele autonome va fi un proces lung, cu multe victime. Printre acestea vor fi milioanele de navigatori din întreaga lume, dar și sutele de șantiere navale care nu vor face pasul spre construcția navelor autonome. Este de așteptat ca, în viitor, dominația industriei navale a țărilor Extremului Orient să crească și mai mult, pentru că investesc masiv în noile tipuri de nave.

Victime vor fi, de asemenea, instituțiile de învățământ marinăresc, autoritățile portuare, agențiile de crewing, firmele care execută servicii de siguranța navigației (remorcaj, pilotaj) și cele care fac aprovizionarea navelor.

De la navele comerciale fără echipaje se va face ușor pasul spre dotarea Forțelor Navale ale statelor lumii cu nave de război autonome. Dronele militare vor brăzda nu doar cerul, ci și mările și oceanele lumii. Doar navigația de croazieră nu va abandona tradiția, pentru că altfel și-ar pierde farmecul și clienții. 



Pagina a fost generata in 0.2787 secunde